سید جواد حسینی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پنجشنبه سوم مهر در مراسم افتتاح طرح سلامت اجتماعی محلهمحور(سلام) در اراک اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی، جشن دانایی، خرد و علم است و توسعه پایدار و پیشرفت تنها در سایه دانش و همبستگی اجتماعی محقق میشود.
وی با تأکید بر اهمیت تعلیم و تربیت در دنیای امروز، افزود: اگر زنگ مدرسه از مهر تا مهر طنینانداز نشود، جامعه زنگ میزند و جامعه زنگزده هرگز به توسعه دست نخواهد یافت.
وی در ادامه با اشاره به آغاز اجرای طرح مدارس محلهمحور گفت: این طرح بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرا میشود. هدف اصلی آن، تبدیل مدارس به پایگاههای فرهنگی و اجتماعی محلهها و تقویت سرمایه اجتماعی است.
حسینی تأکید کرد: مدرسه، محله و خانواده سه نهاد بنیادین برای تضمین سلامت، دوام و قوام جامعه هستند و تحولات اخیر این نهادها را تضعیف کرده است. احیای این سه کانون، آسیبهای اجتماعی را کاهش داده، توانمندیها را ارتقا میبخشد و فرصتآفرینی را در پی خواهد داشت.
وی به جزئیات طرح اشاره کرد و استعدادیابی و غربالگری را از اقداماتی برشمرد که در این طرح دیده شده است و گفت: در این طرح، استعدادیابی و غربالگری رایگان برای نوجوانان محلهها آغاز شده است. همچنین، غربالگری بینایی برای افراد معلول و سالمندان با همکاری انجمن اپتومتری ایران و ۳۰۰۰ نیروی متخصص در سراسر کشور انجام میشود.
وی در خصوص توانمندسازی محلهها نیز گفت: با استفاده از برنامه جهانی «سیپیآر» (توانبخشی مبتنی بر جامعه) که شامل پنج محور اصلی است، توانمندسازی معلولان و غیرمعلولان در محلهها ارتقا مییابد.
حسینی به تبدیل مدارس به پاتوق سالمندان اشاره کرد و گفت: مدارس در ساعات غیرآموزشی به پاتوق سالمندان و بازنشستگان تبدیل میشوند. برنامههای فرهنگی و اجتماعی متنوع، از جمله آموزش همراه با نشاط، برای این گروه سنی طراحی شده است.
وی کارآفرینی و تعاونی محله را از دیگر برنامههای این طرح برشمرد و گفت: باشگاه کارآفرینان با همکاری مؤسسه کار و تحقیقات اجتماعی در مدارس راهاندازی میشود. همچنین، طرح تعاونی محله و افتتاح حساب بانکی محله با حمایت بانک رفاه برای دسترسی به تسهیلات بانکی اجرا خواهد شد.
معاون وزیر کار با اشاره به اهمیت سرمایه اجتماعی، اظهار کرد: سرمایههای مادی، انسانی، طبیعی، فرهنگی و اجتماعی هر جامعه باید به درستی استفاده شوند، اما سرمایه اجتماعی مهمترین آنهاست. مدارس باید به بازتولید این سرمایه کمک کنند و همبستگی و اتحاد محلهها را تقویت کنند.
وی افزود: این طرح از ظرفیتهای موجود بدون نیاز به هزینه اضافی بهره میبرد و پارادایم جدیدی در نظام حکمرانی ارائه میدهد.
وی به نقش مجریان طرح نیز اشاره کرد و گفت: مدیران مدارس، انجمن اولیا و مربیان، معتمدان محلی و تشکلهای مردمی مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده دارند. مدارس باید به کانونهای اصلی توسعه جامعه تبدیل شوند و فعالیتهای اجتماعی با مشارکت سرمایههای اجتماعی تعریف، نهادینه و اجرا شوند.
وی گفت: این طرح که از اراک آغاز شده، بهتدریج در سراسر کشور گسترش خواهد یافت و هدف آن، ایجاد خدمات محلهمحور آسان، در دسترس و فراگیر است تا تمام افراد محله در ساعات غیرآموزشی به مدارس مراجعه کنند، آموزش ببینند و آموزش دهند.
حسینی خاطرنشان کرد: این طرح نهتنها به توانمندسازی محلهها کمک میکند، بلکه با تقویت پیوندهای اجتماعی، ناهنجاریها را کاهش داده و فرصتهای جدیدی برای توسعه ایجاد میکند.
وی تصریح کرد: طرح مدرسه محلهمحور گامی نو در راستای توسعه پایدار و احیای سرمایههای اجتماعی است و با تمرکز بر نقش محوری مدارس، این طرح میکوشد تا با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، آیندهای روشنتر برای محلهها و جامعه رقم بزند.
انتهای پیام
نظرات