به گزارش ایسنا به نقل از تریبون ، نبود شفافیت در قیمتگذاریها، کیفیت اجرا و قابلیت پیگیری و بررسی نتیجه، علت اصلی شکست بسیاری از کمپینهای رپورتاژی بودهاند. چالشهای مسیر انتشار رپورتاژ باعث شده تا بسیاری از برندها رپورتاژ را نه بهعنوان یک استراتژی بازاریابی، بلکه نوعی شرطبندی بینتیجه ببینند. البته این چالشها مربوط به دورانی بود که پلتفرمهای واسط وجود نداشتند. در ادامه به بررسی روند تحول انتشار رپورتاژ در چندسال اخیر خواهیم پرداخت.
چالشهای انتشار رپورتاژ بدون حضور پلتفرمهای واسط
در گذشته که پلتفرمهای واسط وجود نداشتند، انتشار رپورتاژها با فرآیند بسیار سخت و پیچیدهای همراه بود. چراکه هیچ نظارتی بر این بخش وجود نداشت و از پیدا کردن سایتها و رسانههای معتبر و مرتبط تا توافق بر سر قیمت و هزینهها، پیدا کردن گزارشهای مطمئن و دادههای قابل اطمینان یا حتی ارتباط گرفتن با ناشران همگی به روش سنتی و توسط مدیران بازاریابی باید انجام میشد. به همین علت این مسیر با چالشهای بزرگی همراه بود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
اطلاع نداشتن از وضعیت سئو رسانهها
یکی از اهداف انتشار رپورتاژها، استفاده از اعتبار و بک لینک گرفتن از سایت میزبان است؛ اما در گذشته بهجز تکیه بر شهرت سایت، هیچ اطلاعاتی از معیارهای سئویی سایت میزبان در اختیار مشتری قرار نمیگرفت.
با اینکه شهرت رسانه و تعداد بازدیدکنندگان آن اهمیت زیادی دارد؛ اما یک رپورتاژ موفق نیازمند درک عمیقی از جایگاه آن رسانه در چشم موتورهای جستجو است. بدون پلتفرمهای انتشار رپورتاژ، افراد به سختی به اطلاعاتی از جمله قدرت دامنه (Domain Authority)، اعتبار صفحه (Page Authority) ترافیک ارگانیک و ... دسترسی پیدا میکردند، اما پلتفرمها دسترسی به این اطلاعات را بصورت یکجا برای مخاطبان آسان کردند.
پیچیدگی و زمانبر بودن ارتباط با ناشران
تصور کنید یک مهمانی بزرگ در یک تاریخ مشخص پیشرو دارید و در تدارک یک منوی غذای بسیار عالی هستید؛ اما هیچ سوپر مارکتی وجود ندارد که تمام مواد اولیه موردنیاز شما را بهصورت یکجا داشته باشد. بنابراین ناچار میشوید برای تهیه هر کدام از مواد مورد نیازتان به فروشگاههای مختلف در قسمتهای مختلف شهر بروید و بعد از ساعتها گشتن و انتظار کشیدن در صفهای طولانی تازه متوجه شوید محصولات آن فروشگاه کیفیت مناسبی ندارند یا حتی آن مغازه اصلا محصول موردنظر شما را موجود ندارد.
بدون وجود یک پلتفرم رسمی، پیدا کردن رسانههای مرتبط و معتبر با حوزه کاری سایت اولین مشکل تیم بازاریابی محتوا بود؛ چراکه هر رسانه راه ارتباطی خاص خودش را داشت و گاهی پیگیری و هماهنگی ارتباط با ناشران هفتهها زمان میبرد. در چنین شرایطی به جای تمرکز بر استراتژی و خلاقیت رپورتاژها، بخش زیادی از زمان تیم بازاریابی صرف کارهای اداری، پیگیریهای مداوم و مدیریت ناهماهنگیها میشد. حتی بسیاری از سایتها به همین علت زمان طلایی انتشار رپورتاژ خود را از دست میدادند.
نبود ابزار مقایسه برای انتخاب آگاهانه رسانه
امروزه افراد وقتی قصد خرید هر چیزی حتی کوچکترین لوازم شخصی را هم که داشته باشند، قبل از هر کاری قیمت آن را در سایتها چک میکنند، نظر سایر خریداران را بررسی کرده و بعد از تکمیل تحقیقات خود اقدام به خرید میکنند. این در صورتی است که کسبوکارهای بزرگ در گذشته به دلیل نبود یک سیستم شفاف برای مقایسه، رپورتاژهای خود را که به نوعی سرمایهگذاری کسبوکارشان به حساب میآمد، بدون کمترین تحقیق و مقایسه منتشر میکردند.
در آن زمان کسبوکارهای آنلاین ناچار بودند بدون اطلاع داشتن از قیمت سایتهای مختلف، میزان تعامل مخاطبها با محتوای سایت میزبان، میزان همپوشانی مخاطبهای رسانههای مختلف و میزان موفقیت عملکرد سایتهای میزبان یک رسانه را انتخاب کنند. بدیهی است که نتیجه چنین انتخابی رپورتاژ آگهی را به یک سرمایهگذاری پرریسک و غیرقابل سنجش تبدیل میکرد.
نقش و تاثیر تریبون در صنعت رپورتاژ آگهی
با وجود تمام چالشهایی که انتشار رپورتاژ داشت؛ اما تاثیری که یک رپورتاژ موفق بر کسبوکار ایجاد میکرد، غیرقابل انکار بود. بنابراین با درک اهمیت رپورتاژها و همچنین نیازی که وجود داشت، پلتفرمهای واسط مثل تریبون برای سازماندهی فرآیند انتشار رپورتاژ به وجود آمدند. این پلتفرمهای واسط با ایجاد یک اکوسیستم شفاف و تخصصی نهتنها مشکلات موجود را حل کردند؛ بلکه استانداردهای جدیدی را نیز در این صنعت به وجود آوردند. در ادامه به نقش و مزایای وجود این پلتفرمها خواهیم پرداخت.
دسترسی به رسانههای متنوع
حتی باسابقهترین و بهترین تیمهای تولید محتوا هم تنها چند رسانه محدود برای انتشار رپورتاژ میشناسند که ممکن است حتی رسانهای که از نظر همپوشانی مخاطبها با سایت شما مطابقت داشته باشد، در میان آنها نباشد. اما پلتفرمهای واسط یک کتابخانه جامع از رسانههای مختلف را فراهم کردهاند تا افراد با هر بودجهای که دارند، بتوانند بهراحتی بهترین سایت و رسانه مناسب را برای انتشار رپورتاژ خود انتخاب کنند. وجود چنین امکانی بهخصوص برای سایتها نوپا باعث میشود بهراحتی و بدون ترس از هدر رفتن بودجهشان استراتژیهای مختلف را امتحان کنند.
تسهیل انتخاب رسانه مناسب
سایتهایی مثل تریبون یک کتابخانه دیجیتالی از هزاران رسانه معتبر و مناسب را تهیه کرده و در اختیار شما قرار دادهاند. در واقع با وجود این سایتها شما علاوهبر لیست کاملی از رسانههای مناسب، اطلاعات کاملی از تمام جزئیات کامل آنها در اختیار دارید و تنها کافی است براساس معیارها و فیلترهایی که مدنظر دارید با چند کلیک ساده رسانه موردنظرتان را انتخاب کنید. درواقع در این روش نه خبری از مدتها انتظار برای ارتباط گرفتن با ناشران است، نه سختی هماهنگیهای اداری و طاقتفرسا.
امکان بهروزسانی رپورتاژ
گاهی اوقات ممکن است بعد از انتشار رپورتاژ آگهی تغییرات خاصی در سایت اصلی ایجاد شود. تغییراتی که لازم است در رپورتاژ نیز اعمال شده و مخاطبها از آن مطلع باشند. در گذشته با توجه به زمانبر بودن فرآیند پیگیری معمولا امکان اضافه یا کم کردن چیزی به رپورتاژ منتشر شده وجود نداشت؛ اما پلتفرم تریبون با پیشبینی این موضوع امکان بهروزرسانی متن، عکس یا لینک داخل رپورتاژ را نیز فراهم کرده و شما بعد از انتشار آن هم میتوانید چنین تغییراتی را در رپورتاژ خود انجام دهید.
قابلیت انتشار فوری
در برخی مواقع ممکن است شرایط خاصی ایجاد شود که شما در لحظه نیاز به انتشار رپورتاژ و تبلیغات داشته باشید. برای مثال رویدادهایی که بهصورت لحظهای بر حوزه کاری شما تاثیرگذار هستند و میتوانید به نفع کسبوکارتان از آنها استفاده کنید.
اما تقریبا هیچ نوع تبلیغی وجود ندارد که قابلیت اجرای فوری و لحظهای داشته باشد. این در حالی است که پلتفرمهایی مثل تریبون با درک شرایطهای خاصی که ممکن است اتفاق بیفتند، امکان انتشار فوری رپورتاژ را نیز فراهم کردهاند. یعنی شما به رسانههایی دسترسی دارید که در لحظه و بدون کمترین تاخیر رپورتاژ شما را انتشار میدهند.
چطور از تریبون رپورتاژ بخریم؟
تا همین چند سال قبل اگر قصد انتشار یک رپورتاژ را داشتید باید از ماهها قبل برنامهریزی میکردید و برای پیدا کردن رسانههای معتبر و مناسب، ارتباط گرفتن با ناشران، بررسی سطحی سایت و تولید محتوا و در نهایت انتشار رپورتاژ زمان میگذاشتید.
در بسیاری از موارد آنقدر فرآیندهای مربوط به رسانه انتشار زمانبر و پیچیده میشد که دیگر زمان و انرژی کافی برای تولید یک رپورتاژ موفق و تاثیرگذار باقی نمیماند. نکته جالب اینجاست با وجود تمام زمان و هزینهای هم صرف میکردید، معمولا رپورتاژهایتان با نتیجه مثبت و قابل توجهی همراه نبودند.
اما خوشبختانه اگر الان قصد انتشار یک رپورتاژ را داشته باشید، پلتفرمهای واسط تمام شرایط را از جمعآوری لیست کامل رسانههای میزبان تا گزارش کامل اطلاعات فنی مورد نیاز برای شما مهیا کردهاند و تنها وظیفه شما انتخاب رسانههای مناسب است که البته همین مورد هم به کمک دریافت مشورت از کارشناسان به راحتی قابل انجام است.
در همین راستا سایتهایی مثل تریبون حتی فراتر عمل کرده و با ارائه انواع خدمات تخصصی تولید محتوا و تولید رپورتاژ تخصصی، حتی زحمت نوشتن رپورتاژ را نیز از روی دوش شما برداشته است. درواقع وارد شدن به سایت و تکمیل ثبتنامتان وقتگیرترین کاری است که در عرض چند دقیقه انجام دهید؛ چراکه سایر اقدامات لازم با کمک تیم پشتیبانی تریبون به راحتی انجام میشوند.
خلاصه
در دنیای آنلاین امروزی سرعت و دقت اولین گام موفقیت هر کسبوکاری است. بنابراین اداره کردن یک کسبوکار آنلاین به شیوه سنتی و حتی به روش کسبوکارهای آنلاین چند سال قبل، تنها باعث هدر رفتن زمان، انرژی و بودجه شما میشود.
سالها قبل صنعت رپورتاژ در ایران با چالشهای جدی مانند قیمتهای غیرشفاف، دسترسی محدود به رسانههای معتبر، کیفیت نامطمئن محتوا و نبود ابزارهای تحلیلی مواجه بود؛ اما حالا به لطف پلتفرمهای مانند تریبون، خرید رپورتاژ آگهی برای هر کسبوکاری بدون نیاز به ارتباطات خاص, بدون نیاز به بودجههای کلان با نتایج عینی، امکانپذیر شده است. در پایان پیشنهاد میکنیم سری به سایت پلتفرم تریبون بزنید و با تمامی قابلیتها، فیچرها و خدمات آنها بطور کامل آشنا شوید.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات