ماجرا به اواخر سال دوم فعالیت شورای ششم بازمیگردد، زمانی که نخستین نشانههای اختلاف بین برخی اعضای شورا و شهردار آشکار شد. با آغاز سال سوم، این اختلافها شدت گرفت و به موضوع برکناری رضا امینی شهردار تحت عنوان عدم صلاحیت با دلایل مطرحشدهای مانند «نداشتن صلاحیت» و «سکونت نداشتن خانوادهاش در اهواز» کشیده شد؛ در نهایت با طی مراحل قانونی، وزارت کشور صلاحیت شهردار اهواز را تأیید کرد.
پس از این کشمکشها، امسال باز هم پنج عضو شورای شهر اهواز با حضور نیافتن در صحن، جلسههای شورای شهر اهواز را از حد نصاب انداختند بهگونهای که از ۱۵ مرداد، بحران به اوج خود رسیده است. شرط آنها برای بازگشت به جلسه شورا، تنها «استیضاح فوری شهردار» است. در مقابل، دیگر اعضا اعلام کردهاند که تاکنون حتی طرح رسمی استیضاح نیز ارائه نشده است.
این اختلاف اعضای شورای شهر منجر به تهدید به انحلال شورا برای رفع این بنبست مدیریتی شده است تا آنجا که فرماندار اهواز به عنوان نماینده دولت، درخواست انحلال شورا را داد. در پی این درخواست، شورای حل اختلاف استان خوزستان ورود کرد و به شورای شهر ضربالاجل حدود یک هفتهای برای انتخاب رئیس شورا و تفاهم اعضا داد اما این مهلت نیز در حال پایان است و هنوز نتیجهای به دست نیامده است.
حالا این سوال مطرح است که آیا شورای شهر اهواز منحل میشود؟ پاسخ به این سؤال پیچیده است. بر اساس قانون، شورای حل اختلاف استان اختیار انحلال مستقیم را ندارد و تنها میتواند پیشنهاد انحلال را به شورای مرکزی در تهران بدهد و آن نهاد است که باید تشکیل جلسه بدهد و در این مورد تصمیم نهایی را بگیرد. در این صورت نیز اعضای شورای شهر اهواز حق دارند به این رأی اعتراض کنند. بنابراین، فرآیند انحلال، سریع و ساده نیست.
قربانی اصلی این شرایط شهر اهواز است و این کشمکشها در حالی ادامه دارد که کلانشهر اهواز سالها است با مشکلات زیرساختی فراوانی دستوپنجه نرم میکند. این وضعیت نهتنها توسعه شهر را متوقف کرده، بلکه اعتماد عمومی را نیز بشدت خدشهدار کرده است.
به منظور تشریح آخرین وضعیت شورای شهر، برخی از اعضا با حضور رئیس شورای شهر امروز دوشنبه ۲۴ شهریور در نشستی خبری به توضیح شرایط پرداختند.
برگزاری بیش از ۱۱۰۰ جلسه صحن و کمیسیونها در دوره ششم شورای شهر اهواز
محمدمهدی مطیعی رئیس شورای شهر اهواز در این نشست خبری که در صحن شورا برگزار شد، اظهار کرد: تعدادی از اعضای شورا اکنون در استان خوزستان نیستند و تعدادی هم بصورت مداوم مصاحبهها و نقل و قولهایی داشتند و اخبار در رسانهها منتشر شده است اما کسانی که در این نشست هستند، به دلیل اینکه توضیحاتی ارائه نداده بودند، برای شفافسازی حضور پیدا کردهاند.
وی با اشاره به مطرح شدن ناکارآمدی شورا در فضای مجازی افزود: با هجمه سنگین رسانهای درباره شورای ششم مواجه شدهایم و انحلال شورا به دلیل تعطیلی را مطرح میکنند در حالی که در طول شورای چهارم ۱۷۷ جلسه صحن علنی و در دوره پنجم ۱۵۳ جلسه صحن علنی برگزار شد و در دوره ششم تا ۱۵ مردادماه امسال ۱۸۳ جلسه صحن علنی برگزار شده است. با احتساب کمیسیونهای تخصصی در مجموع یک هزار و ۱۲۱ جلسه در این دوره تشکیل شده است.
رئیس شورای شهر اهواز گفت: در حالی که طبق قانون شوراها در هر ماه باید دو جلسه برگزار شود اما در دوره ششم هر ماه ۳.۸ جلسه برگزار شده است. با این وجود دائم بر این طبل میکوبند که شورای ششم تعطیل است. مجموعه شورای ششم با وجود همه چالشها و درگیریها، این اقدامات را انجام داده است.
مطیعی درباره غیبت برخی از اعضای شورای شهر و استفاده از ظرفیت عضو علیالبدل بیان کرد: اگر قرار است کاری انجام شود، باید مر قانون رعایت شود. حضور و عدم حضور باید به نهاد بالادستی اطلاع داده شود که این کار انجام شده است و حضور عضو علیالبدل باید توسط نهادهای بالادستی انجام شود.
وی درباره برگزاری جلسه شورای حل اختلاف خوزستان با موضوع شورای شهر اهواز گفت: در این جلسه مقرر شد انتخابات هیئت رئیسه بسرعت برگزار شود و در یک هفته کاری به توافق برسیم. عزم بیشتر اعضای شورا جزم است تا کلیت شورا دچار اشکال نشود.
رئیس شورای شهر اهواز افزود: ماده ۱۳۶ قانون در بحث انتخابات توضیح داده است اگر در مدت زمان مقرر هیئترئیسه شورا مشخص نشد و اقدامات برای انتخابات مهیا نشود، همین مجموعه میتواند تا رفع مشکل به کار خود ادامه دهد. در حال حاضر هم کمیسیونها فعال هستند و از تیرماه تاکنون دو جلسه صحن علنی نیز برگزار شده است.
مطیعی درباره مطرح شدن حمایت برخی اعضای شورا از شهردار گفت: حامی شهردار نیستیم بلکه حامی کار و فرآیند صحیح هستیم. هر تصمیمی باید در کانال صحیح گرفته شود و طبق قانون اقدام کنیم. با جدیت پای کار هستیم تا این بنبست به روش صحیحی باز شود.
افزایش سهم پروژههای عمرانی شهر اهواز به ۴۵ درصد
حجتالله زارعزاده دیگر عضو شورای شهر اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: افرادی به عمد تمام انرژی و تلاش خود را برای نشان دادن وارونه یک واقعیت آن هم با دادن اطلاعات نادرست، گذاشتهاند و هدفدار، با روح و روان مردم بازی میشود.
وی با اشاره به اینکه عملکرد شهرداری در حوزه تحقق بودجه مثبت بوده است، گفت: تا قبل از سال ۱۴۰۰ سهم عمرانی پروژهها در اهواز زیر ۲۰ درصد بوده است اما از سال ۱۴۰۰ به بعد به حدود ۴۵ درصد رسیده است یعنی سهم بودجه عمرانی ارتقای خوبی داشته است.
عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: شهروندان اهواز تنها چند نفر نیستند بلکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند و در هیچ دورهای چنین برنامههای همهجانبهای در اهواز نداشتهایم. امروز شهروندان اهوازی این پیامها را میشنوند که عدهای در شورای شهر به جان هم افتادهاند و شورا تعطیل است و کار بر روی زمین مانده است که باید توضیح لازم به آنها داده شود.
زارعزاده گفت: شورای اسلامی شهر پارلمان کوچک شهر است که نحوه اداره آن بر اساس قوانین و دستورالعمل و ضوابط قانونی تعیین میشود و سازوکارهای آن طبق قانون مشخص است و نظر شخصی در آن جایگاهی ندارد.
وی بیان کرد: شورا محل تضارب آرا است و این موضوع میتواند موجب رشد و بالندگی و پویایی شود البته اگر مشروط به قانون باشد. فصلالخطاب باید قانون باشد. اخلال در برگزاری جلسهها در سال ۱۴۰۲ به دلیل برگزاری غیرقانونی جلسهها در قالب جلسه فوقالعاده بوده است. برگزاری جلسه فوقالعاده شروطی دارد و باید شهردار یا فرماندار درخواست برگزاری این نوع جلسه را بدهند یا اعضای شورای به این موضوع رای دهند که در آن دوره، هیچ کدام از این موارد رعایت نشد در نتیجه آن جلسهها غیرقانونی بود.
عضو شورای شهر اهواز اضافه کرد: امروز نیز حق عضو شورای شهر این است که نسبت به عملکرد شهردار تذکر دهد، طرح سوال کند یا استیضاح کند و روش دیگری وجود ندارد. این صدا، صدای حمایت از شخص نیست و اگر از ضوابط قانونی خارج شدیم و به سمتی رفتیم که با زور، خواسته تعدادی را عملی کنیم، بینظمی و هرج و مرج اتفاق میافتد و سنگ روی سنگ بند نمیشود.
وی تأکید کرد: رویکرد ما صیانت از قانون است و اجازه نمیدهیم بدعت نامیمون از اینجا آغاز شود.
سرنوشت شهردار اهواز چگونه تعیین میشود؟
زارعزاده در باره نحوه تعیین تکلیف فعالیت شهردار اهواز گفت: فصلالخطاب، قانون است؛ شهردار فعلی اهواز چهار سال خدمت کرده است و امروز اگر نمایندگان مردم ایراد دارند باید در جلسه شورای شهر سرنوشت تعیین شود نه در جای دیگر.
وی افزود: تعدادی از اعضای شورا میگویند شهردار را نمیخواهیم و جلسهها را از حد نصاب میاندازیم و جریانهای دیگر هم ولو به قیمت انحلال شورا، با هم هممخرج شدهاند.
عضو شورای شهر اهواز درباره روند انحلال یک دوره شورای شهر گفت: برای روستاها و شهرهای با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر، هیئت حل اختلاف هر استان در زمینه انحلال شورا تصمیمگیری میکند اما برای شهرهای بزرگتر از جمله اهواز، باید این موضوع در شورای مرکزی در تهران تصمیمگیری شود. شورای حل اختلاف خوزستان تنها میتواند پیشنهاد انحلال را بدهد و هیئت مرکزی در تهران میتواند شورا را منحل کند یا نکند و اگر شورای مرکزی هم شورای شهر را منحل کرد میتوانیم در دیوان عدالت اداری اعتراض خود را مطرح کنیم.
اختلافها در شورا بر سر منفعت شخصی نیست
سیاوش محمودی دیگر عضو شورای شهر اهواز هم اظهار کرد: دوره شش شورا سالمترین دوره است و اعضا وارد مسائل فساد و منفعتطلبی نشدند و این اختلافها بر سر منفعتطلبی شخصی نیست.
وی افزود: طبق اطلاعات به دست آمده، شورای شهر اهواز یکی از فعالترین شوراهای کشور بوده است اما تاکنون این موضوع بصورت رسمی از سوی وزارت کشور هنوز اعلام نشده است.
عضو شورای شهر اهواز با اشاره به آغاز اختلاف بین اعضا از سال دوم شورا گفت: دو سال است عدهای در قالب مخالفان شهردار و عدهای در بیرون از شورا، موضوعی تحت عنوان مدیریت فشل را مطرح میکنند و میگویند دعوا بر سر عملکرد است. مسئله ما هم عملکرد است اما باید همه باهم و بر اساس معیارها، عملکرد شهردار را بررسی کنیم؛ یکی از این معیارها، محقق شدن بودجه است. مگر میشود بیشتر از بودجه تصویب و محقق شده، از شهرداری انتظار داشته باشیم؟
وی بیان کرد: در دورههای گذشته هیچ مدیر شهری در اهواز نتوانسته است بیش از ۵۰ درصد بودجه را محقق کند در حالی که در این دوره، بیش از ۷۰ درصد بودجه شهرداری محقق شده است.
محمودی با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری ۱۲۰ کار اساسی انجام داده است، ادامه داد: در سال های گذشته کار در حوزه فضای سبز را جزو کارهای عمرانی عنوان میکردند اما در این دوره هزینه کرد بودجه عمرانی واقعی شد. البته اگر همراهی این شورا نبود شهردار هم نمیتوانست این کارها را انجام دهد.
وی با بیان اینکه عملکرد شهردار روشن و مشخص است، درمورد برگزاری جلسه شورای حل اختلاف خوزستان و مطرح شدن انحلال شورای شهر اهواز اضافه کرد: چرا شورایی که کارآمدی آن مشخص است باید منحل شود؟ شورای حل اختلاف ۹ ایراد اساسی به این شورا گرفته است که از بند به بند دفاع کردیم و مستند پاسخ دادیم و تنها ایراد وارد، در زمینه عدم تشکیل هیئت رئیسه بوده است. یکی از ایرادهای مطرحشده درمورد عدم تشکیل کمیته حسابرسی بود، در حالی که از ابتدای دوره ۳۵ جلسه تشکیل شده است اما در دوره پنجم حتی یک جلسه هم تشکیل نشد.
عضو شورای شهر اهواز گفت: اگر شورای حل اختلاف میخواهد مسئله را حل کند چرا باید هشت نفر به پای یک عده اقلیت، بسوزند. باید هیئت حل اختلاف خوزستان در قالب ماده ۱۲۰ به کوتاهی اعضای شورای شهر رسیدگی کند.
وی بیان کرد: شورای شهر برآمده از رای مردم است و جایگاهی نیست که به این راحتی منحل شود. شورای سوم اهواز در شرایطی منحل شد که هشت پرونده قضایی داشت و تعدادی به زندان رفتند اما شورای ششم بسیار فعال بوده است و شرایط انحلال را ندارد.
محمودی گفت: طبق بند ت ماده ۳ آییننامه اجرایی هیئتهای حل اختلاف و نحوه رسیدگی به شکایات از شوراهای اسلامی شماره ۱۵۹۲۹۷ / ت / ۵۱۸۵۹ ه مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۵ هیئت استان بهاستثنای شورای روستا، میتواند پیشنهاد انحلال شورا را به هیئت مرکزی دهد.
وی ادامه داد: هیئت تطبیق به غیبتهای برخی از اعضای شورای شهر در دو هفته در سال ۱۴۰۲ رسیدگی کرد. طبق اعلام هیئت تطبیق، هر ماه باید دو جلسه تشکیل شود و مازاد آن فوقالعاده است. برگزاری جلسه فوقالعاده هم شرایطی دارد اما آن جلسهها هیچکدام از شرایط قانونی را نداشتند بنابراین غیبت رد شده، قانونی نبود.
عضو شورای شهر اهواز گفت: برای عزل شهردار باید مستندات و شرایط داشته باشیم و در دستور کار آورده شود. اگر عدم صلاحیت یک شهردار در هیئت تطبیق تأیید شود میتوانیم برای عزل اقدام کنیم اما تعداد کمی از اعضای شورا میخواهند در یک جلسه شهردار را عزل و بسرعت سرپرست را تعیین کنند در حالی که نمیشود در یک جلسه این دو کار را انجام داد.
وی افزود: حالا دیگر اعضای شورا باید توضیح بدهند به کدام دلیل قانونی جلسه تشکیل نمیدهند؟ در حال حاضر حتی طرح استیضاح وصول نشده است در حالی که این اعضا میگویند باید شهردار استیضاح شود. اکنون رئیس شورا نمیتواند استیضاح را در دستور کار بیاورد چون درخواستی برای آن نیست.
محمودی با اشاره به طلب ۵۰ هزار میلیارد تومانی عوارض آلایندگی خوزستان و وصول تنها ۱۸ هزار میلیارد تومان از آن گفت: این رفتارها موجب میشود دیگر این پولها داده نشود زیرا بهگونهای القا شده است که مشخص نیست این پولها کجا میرود.
هزینهکرد ۱۰ هزار میلیارد تومان در حوزه عمران شهری
علیمدد هاشمپور نایب رئیس شورای شهر اهواز نیز درباره مطرح شدن بودجه ۵۳ هزار میلیارد تومانی شهرداری اهواز اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، بودجه مصوب ۳۲.۵ هزار میلیارد تومان بوده است که ۲۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده است اما اخبار کذب در این زمینه منتشر میشود. میانگین تحقق بودجه در این سالها ۷۰ درصد بوده و تنها ۳۰ درصد آن محقق نشده است.
وی در مورد هزینهکرد بودجه گفت: ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان معادل ۵۶ درصد درآمد محقق شده بابت هزینهها و عمدتا حقوق و مزایا بوده است و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم در حوزه عمرانی هزینه شده است.
نایب رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به اختلاف بین اعضا بیان کرد: اگر فصلالخطاب قانون باشد همه مسائل حل میشود. یکی از اعضای غایب شورا میگوید اگر همه اهواز بگوید «امینی» بماند، من میگویم باید برود؛ این در حالی است که برای ماندن و رفتن شهردار باید رایگیری شود.
وی ادامه داد: باید سوال شود چرا کسانی، ۷۰ روز است شهر را قفل کردهاند؟ نه اینکه وقتی زورشان به آنها نرسد موضوع انحلال شورا را مطرح کنند. نمیشود یک نفر بگوید میروم و شورا را با خود میبرم.
هاشمپور درباره میزان عوارض آلایندگی بیان کرد: در این چهار سال، ۵ هزار میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی دریافت شده و دو برابر عوارض آلایندگی هم در حوزه عمرانی هزینه شده است. عملکرد عمرانی شهرداری اهواز ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که رقم به دست آمده از محل عوارض آلایندگی، ۵ هزار میلیارد تومان بوده است.
تغییر مداوم شهرداران اهواز به دلیل اعمال سلیقه اعضای شورا
در ادامه محمدحسین ملایی زمانی دیگر عضو شورای شهر با اشاره به عقبماندگی شهر گفت: اهواز در ۱۲ سال ۱۷ شهردار داشته است در حالی که اصفهان در این مدت تنها یک شهردار داشته است. همافزایی اعضای شورا با مدیریت شهری بسیار در پیشبرد اهداف تاثیرگذار است و شاید اگر در طول این سالها این موضوع در اهواز وجود داشت، شهرداران میتوانستند کارهای خوبی در اهواز انجام دهند.
وی افزود: بهمحض انتخاب شهردار اصفهانی، گارد گرفتند در حالی باید فردی که بتواند با تیم خوب کار کند انتخاب شود. تغییر سریع شهرداران اهواز در این ۱۲ سال، به دلیل رفتار اعضای شورای شهر بود زیرا دقیقا زمانی که شهرداران کار را در دست میگرفتند، موضوعات غیر مربوط مطرح میشد و در کار تاثیر میگذاشت.
ملاییزمانی بیان کرد: ملاک ارزیابی شهردار باید تعیین شود و باید انسانهای اهل فن و نه هر آدمی، در این زمینه ارزیابی را انجام دهند. اگر ملاکها مدنظر قرار بگیرد، دیگر نمیتوان سلیقهای اظهار نظر کرد. اگر هر شهرداری را نخواستیم آیا باید با رفتار غیرقانونی و حضور نیافتن در جلسه شورا، فشار را بر گرده مردم و شهردار بگذاریم؟ این بدترین مدل است و سمی است که به جامعه تزریق میشود.
وی افزود: باید طبق شاخصها و قانون، شهردار را ابقا یا عزل کرد. تلاش میکنیم حق، ناحق نشود و جای شهید و جلاد جابهجا نشود. باید در مجرای قانون اقدام شود.
انتهای پیام
نظرات