به گزارش ایسنا، تحلیل جدید نشریه Times Higher Education نشان میدهد نزدیک به ۱۲ درصد از رشتههای کارشناسی در این گروه از دانشگاهها حذف شدهاند، در حالی که این رقم برای دانشگاههای متوسط ۶ درصد و برای دانشگاههای نخبه تنها ۵ درصد بوده است.
در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز همین روند مشاهده میشود؛ تنها ۷ درصد از رشتههای دانشگاههای نخبه حذف شده، در مقابل ۱۱ درصد در دانشگاههای متوسط و ۱۳ درصد در دانشگاههای کماعتبار.
کارشناسان هشدار میدهند این روند به شکاف ساختاری در نظام آموزش عالی انگلستان دامن میزند. گلن اوهارا، استاد تاریخ در دانشگاه آکسفورد بروکس، این اختلاف را یادآوری تلخ فروپاشی مفهوم نظام دانشگاهی ملی برای همه توصیف کرده است.
پل اَشوین، استاد آموزش عالی دانشگاه لنکستر نیز گفته است این روند میتواند کیفیت و تنوع آموزش عالی انگلستان را با تهدید جدی مواجه کند. او توضیح میدهد در نظامی که بر اساس انتخاب دانشجو و منطق بازار عمل میکند، رشتههای کمتقاضا ناگزیر تعطیل میشوند و این امر یک چرخه معیوب ایجاد میکند.
کدام رشتهها بیشتر آسیب دیدهاند؟
در میان رشتههای کارشناسی، بیشترین تعطیلی مربوط به حوزه کشاورزی، غذا و علوم وابسته بوده است (۲۰ درصد). علوم فیزیکی با ۱۲ درصد، علوم اجتماعی با ۱۰ درصد و علوم زیستی و ورزشی با ۱۰ درصد در ردههای بعدی قرار دارند. کمترین میزان تعطیلی در پزشکی و دندانپزشکی (۲ درصد) و معماری و شهرسازی (۴ درصد) دیده شده است.
همچنین اختلافات قابلتوجهی میان دانشگاههای نخبه و کم اعتبار وجود دارد. برای نمونه تنها ۲ درصد از رشتههای زبان در دانشگاههای معتبر حذف شدهاند، در حالی که ۲۹ درصد در دانشگاههای کماعتبار تعطیل شدهاند. همچنین بیش از یکسوم رشتههای ریاضی در دانشگاههای کماعتبار حذف شدهاند، در مقایسه با تنها ۴ درصد در بقیه بخش آموزش عالی.
در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز، رشتههای حقوق ۱۴ درصد و رشتههای پزشکی و دندانپزشکی ۱۲ درصد کاهش یافتهاند. چشمگیرترین آمار مربوط به تعطیلی ۴۷ درصدی رشتههای تاریخ، فلسفه و مطالعات دینی در دانشگاههای کماعتبار است.
بحران مالی و آینده دانشگاهها
کارشناسان تأکید میکنند این روند بازتابی از بحران مالی جدی در آموزش عالی انگلستان است. بسیاری از دانشگاهها برای ادامه بقا ناچارند رشتههایی با تقاضای پایین را حذف کنند تا منابع محدود خود را بر برنامههای پرتقاضا یا نوآورانه متمرکز سازند.
ایمی راس، مشاور ارشد در نشریه Times Higher Education، این وضعیت را نشانه دورهای از بیثباتی و گذار دانسته است. او در عین حال گفته کاهش رشتهها میتواند فرصتی برای طراحی برنامههای جدید متناسب با تغییر نیازهای دانشجویان فراهم کند.
با این حال، بسیاری نگراناند که این تغییرات در نهایت به دوگانگی عمیقتر میان دانشگاههای نخبه و غیرنخبه منجر شود؛ جایی که تنها گروهی از دانشجویان امکان دسترسی به رشتههای متنوع و آکادمیک دارند، در حالی که دیگران به انتخابهای محدود و اغلب کاربردی محدود میشوند.
انتهای پیام
نظرات