مجتبی زمانیان وحیدی، یکشنبه ۲۷ مهر در تور خبری بازدید از کلان پروژههای عمرانی سطح شهر، اظهار کرد: پروژه سطح سوم تقاطع خیام شامل دو دستگاه پل مستقل است که خیام شمالی را به خیام جنوبی متصل میکنند. در مجموع این پروژه متشکل از ۸۴ حلقه شمع است که عملیات حفاری، آرماتورگذاری و بتنریزی تمامی آنها بهطور کامل انجام شدهاست.
وی با بیان اینکه در ادامه روند اجرای پروژه، ۱۴ فونداسیون نیز بهطور کامل احداث شده و از مجموع ۱۴ ستون در نظر گرفته شده است، افزود: همچنین برای این دو پل، تاکنون عملیات اجرایی ۹ ستون به پایان رسیده و ۵ ستون باقیمانده نیز در حال اجراست.
بهرهبرداری رسمی از پروژه سطح سوم تقاطع خیام تا پایان خرداد ماه سال آینده
وی ضمن اشاره به اینکه بر اساس زمانبندی تنظیمشده، امید است که تا پایان خرداد سال آینده شاهد بهرهبرداری رسمی از پروژه سطح سوم تقاطع خیام باشیم، یادآور شد: همچنین در حال حاضر نیز پیشرفت فیزیکی این پروژه حدود ۴۵ درصد برآورد میشود.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد در رابطه با اعتبارات اختصاصیافته به این پروژه، تصریح کرد: مبلغ اولیه قرارداد دو تقاطع خیام و شهید فهمیده مجموعاً ۸۴۰ میلیارد تومان بوده است، اما با توجه به عملیات تکمیلی همچون احداث دوربرگردان تقاطع شهید فهمیده و همچنین ابلاغ افزایش ۲۵ درصدی مبلغ قرارداد برآورد میشود که هزینه نهایی اجرای این دو پروژه به حدود ۱.۸ همت حدود هزار میلیارد تومان برسد.
زمانیان وحیدی با اشاره به نقش این پروژه در بهبود ترافیک شهری مشهد، بیان کرد: احداث پلهای سطح سوم تقاطع خیام نقش مهمی در کاهش گرههای ترافیکی میدان خیام بهویژه با توجه به استقرار بازارهای بینالمللی نظیر مجموعه الماس شرق، سپاد و سایر مراکز تجاری فعال در این محدوده خواهد داشت. همچنین با احداث شهربازی جدید در خیام شمالی در برخی ساعات روز با حجم سنگین ترافیک مواجه هستیم که بهرهبرداری از این پلها میتواند به روانسازی ترافیک منطقه کمک قابل توجهی کند.
وی اضافه کرد: این پروژه علاوهبر حل معضل ترافیکی موجود در اتصال به دو پروژه مهم دیگر شهری یعنی میانگذر شمالی و جنوبی نیز نقش ایفا خواهد کرد. همچنین به تسهیل تردد در محور ۱۰۰ متری مشهد انجام خواهد شد که با رشد جمعیت و افزایش ساختوسازها در این منطقه از اهمیت راهبردی ویژهای برخوردار است.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد درخصوص روانسازی ترافیک در سطح شهر، توضیح داد: یکی از برنامههای اصلی ما در مدیریت ترافیک شهر، روانسازی ترافیک در بزرگراهها و رینگهای پیرامونی و توسعه حملونقل عمومی در مناطق مرکزی است که بتوانیم مشکلات ترافیکی را به شکل مؤثری کاهش دهیم.
پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه میانگذر و دوربرگردان شرقی ابوطالب در مشهد
زمانیان وحیدی با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده در حوزه احداث تقاطعهای غیرهمسطح، اظهار کرد: پروژه دوربرگردان شرقی ابوطالب جزئی از مجموعه تقاطع غیرهمسطح ابوطالب است که پیشتر دوربرگردان غربی آن به پایان رسیده بود. همچنین اکنون با عقد قراردادی به مبلغ اولیه ۱۳۰ میلیارد تومان، این پروژه در دستور کار سازمان عمران شهرداری مشهد قرار گرفته است.
وی درخصوص میزان پیشرفت پروژه، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد است. در برخی مراحل با تأخیراتی مواجه شدیم که عمدتاً ناشی از معارضاتی همچون وجود لوله گاز در ضلع جنوبی پروژه بود. همچنین پیگیریها برای جابهجایی این لوله از فصل زمستان آغاز شد، اما به دلیل اهمیت این لوله که حدود یک چهارم بازرسیهای سطح شهر را پوشش میدهد، شرکت گاز اعلام کرد جابهجایی باید در فصل بهار یا تابستان انجام شود، که خللی در سرویسدهی ایجاد نشود.
زمانیان وحیدی افزود: با تلاش مستمر و همکاری همه دستگاههای مرتبط، امیدواریم بهزودی شاهد تسهیل و روانسازی ترافیک در یکی از نقاط مهم شهر مشهد باشیم و خدمترسانی به شهروندان را به شکل مطلوبتری ادامه دهیم.
کاهش ۴۰ درصدی ترافیک با بهرهبرداری از دوربرگردان شرق به شرق بزرگراه شهید آوینی
وی با بیان اینکه پروژه سطح سوم تقاطع شهید فهمیده شامل سه زیرپروژه اصلی است، گفت: این پروژه با هدف روانسازی ترافیک و پاسخ به تمایلات حرکتی پرحجم در این محور طراحی و اجرا شده است.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد با اشاره به بهرهبرداری از دوربرگردان شرق به غرب در اردیبهشت امسال، گفت: این دوربرگردان که در ضلع شرقی تقاطع قرار گرفته، اگرچه از نظر حجم عملیات عمرانی و هزینه نسبت به پلهای چپگرد بعدی کوچکتر بود، اما تأثیر قابل توجهی بر کاهش بار ترافیکی داشته است. طبق اعلام مرکز کنترل ترافیک و راهور، این زیرپروژه بهتنهایی توانسته است حدود ۴۰ درصد ترافیک میدان شهید فهمیده را کاهش دهد.
حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه چپگرد شمال به شرق
زمانیان وحیدی درباره اینکه پروژه چپگرد شمال به شرق هماکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: عملیات باقیمانده شامل نصب دو قطعه سگمنت، اجرای هندریلها، ایزولاسیون عرشه، آسفالت، کوله شرقی، خطکشی و تجهیزات جانبی است. همچنین تلاش مجموعه بر این است که تا پایان آذرماه سال جاری یا حتی زودتر، این مسیر به بهرهبرداری کامل برسد. پس از بهرهبرداری از چپگرد شمال به شرق، بازگشایی برشگاههای خیام شمالی و جنوبی در اولویت قرار دارد و پل چپگرد جنوب به غرب نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.
پیشرفت قابل توجه در اجرای تقاطع غیرهمسطح امام حسن مجتبی(ع)
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد درباره تقاطع غیرهمسطح امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: محدوده میدان همسطح امام حسن (ع) بهدلیل آمار بالای تصادفات و سوانح بهعنوان یکی از نقاط پرحادثه شناسایی شده و اصلاح هندسی آن در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. بر همین اساس، طرح میدان حذف و جای آن یک تقاطع غیرهمسطح کامل در حال احداث است.
زمانیان وحیدی با اشاره به تشابه این طرح با تقاطع امام علی ( ۱۰۰ متری)، ادامه داد: در این پروژه نیز عبور مستقیم بزرگراه امام علی (ع) به صورت زیرگذر انجام میشود. همچنین احداث یک برشگاه «برش حرکتی» جدید در دستور کار آینده قرار دارد که میدان شاهد را به فخرآبادی متصل خواهد کرد. این الگو مشابه تقاطع امام علی (ع) است که در آن نیز یک برشگاه طراحی شده و مطالعات آن در حال انجام است. این مسیر در آینده بلوار امامیه را به خیابان سیدرضی متصل میکند.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در مجموع، این پروژه شامل ۳۵۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۰۰ هزار مترمکعب خاکریزی و حدود ۳۰ هزار مترمکعب بتنریزی است که بخش عمدهای از این عملیات در حال انجام یا برنامهریزی برای اجراست.
ناگزیر به اعمال ماده ۸۹ خواهیم بود تا مانع اجرای پروژه نشود
وی با بیان اینکه در حال حاضر، تمرکز اصلی مجری بر روی اجرای بخش شرقی پروژه است، تصریح کرد: در ضلع جنوبی پروژه با معارض ملکی مواجهیم که با حمایت و پیگیری شورای اسلامی شهر، شهرداری منطقه ۱۱ و حوزه حقوقی شهرداری، در حال مذاکره و تلاش برای توافقیم. در صورتی که توافق حاصل نشود، با توجه به اینکه عملیات در محدوده پوسته تقاطع انجام میشود، ناگزیر به اعمال ماده ۸۹ خواهیم بود تا مانع اجرای پروژه نشود.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد با اشاره به ابعاد مالی پروژه، بیان کرد: قرارداد اجرایی پروژه به مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان بسته شده است و برآورد هزینه نهایی با در نظر گرفتن هزینههای جانبی نظیر جابهجایی معارض، نصب علائم، انتقال تاسیسات، اجرای پل عابرپیاده و سایر موارد حدود هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
زمانیان وحیدی اضافه کرد: مدت زمان رسمی اجرای پروژه طبق قرارداد، ۱۸ ماه از شهریورماه ۱۴۰۴ تا آذرماه ۱۴۰۵ در نظر گرفته شده، اما با توجه به پیشرفت اولیه در خاکبرداری و تلاش تیم اجرایی، امیدواریم بتوانیم پروژه را زودتر از موعد مقرر به بهرهبرداری برسانیم.
وی ضمن اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده توسط سازمان حملونقل و ترافیک، تمایلات حرکتی این تقاطع از بالاترین حجم در محدوده برخوردار است، گفت: احداث این تقاطع میتواند بیشترین گرهگشایی را در منطقه داشته باشد. بر همین اساس، تمام تلاش مجموعه مدیریت شهری بر تسریع اجرای این طرح و ارتقای ایمنی و روانسازی ترافیک در یکی از گلوگاههای مهم بزرگراهی مشهد متمرکز شده است.
تشریح جزئیات میانگذر جنوبی و تقاطع انقلاب اسلامی توسط مدیر کل نظارت بر اجرای طرحها
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد با اشاره به پروژه تقاطع انقلاب اسلامی، اظهار کرد: بخشی از پروژه تقاطع انقلاب اسلامی در ضلع شمالی در زمستان ۱۴۰۳ به بهرهبرداری رسید و ضلع جنوبی آن شامل اتصال به بلوار نماز و رمپهای اتصالی به سمت حافظ و لوپهای دسترسی از میدان جهاد به سمت ترمینال و خیابان امام خمینی به بهرهبرداری رسیده است. امیدواریم ظرف روزهای آینده یکی از لوپهای مهم این تقاطع که دسترسی مستقیم از خیابان امام خمینی به بزرگراه شهید سلیمانی به سمت حافظ را فراهم میکند، نیز افتتاح خواهد شد.
ایستگاه متروی بسیج تا پایان سال به بهرهبرداری میرسد
زمانیان وحیدی افزود: علاوه بر پروژههای عمرانی، فعالیتهای فرهنگی نیز با احداث فرهنگسراها و پیادهسازیهای متنوع در سطح شهر دنبال میشود. در حوزه زیرساخت حملونقل نیز، پروژههای خط ۳ و ۴ قطار شهری مشهد با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است. در روز ولادت امام رضا (ع) سه ایستگاه میدان شهدا، باب الجواد و ترمینال، با تلاش به بهرهبرداری رسید و تلاش داریم تا پایان سال ایستگاه بسیج نیز به بهرهبرداری برسد که اتصال خط ۱ و ۳ را برقرار خواهد کرد.
وی درخصوص جزئیات فنی پروژهها پرداخت و گفت: هزینه اجرای پیادهروسازی هر مترمربع حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان است و قرارداد ۳۰۰ میلیارد تومانی در شرف انعقاد قرار دارد که در قالب آن بخش بزرگی از پیادهروهای ناکارآمد شهر ساماندهی خواهد شد. همچنین در مجموعه شهرداری کمیتهای ویژه بررسی کیفیت مصالح فعال است که تمامی مصالح مورد استفاده در پروژهها را با دقت رصد میکند که از کیفیت و استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل شود.
مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد درخصوص وجود معارض ملکی در برخی پروژهها، اضافه کرد: یکی از چالشهای عمده ما در پروژهها، وجود معارضهای ملکی متعدد است که پیگیری برای رفع آنها با همکاری مجموعه حقوقی شهرداری و شورای شهر ادامه دارد. تلاش ما بر این است که با حداکثر همکاری، پروژهها بدون تأخیر و با حداقل مزاحمت برای شهروندان به سرانجام برسد.
زمانیان وحیدی درباره وضعیت ادامه پروژههای بزرگراه امام علی (ع)، توضیح داد: مطالعات امکانسنجی کرانه شمالی و طرح رینگ چهارم مشهد در حال انجام است و پس از اخذ تأییدیههای لازم، مقدمات اجرایی آن فراهم خواهد شد. سطح سوم تقاطع امام علی (ع) نیز در دستور کار قرار دارد که پل ارتباطی بلوار امامیه به سید رضی را فراهم خواهد کرد. علاوه بر آن، اجرای دوربرگردانهای جدید و بهبود تقاطعهای موجود در دستور کار قرار دارد که گرههای ترافیکی کلانشهر رفع شود.
وی افزود: با وجود چالشها و پیچیدگیهای شهری تلاش ما بر این است که پروژهها با کیفیت و در زمان مقرر به بهرهبرداری برسد که زندگی شهری تسهیل شود و رضایت شهروندان و زائران بارگاه رضوی تأمین شود.
پیشرفت هفت پروژه کلان ترافیکی
سپس مدیرکل نظارت بر اجرای طرحهای عمرانی شهرداری مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در بخش مرکزی شهر، تمرکز اصلی ما بر توسعه حملونقل عمومی است که شامل افزایش ناوگان اتوبوسرانی، تقویت خطوط مترو و بهسازی ناوگان تاکسی است. در محدوده رینگهای پیرامونی شهر نیز با هدف رفع گرههای ترافیکی، پروژههای مهمی تعریف شدهاند که ترافیک عبوری به شکل بهتری مدیریت شود.
وی افزود: در راستای این رویکرد، هفت پروژه کلان ترافیکی با اعتبار بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در دست اجراست. این پروژهها شامل احداث میانگذر جنوبی و تقاطع انقلاب اسلامی، ساماندهی تقاطع و اتصال خیابان امام خمینی به بلوار نماز، دور برگردان شرقی ابوطالب، سطح سوم تقاطع خیام، سطح سوم تقاطع فهمیده، احداث تقاطع امام حسن مجتبی و احداث بزرگراه شاهنامه میشود.
زمانیان وحیدی با بیان اینکه تمامی این پروژهها فعال هستند، یادآور شد: پیمانکاران با تدابیر و تمهیدات ویژهای در حال انجام عملیات اجرایی خود هستند. پیشبینی میشود این پروژهها از حدود یک ماه آینده تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری برسند. هدف ما ایجاد زیرساختهای ترافیکی است که امنیت و روانی تردد را برای شهروندان و زائرین محترم تضمین کند و بتوانند با سهولت و ایمنی بیشتری در سطح شهر تردد داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات