• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ / ۲۰:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1404061710435
  • خبرنگار : 51017

یک مقام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

گردشگری سلامت صنعتی رو به رشد است / می‌توانیم با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت کنیم

گردشگری سلامت صنعتی رو به رشد است / می‌توانیم با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت کنیم

ایسنا/اصفهان مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی گفت: در زمینه گردشگری سلامت حرف برای گفتن داریم و می‌توانیم با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت کنیم.

مسلم شجاعی، شامگاه دوشنبه ۱۷ شهریور در رویداد گردشگری سلامت با عنوان «سفر به سوی سلامتی» که در اصفهان برگزار شد اظهار کرد: گردشگری سلامت، پزشکی یا درمانی، یکی از کلیدی‌ترین یا مزیت‌ رقابتی گردشگری محسوب می‌شود. یعنی در کنار گردشگری زیارتی و تاریخی ـ فرهنگی، جزو سه محصولی است که ما واقعاً در آن حرف برای گفتن داریم و می‌توانیم با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت کنیم. به نظر من آینده روشنی نیز پیش رو دارد.

 وی افزود: در بعضی بخش‌ها در حوزه گردشگری سلامت دچار مشکلیم. دبیرخانه شورای راهبری گردشگری سلامت کشور در معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی مستقر است  شامل چهار رکن وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، وزارت اطلاعات و میراث فرهنگی است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی کشور ادامه داد: آنچه عرض می‌کنم، حاصل بررسی‌های همان شورا است. واقعیت این است که ما در دانش فنی مشکلی نداریم. پزشکان و اساتید ما در سطحی هستند که اتفاقاً خدماتشان در تراز استانداردهای جهانی است، شاید حتی بالاتر از میانگین جهانی هم باشد.

شجاعی اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد در حوزه زیرساخت نیز چالش اساسی چندانی نداشته باشیم. در حال حاضر حدود ۳۰۰ بیمارستان آی‌پی‌دی داریم و تخت‌های بیمارستانی نیز در سطح قابل قبولی هستند. البته شاید کیفیت برخی از بیمارستان‌های ما، مثلاً به اندازه عمان یا ترکیه نباشد، اما در بخش خصوصی بیمارستان‌های بسیار خوبی داریم.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ما در حوزه گردشگری سلامت مربوط به فرایندها و سیستم‌سازی است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی کشور بیان کرد: آمارها نشان می‌دهند که سال گذشته هفت میلیون و ۴۰۰ هزار ورود گردشگر داشته‌ایم. طبق آمارهایی که وزارت بهداشت ارائه کرده‌، بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این تعداد مربوط به گردشگری سلامت بوده است. این همان گردشگری درمانی مثل کاشت مو، جراحی‌های زیبایی، پیوندها و درمان ناباروری است که شهروندان کشورهای مختلف علاقه‌مندند برای این خدمات به ایران سفر کنند.

شجاعی گفت: طبق وب‌سایت Medical Tourism Association (MTA) و منابع مشابه ارزش بازار گردشگری درمانی جهان، حدود ۴۷ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: در آنجا گفته می‌شود که میانگین هزینه‌ای که هر گردشگر سلامت می‌پردازد بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار دلار است و اندازه بازار جهانی بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون بیمار تخمین زده می‌شود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی کشور افزود: سهم ما با همین شرایط بد نیست، هرچند که در سال ۹۸ و قبل از کرونا وضع گردشگری ما بسیار بهتر بود. حتی رخدادهایی مثل جنگ دوازده‌روزه هم بر کل گردشگری کشور، از جمله گردشگری سلامت و ورود بیماران، آسیب‌هایی وارد کرد.

شجاعی اظهار کرد: حدود ۸۵ درصد گردشگران ورودی هر کشور از کشورهای همسایه هستند. همین تناسب برای گردشگری سلامت هم هست یعنی اولویت اصلی ما عراق و بعد از آن افغانستان، سپس به ترتیب پاکستان، ترکمنستان، بحرین، عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است و این کشورها اصلی‌ترین بازهرهای ما در حوزه گردشگری سلامتند. روند جهانی نشان می‌دهد که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد به این حوزه اضافه می‌شود. 

وی اضافه کرد: ما در حوزه گردشگری، برای بازار هدف خود، سه تا چهار کشور اصلی را انتخاب کرده بودیم و بر اساس سطح‌بندی روی آنها برنامه‌ریزی داشتیم، اما همین جنگ دوازده‌روزه باعث شد که ما بطور پویا و انعطاف‌پذیر، دوباره اهدافمان را مرور و بازنگری کنیم. در حال حاضر برای بازه زمانی شش‌ماهه، یک‌ساله یا میان‌مدت و بلندمدت، سه سطح بازار را در نظر گرفته‌ایم؛ بازارهایی مثل افغانستان، پاکستان، عراق که مقاوم‌تر و کم‌خطرترند. 

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی کشور بیان کرد: محصول گردشگری سلامت و پزشکی مرتبط با جان مردم است؛ پس استانداردها باید بالا باشد و فرایندها دقیق انجام شود، بنابراین اگر شما در این حوزه فعالیت دارید یا علاقه‌مندید، حتماً در این صنعت رو به رشد وارد شوید و کار کنید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha