ابراهیم خسروشاهی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اورژانس پیشبیمارستانی ایران پس از حادثه فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۵۴ پایهگذاری شد و زنجان نیز دو سال بعد، در سال ۱۳۵۶ به جمع استانهای دارای اورژانس پیوست. امروز این استان با ۶۳ پایگاه فعال، خدمات اورژانس را به مردم ارائه میدهد.
وی با اشاره به آمار نیمه نخست امسال، تصریح کرد: بیش از ۱۰۵ هزار تماس با سامانه ۱۱۵ زنجان ثبت شده که از این تعداد ۳۵ هزار تماس منجر به اعزام آمبولانس شده است. ۸۵۰۰ تماس نیز مزاحمت تلفنی بوده که بیشتر از سوی نوجوانان صورت گرفته و از خانوادهها انتظار میرود در این زمینه فرهنگسازی کنند.
خسروشاهی درخصوص مأموریتهای اورژانس پیشبیمارستانی زنجان نیز توضیح داد: ۲۱ هزار اعزام مربوط به حوادث شهری و ۱۴ هزار مورد مربوط به حوادث جادهای و روستایی بوده است. از این میان، ۴ هزار حادثه ترافیکی شهری، ۱۷ هزار حادثه غیرترافیکی شهری، ۴ هزار حادثه ترافیکی جادهای و ۱۰ هزار حادثه غیرترافیکی در مناطق روستایی ثبت شده است.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان تعداد نیروهای این حوزه را ۵۰۴ نفر اعلام کرد و افزود: پایگاههای اورژانس استان شامل ۲۲ پایگاه شهری، ۴۰ پایگاه جادهای و روستایی و یک پایگاه اورژانس هوایی هستند که با ۷۵ دستگاه آمبولانس، ۴ موتورلانس، یک اتوبوس آمبولانس و یک بالگرد فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: اورژانس زنجان به دلیل مدیریت صحیح بیماران سکته مغزی موفق به دریافت جایزه بینالمللی شده است. میانگین زمان رسیدن به محل حادثه در شهر ۹ دقیقه و در جاده ۱۵ دقیقه است که از میانگین کشوری و جهانی کمتر است.
وی از راهاندازی سامانه موقعیتیاب خودکار تماسها تا مهر خبر داد و تصریح کرد: این سامانه بهطور خودکار موقعیت تماسگیرندگان را شناسایی میکند و مشکل یافتن آدرس را به میزان زیادی کاهش خواهد داد.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث استان زنجان با تأکید بر ضرورت استفاده صحیح از خدمات اورژانس گفت: از مردم میخواهیم از تماسهای غیرضروری پرهیز کنند. همچنین تأمین آمبولانس برای مسابقات ورزشی باشگاهی و محلی برعهده برگزارکنندگان است و اورژانس تنها در رویدادهای ملی و بینالمللی خدماترسانی خواهد کرد.
انتهای پیام
نظرات