حجتالاسلاموالمسلمین سیدمحمدهادی شفیعی با حضور در ایسنا، اظهار کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی، از ابتدای انقلاب ذیل سازمان تبلیغات با یک رسالت مشخص تاسیس شد و آن هم جریانسازی هنر انقلاب اسلامی بود. این حوزه اساساً دارای ابلاغ و دستورالعمل نیست و معمولاً این اختیار وجود دارد تا بر اساس زیستبوم و نیاز استان برنامهریزی صورت بگیرد و به همین دلیل حوزه هنری عملکرد متفاوتی در استانهای مختلف است. ما بر اساس زیستبوم فرهنگی خوزستان قرارگاه هنر مردمی پایداری و پیشرفت را تعریف کردیم و بازه زمانی آن را ۱۰۰ سال مقاومت مردم خوزستان قرار دادیم. در این بازه گاهی نقاط توقف اتفاقاتی مانند جهاد عشایر عرب یا گاهی افراد مهم هر دوره است.
وی ادامه داد: کلمه پایداری در شعار (قرارگاه هنر مردمی پایداری و پیشرفت) به رویکرد دفاع مقدس و پیشرفت ناظر تحولاتی است که در استان رخ داده است؛ برای مثال اگر مسئله حوزه هنری جوانان خوزستانی تیم ملی کشتی نباشد، حوزه هنری طبیعتاً رسالت خود را اشتباه پیدا کرده و ما باید به این پیشرفت پرداخت هنری داشته باشیم چرا که در این بازه زمانی استان جایگاه غیرقابل انکاری در کشتی کشور پیدا کرده است. در پیشرفتهای علمی، مراکزی در استان وجود دارند و خیلی شاید کسی سراغ آنها نرفته و به نظر میرسد که ما عادت کردیم که از کنار پیشرفتها راحت بگذریم. لذا حوزه هنری این رسالت را برای خود لازم دانست که پای اینها بایستد و روایت پایداری و پیشرفت را انجام دهد. یعنی جایی در بحث ویژگیهای انحصاری خوزستان و همزیستی اقوام یا بعضی افراد که زیست الگو دارند. برای مثال امسال به طور خاص شهید تقویفر به عنوان یکی شهدای مدافع حرم و شهیدی که زیست او یک الگو است، مسئله حوزه هنری است. او شهیدی است که در محله، حل اختلاف میکرد، به نیازمندان رسیدگی میکرد و به طور کلی زیستش در منطقه اسلام آباد بود. زیست یک فرمانده مطرح نیست، در عین حال در عراق محبوبیت بسیاری دارد و امکان بینالمللی کار کردن پیرامون وی و موارد دیگر در استان وجود دارد.
جریانسازی هنر انقلاب بدون حلقههای مردمی امکانپذیر نیست
شفیعی بیان کرد: جریانسازی هنر انقلاب را ما تقریبا در سند تحول خوزستان غیرممکن دیدیم. حوزه هنری سه دفتر در استان دارد؛ اهواز، دزفول و آبادان. از طرفی خوزستان ۵ میلیون و نیم جمعیت دارد. ما دیدیم که این امر بدون حلقهها و هستههای هنر مردمی امکانپذیر نیست و اصلاً نیازی نیست که در هر شهرستانی اتاق یا دفتری پیدا کنیم. تلاشهای فراوانی انجام شد و این هستهها احصا شدند و در هر شهرستان دو مجموعه مردمی مشخص شد و جمع خوبی در استان شکل گرفت. وظیفه ما جریانسازی هنر انقلاب نه آموزش به صورت عمومی است. سعی کردیم برنامههایی برگزار کنیم و فراخوان بدهیم. ما باید به جای وقتگذاری جمعی بر افراد تمرکز و برای آنها پروژه تعریف کنیم. برای مثال ما در ماهشهر دو نفر را پیدا کردیم که استعداد نویسندگی دارند و این دو نفر پروژه حوزه هنری هستند.
مجموعهای از اقدامات
وی ادامه داد: در این فضا عملاً عرصه تربیت که اولین عرصه از عرصههای سهگانه هنری است، شکل میگیرد. حضرت آقا در دیدار با مسوولان حوزه فرمودند که به هر دو کلمه حوزه و هنری دقت کنیم؛ حوزه بودن حوزه هنری بعد تربیتی دارد و هنری بودن آن به معنای این است که هنر باید قالب باشد. در این فضا اولین عرصه حوزه هنری تربیت است. مجموعههایی مانند حوزه هنری کودک و نوجوان راه افتاد که به مدارس و به ویژه هنرستانها میروند و افراد را بر اساس استعداد انتخاب میکنند و تحت آموزش قرار میگیرند. در همین عرصه، «روایتخانه» حوزه هنری هم متمرکز بر تربیت نویسنده و روایتنویس شکل گرفت. همزمان نشریه «رواق هنر» هم با هدف نقد فعالیتها و مسیرهای هنری و بازتاب آنها راهاندازی شد. همکاران ما موظفاند که دائماً برای پیدا کردن افراد مستعد به شهرستانها بروند. حوزه هنری طراحی خاص خود را دارد و ما در بعضی از شهرستانها برخی از کارها که زیرساخت یا مخاطب ندارند را انجام نمیدهیم.
تشکیل «نشان حبیب»
مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان اظهار کرد: عرصه دوم عرصه تولید است که در حوزه هنری بنا نیست که تولید عمومی باشد و بنا است که ناظر به مسئله باشد. مرحوم حبیبالله معلمی برای ما مهم بود و ما دیدیم که چندین سال پس از فوت وی، اقدامی برای حبیبالله معلمی صورت نگرفت. در همین راستا مجموعههای مردمی دعوت شدند و یکی از هستههای مردمی شعر در استان متصدی برگزاری بزرگداشت این شاعر شد و همکاران ما در حوزه هنری، مستندهایی برای این شاعر تولید کردند. در پایان، یک نشان به نام «نشان حبیب» تعریف شد که هر ساله به یک شاعر آیینی تقدیم میشود تا جریانسازی شکل بگیرد.
وی گفت: درسنامه پیشرفت را آماده کردیم که در این تعاملی که ۴۰ شخصیت خوزستانی معرفی شدند. تعاملی با آموزش و پرورش داشتیم تا این شخصیتها در زنگ پرورشی معرفی شوند.
نگاه ستاد حوزه هنری به بحث انیمیشن
شفیعی گفت: عرصه سوم عرصه توزیع است که بیشتر بحث زیرساختی حوزه هنری است. در بعضی از شهرها سینما داریم و برخی از این سینماها با سرعت در حال بازسازی هستند. در اهواز سینما ساحل، اکسین و بهمن، در آبادان سینما کیهان و آزادی، در خرمشهر سینما نخل، در دزفول نیز پردیس سینمایی مهر مادر را داریم که به تازگی ساخته شدهاند. این سینماها در حال بازسازی هستند. سکوت در سینما موضوعیت دارد و یکی از مسائل مطرح در بحث سینما سروصدای بچهها است. در سینما ساحل سالن ۱۵ نفره در نظر گرفته شده که امکان گرفتن تمام این سالن برای خانواده را فراهم میکند تا خانواده از سبد مخاطب هنری حذف نشود. ستاد حوزه هنری بحث انیمیشن را به طور جدی پیش گرفت. انیمیشن عرصه عجیبی است، برای مثال انیمیشن لوپتو در روسیه به تنهایی بیش از هزینه ساخت فروش داشت و عرصه بسیار مخاطبداری است. ما تا چهار پنج سال پیش تقریبا حرفی در انیمیشن نداشتیم. انیمیشن تجهیزات گرانی میخواهد و هزینه تولید بالایی دارد و زمانبر است.
سه عرصه جهتسازی انقلاب
مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: عرصههای تربیت، تولید و توزیع، سه عرصه جهتسازی هنر انقلاب برای حوزه هنری است. در بحث توزیع تلاش میکنیم تا با تمرکز بر خانواده، این محصول را به دست خانواده برسانیم که کارهایی انجام شده و کارهایی در حال انجام است. در عرصه تولید پایداری و پیشرفت مد نظر ما است. مستند مرحوم حداد تکمیل شده و انشاءالله تا یک ماه دیگر رونمایی میشود و مرحوم حداد زینبیه جزو افراد مهم خوزستان به شمار میرود. مستند کشتی ایذه تمام شده و در مرحله تدوین قرار دارد و به امید خدا به زودی پخش خواهد شد. در بحث کتاب، هم کارهایی انجام شده است. در عرصه تربیت هم افرادی را دعوت میکنیم که بتوانند علاوه بر آموزش، در رشتههای هنری، بقیه را راهبری کنند.
ضرورت سرعت در فرآیندها
وی افزود: دیگر در دهه ۶۰ و ۷۰ نیستیم که فرد در حوزه هنر دور بخورد و تازه به این جمعبندی برسد که آیا هنر عرصه خوبی برای من هست یا خیر. آنقدر سیر تحولات در جهان سریع است که فرایندها باید با سرعت بیشتری طی شوند. در این مسیر درخواست همکاری را از مجموعه بزرگ جهاد دانشگاهی داشتیم و از فضای زیرساختی جهاد استفاده کردیم. در مجموعه جهاد دانشگاهی ظرفیتهایق وجود دارد که ما آمادهایم اینها را به کتاب، مستند یا اثر هنری مختصر تبدیل کنیم. حوزه هنری این تحولات را نه در قالب تفاهمنامه اداری بلکه در قالب رویکرد خود یعنی روایت هنر مردمی پایداری و پیشرفت، روایت میکند.
انتهای پیام
نظرات