حجتالاسلام والمسلمین امیرعلی حسنلو در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مراقد نورانی ائمه اطهار(ع) و امامزادگان همواره بهعنوان مهمترین قطبهای علمی و تمدنی جهان اسلام شناخته شدهاند. بهویژه در تاریخ ایران، حضور اهلبیت (ع) در گسترش فرهنگ اسلام نقشی بسیار مؤثری داشته است. ایرانیان باید به وجود چنین مراقدی افتخار کنند؛ زیرا مزارهای ایشان به کانونهای فرهنگی بزرگ اسلامی تبدیل شده است. اگر امروز دشمنان این مراکز نورانی را نشانه گرفتهاند، به دلیل تأثیرات بینظیر آنها در موفقیتها، پیروزیها و دستاوردهای علمی و فرهنگی است که زمینهساز پیشرفتهای عظیم کشور بوده است.
وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی کشور باید درباره مقوله زیارت سرمایهگذاری و برنامهریزی و این موضوع را تقویت کنند؛ چراکه زیارت یکی از مهمترین پایگاههای دینی است که بسیاری از شبهات را خنثی میسازد. حضور حضرت عبدالعظیم، از سادات حسنی که در ترویج اسلام در سرزمینهای گوناگون نقش اساسی داشتهاند نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: ایشان در دوران تاریک خلافت عباسی به اشاره امام هادی(ع) در شهر ری سکونت گزید. پس از این حضور، ری به مکتب حدیثنگاری و کانون پرورش شخصیتهای مهم شیعه تبدیل شد. عالمانی همچون محمد بن یعقوب کلینی، نویسنده کتاب گرانسنگ کافی نیز از این دیار برخاستند. ری از نظر استراتژیک در قلمرو اسلامی شهری آباد و مهم بود و به «عروس شهرها» شهرت داشت.
حسنلو با بیان اینکه حضور حضرت عبدالعظیم حسنی در این منطقه سهمی بزرگ در رونق تمدنی و علمی سرزمینهای اسلامی داشت، افزود: دهها نفر از شاگردان ائمه(ع) از این دیار برخاستند و آثار علمی ارزشمندی پدید آوردند. در منابع رجالی شیعه، بیش از صد تن از راویان و شاگردان مکتب اهلبیت(ع) با پسوند «رازی» ثبت شدهاند. مکتب حدیثی ری تا پایان قرن چهارم هجری یکی از مهمترین مکاتب علمی اسلامی بود که بیتردید حضور حضرت عبدالعظیم حسنی عامل معنوی اصلی در شکلگیری آن به شمار میآید.
وی با اشاره به اینکه حضرت عبدالعظیم محضر امام رضا(ع) را نیز درک کرده است، ادامه داد: هرچند مؤلف روح و ریحان تصریح میکند که ایشان خدمت سه امام، یعنی امام جواد، امام هادی و امام حسن عسکری(ع)، رسیده و هرگز محضر امام رضا(ع) را درک نکرده است؛ بلکه برخی از روایات منسوب به امام رضا(ع) را به واسطه اصحاب نقل کرده است.
این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: با دفن این سید حسنی در ری، این شهر به کانونی از مهر، دانش و فرهنگ اهلبیت(ع) تبدیل شد. در دوران حکومت آلبویه، ری به یکی از قطبهای مهم علمی و پایگاه شیعیان بدل شد و مدارس، کتابخانهها و مراکز علمی و درمانی در آن رونق یافت. همچنین ارتباط علمی و سیاسی ری و همدان، بهعنوان دو مرکز مهم حکومت آلبویه، جایگاه تمدنی این شهر را بیش از پیش تقویت کرد.
انتهای پیام
نظرات