محمد طاهری چهارشنبه نهم مهر در بازدید از پروژههای عمرانی بنادر صیادی خوزستان، بر نقش زیرساختهای دریایی در توسعه اقتصادی و معیشت پایدار صیادان تأکید و اظهار کرد: لایروبی بنادر صیادی و مراکز تخلیه صید، بعنوان یکی از اقدامات اساسی، ضمن ایمنسازی تردد شناورها، ظرفیت پهلوگیری و تسهیل در تخلیه و بارگیری را افزایش داده و مستقیماً بر اقتصاد جامعه صیادی تأثیرگذار است.
بندر صیادی جزیره مینو (خرمشهر)، در آستانه اجرای فاز نخست
وی به بررسی پروژههای کلیدی در این بازدید پرداخت کرد و با اشاره به اهمیت راهبردی احداث بندر صیادی جزیره مینو گفت: بندر صیادی جزیره مینو در آستانه اجرای فاز نخست است. این پروژه که شامل احداث اسکله و تأسیسات پشتیبانی مدرن است، جایگزین اسکله فرسوده خلیج فارس در مرکز شهر خرمشهر خواهد شد.
طاهری ادامه داد: این انتقال، علاوه بر رفع ناایمنی، از تداخل فعالیتهای صیادی با ترافیک شهری جلوگیری کرده و به دلیل نزدیکی به صیدگاههای اصلی، مزیت نسبی برای بهرهبرداران ایجاد میکند.
وی اضافه کرد: با پیگیریهای مستمر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به مطالبه به حق مردمی، مبلغ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیتزدایی برای سال ۱۴۰۴ توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تصویب شده و فرآیند انتخاب پیمانکار در دست اجراست که بلافاصله پس از تخصیص اعتبار، فاز اول پروژه شامل احداث ۱۴۰ متر اسکله آغاز خواهد شد.
مدیرکل توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات، بندر صیادی نهرقصر را بزرگترین بندر ماهیگیری استان و بندر مرکزی (HUB) خوزستان خواند و بیان کرد: لایروبی این بندر و مسیر آبی دسترسی به آن در اولویت قرار دارد.
وی از انجام عملیات لایروبی با روش نوین «حوضچه خشک» خبر داد و گفت: این عملیات با سرعت بالایی در حال انجام است و بندر با عمق سهونیم متر نسبت به پایینترین سطح جزر، برای بهرهبرداری شناورها بازگشایی خواهد شد.
لایروبی بندر خورسمایلی با رعایت ملاحظات زیستمحیطی
طاهری با اشاره به مشکل رسوبگذاری شدید در بندرخورسمایلی اظهار کرد: این امر فعالیت قایقها را به ویژه در زمان جزر با اختلال مواجه میکند.
وی از انجام مطالعات لازم برای لایروبی این بندر خبر داد و افزود: پس از تأمین اعتبار از محل طرح محرومیتزدایی، فرآیند مناقصه آغاز میشود.
طاهری تأکید کرد: با توجه به حساسیتهای زیستمحیطی این محدوده، اخذ موافقت محیط زیست استان در مورد محل تخلیه لای، پیششرط برگزاری مناقصه است.
آغاز عملیات اجرایی طولانیترین اسکله صیادی کشور در آبادان
وی با اشاره به پروژه اسکله آبادان گفت: این پروژه که در نهایت بیش از ۴۰۰ متر طول خواهد داشت، پس از اتمام، طولانیترین اسکله صیادی کشور محسوب خواهد شد.
وی به بهرهبرداری از پست اول ۱۰۰ متری در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: هم اکنون عملیات اجرایی ۱۵۶ متر اسکله پارکینگ در دست اجراست و تجهیزات آن در حال نصب است که پیشبینی میشود ظرف دو ماه آینده به بهرهبرداری کامل برسد.
طاهری پیگیری برای آغاز عملیات پست بعدی به طول ۲۹۰ متر را نیز از برنامههای آتی اعلام کرد.
وی با اشاره به روند پیشرفت پروژه بندر صیادی ابوخضیر شادگان بیان کرد: این پروژه تکمیل شده و آماده واگذاری به بهرهبردار است.
انتهای پیام
نظرات