به گزارش ایسنا، ماندانا تیشهیار استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه روابط بینالملل امروز در نشست جنگ ۱۲ روزه که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اقدامات دانشگاهها پس از آغاز جنگ گفت: در نخستین روزهای شروع جنگ، هیئترئیسه دانشگاه علامه طباطبایی تصمیم گرفت مفهوم "دورکاری" را نه بهمعنای دور شدن از کار، بلکه بهمعنای پرداختن به امور مهمتر تفسیر کند. بر همین اساس، در روز سوم جنگ، شورای علمی امید در دانشگاه تشکیل شد تا با همکاری استادان و دانشجویان، مسئولیت اجتماعی دانشگاه در قبال جامعه مورد بررسی قرار گیرد.
نقش دانشکدههای مختلف در ارتقای تابآوری و همبستگی ملی
وی با بیان اینکه هر دانشکده بنا بر تخصص خود وارد عمل شد، توضیح داد: دانشکده روانشناسی اجتماعی بر موضوعاتی چون افزایش تابآوری خانوادهها، حمایت از سالمندان، مدیریت کودکان در شرایط بحرانی و تقویت پیوندهای اجتماعی میان همسایگان متمرکز شد. همزمان، دانشکده ارتباطات بر آموزش روشهای تشخیص اخبار درست و نادرست تمرکز کرد تا از سردرگمی مردم در برابر حجم انبوه اطلاعات جلوگیری شود.
تیشهیار افزود: در دانشکده ادبیات نیز استادان تلاش کردند از دل ادبیات و عرفان ایرانی، مفاهیم میهندوستی و وحدت ملی را استخراج و به جامعه منتقل کنند. در دانشکده اقتصاد، مباحث مربوط به مدیریت اقتصادی در دوران جنگ بررسی شد و گروههای دیگری در دانشکدههای علوم سیاسی و حقوق به مکاتبه با دانشگاهیان و اندیشمندان سایر کشورها برای جلب حمایت جهانی از ملت ایران پرداختند.
پیامهای همدلی دانشگاهیان جهان با ایران
این استاد دانشگاه با اشاره به واکنش مثبت جامعه علمی بینالمللی اظهار کرد: در روزهای آغاز جنگ، پیامهای همبستگی متعددی از استادان دانشگاههای کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، کره جنوبی، چین و کشورهای همسایه دریافت کردیم. در مجموع، ۱۲ یادداشت از سوی این دانشگاهیان خطاب به همتایان ایرانی منتشر شد که نشاندهنده همدلی و حمایت جامعه علمی جهانی از ملت ایران بود.
تولید روایت اخلاقی و علمی از بحران
تیشهیار با تأکید بر اهمیت روایتسازی علمی و اخلاقی از بحران خاطرنشان کرد:
در هر بحرانی روایتهای متعددی شکل میگیرد، اما دانشگاه وظیفه دارد روایتی مبتنی بر اخلاق و حقیقت علمی ارائه دهد. بر همین اساس، گروهی از استادان ارتباطات دانشگاه علامه روی این موضوع کار کردند و تولید پادکستها، مصاحبهها و یادداشتهای تحلیلی را در دستور کار قرار دادند.
وی ادامه داد: استودیوی دانشگاه علامه که مدتها آمادهسازی آن به تعویق افتاده بود، در روز پنجم جنگ با همکاری استادان و دانشجویان راهاندازی شد و به تولید فیلمها، پادکستها و محتوای آموزشی و فرهنگی پرداخت.
۱۴ نشست برای بررسی مسائل کشور در دوران پساجنگ
این پژوهشگر حوزه روابط بینالملل با اشاره به تداوم فعالیتهای دانشگاه پس از پایان جنگ گفت: از زمان پایان جنگ تاکنون، ۱۴ نشست تخصصی در دانشگاه علامه برگزار شده که در آنها استادانی از دانشگاههای مختلف و مدیران ارشد نهادها و سازمانهای دولتی حضور داشتهاند. موضوعات این نشستها از نقش سازمانهای مردمنهاد در امنیت قضایی گرفته تا اصلاح سیاستهای پولی و بانکی در دوران پساجنگ و بازگشت مهاجران را دربر میگرفت.
وی افزود: در هر یک از این نشستها توصیههای سیاستی مشخصی استخراج و برای وزارتخانهها، سازمانها و قوای سهگانه ارسال شد که با استقبال و بازخورد مثبت مسئولان، از جمله رئیسجمهور، وزرا و برخی چهرههای سیاسی روبهرو شد.
تشکیل کارگروه تابآوری اجتماعی در وزارت دفاع با پیشنهاد دانشگاهیان
تیشهیار در ادامه سخنان خود از یکی از نتایج ملموس این نشستها خبر داد و گفت: در پی این تلاشها، دو طرح مشخص برای ایجاد نهادهای جدید پیشنهاد شد که یکی از آنها تشکیل کارگروه تابآوری اجتماعی در وزارت دفاع بود. این اقدام نشان میدهد که حتی نهادهایی که مأموریت اصلیشان حوزههای امنیتی و دفاعی است، امروز به اهمیت مسائل اجتماعی و ضرورت تقویت جامعه در برابر بحرانها واقف شدهاند.
استمرار فعالیت دانشگاه علامه طباطبایی در شرایط جنگ؛ تأکید بر تابآوری علمی و انسانی
استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه روابط بینالملل با اشاره به ضرورت حفظ سرمایه انسانی در بحرانها گفت: تمام برنامهریزیهایی که برای دفاع و امنیت انجام میشود، در نهایت برای انسانهاست. بنابراین باید بدانیم چگونه میتوانیم باور، امید و تابآوری آنها را افزایش دهیم. بر همین اساس، دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهاد تشکیل کارگروه تابآوری علمی را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه داد تا بررسی شود در شرایط جنگ چگونه میتوان فعالیتهای علمی را تداوم بخشید و مانع تعطیلی دانشگاهها شد.
برنامهریزی برای استمرار آموزش و حفظ روحیه دانشگاهیان
تیشهیار افزود: در این کارگروه موضوعاتی مانند حفظ روحیه استادان، دانشجویان و کارکنان، محافظت از سرمایههای علمی، ایجاد زیرساختهای ایمن و تأمین امکانات اولیه مورد بررسی قرار گرفت. سؤالاتی مطرح بود از جمله اینکه آیا نقاط امن و ناامن شناسایی شدهاند؟ آیا تجهیزات کمکهای اولیه در دانشکدهها و خوابگاهها وجود دارد؟ و آیا زیرساختهای لازم برای ادامه فعالیت علمی در شرایط اضطراری فراهم است؟
تصمیم دشوار درباره تعطیلی خوابگاهها
وی با اشاره به وضعیت خوابگاهها در روزهای نخست جنگ گفت: در همان روزهای اول، موضوع تعطیلی خوابگاهها مطرح شد. هزاران دانشجو از شهرهای مختلف در خوابگاههای دانشگاههای کشور ساکن بودند. تصمیم بر این شد که خوابگاهها موقتاً تعطیل شوند و دانشجویان به نزد خانوادههایشان بازگردند. از آنجا که وسایل حملونقل عمومی محدود بود، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه با اجاره اتوبوس، دانشجویان را به چهار سمت کشور اعزام کرد تا به خانوادههای خود برسند.
حمایت از دانشجویان بینالمللی و افغان
این استاد دانشگاه ادامه داد: در این میان، گروهی از دانشجویان بینالمللی، بهویژه دختران افغانستانی، امکان بازگشت به کشورشان را نداشتند؛ زیرا اگر خارج میشدند، بازگشتشان به ایران دشوار بود. از سوی دیگر، پروازها هم متوقف شده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم برنامههایی برای حضور در کنار این دانشجویان اجرا کنیم تا احساس تنهایی نکنند. با آنها دیدار کردیم، گفتگو داشتیم و تلاش کردیم فضایی صمیمی برایشان فراهم شود تا بدانند در ایران تنها نیستند. این همراهی تأثیر مثبتی بر روحیه آنها داشت.
دانشگاه در تابستان تعطیل نشد
تیشهیار با اشاره به استمرار فعالیت علمی دانشگاه گفت: با وجود تعطیلات تابستانی، امسال برای نخستین بار اعلام شد که دانشگاه تعطیل نخواهد بود. به دلیل شرایط خاص و برگزاری امتحانات پایانترم در شهریور، کتابخانه مرکزی دانشگاه در تمام مردادماه فعال بود و استادان و دانشجویان در رفتوآمد بودند.
۲۳ طرح پیشنهادی برای ارتقای تابآوری علمی کشور
وی افزود: استادان دانشگاه علامه در همین دوره ۲۳ طرح در حوزههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی به نهادها و سازمانهای مختلف ارائه دادند. علاوه بر این، همکاریهایی با سازمان آتشنشانی برای شناسایی نقاط امن و ناامن پردیس مرکزی دانشگاه انجام شد که منجر به ارائه دستورالعملهای ایمنی جدید شد.
شورای علمی امید همچنان فعال است
تیشهیار خاطرنشان کرد: شورای علمی امید همچنان در دانشگاه علامه فعال است. در آستانه آغاز ترم جدید، نشستهایی با حضور رؤسای دانشکدهها و پژوهشکدهها برگزار شد تا برنامههای حفظ روحیه علمی و ادامه فعالیتها در شرایط بحران تدوین شود.
بحران تمام نشده است؛ نیاز به ایدههای تازه داریم
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: البته باید بپذیریم که هنوز برخی از مسئولان اجرایی یا حتی اعضای هیئت علمی درک نکردهاند که شرایط جامعه تغییر کرده و بحران به پایان نرسیده است. ما همچنان نیازمند تفکر تازه، همیاری و پشتیبانی متقابل هستیم.
ضرورت شکلگیری شبکه ملی همیاری دانشگاهیان
تیشهیار تأکید کرد: اگر بتوانیم شبکهای از همیاری دانشگاهیان در سطح ملی شکل دهیم، خواهیم توانست ایدههای نو را از دانشگاههای سراسر کشور جذب کرده و برای افزایش تابآوری علمی و اجتماعی خانواده دانشگاهی گامهای مؤثری را برداریم.
انتهای پیام
نظرات