ایمان فرهمندی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نیازهای شهروندان، دسترسی به سیستم حملونقل بهویژه حملونقل همگانی است، اظهار کرد: در این دوره، مدیریت شهری با حداکثر تلاش، برای رفع این نیاز اقدامات گستردهای انجام داده است. در حوزه قطار شهری، اقدامات شایستهای در چهار خط انجام شده است. در خط دوم، آخرین ایستگاه باقیمانده تکمیل شد و علاوه بر آن، ارتقای ظرفیتهای ایمنی، دسترسیها، پلههای فرار، هواکشها و ایستگاه شهید فکوری نیز بهپایان رسید.
عملیات اجرایی تکمیل فازهای یک و دو خط سه قطار شهری به زودی آغاز خواهد شد
وی با بیان اینکه در خط سه، فاز اول با ایستگاه بابالجواد به بهرهبرداری رسید و اتصال آن به حرم مطهر برقرار شد که طی یک یا دو هفته آینده بهطور رسمی افتتاح خواهد شد، ادامه داد: همچنین تکمیل فازهای یک و دو این خط در شورا تصویب شده است و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.
نایبرئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه حفاری خط سه در جبهه شهرک ابوذر به پایان رسیده است، گفت: اکنون کار به سمت امامت و قاسمآباد ادامه یافته است و این خط از محدوده چهارراه مخابرات عبور کرده و به سمت امامیه و امیریه پیش میرود. در خط چهار نیز حفاری همچنان ادامه دارد و به انتهای خط نزدیک میشود.
خرید ۶۰ دستگاه واگن برای جبران کمبود واگنهای خط یک قطار شهری
فرهمندی با اشاره به برگزاری مناقصه برای جبران کمبود واگنهای خط یک قطار شهری، عنوان کرد: مناقصهای عمومی برای خرید ۶۰ دستگاه واگن برگزار شد که با حضور چند شرکت داخلی به نتیجه رسید. این قرارداد ۱۰ هزار میلیارد تومانی، بزرگترین قرارداد در تاریخ شهرداری مشهد محسوب میشود.
وی در ادامه با اشاره به تلاشهای گسترده در حوزه اتوبوسرانی، بیان کرد: از ابتدای این دوره تاکنون، حدود ۳۰۰ اتوبوس به ناوگان شهری افزوده و تعداد زیادی نیز بازسازی شدهاند.
نایبرئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد به انعقاد قرارداد برای خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اشاره کرد که پیشبینی میشود از دو ماه آینده به تدریج تا پایان سال جاری تحویل داده شوند و بیان کرد: قراردادهای متعددی برای خرید اتوبوسهای جدید منعقد شده از جمله قرارداد ۸۰ دستگاه نیز اخیراً بسته شده که ۳۵ دستگاه آن در ابتدای مهرماه رونمایی شد، حدود ۳۰ دستگاه دیگر نیز هماکنون در خطوط شهری فعال هستند و مراسم رونمایی آنها در هفتههای آینده برگزار خواهد شد.
فرهمندی از اجرایی شدن قرارداد ۵۹ دستگاه خبرداد و افزود: تمامی اتوبوسهای آن در شهر حاضر و فعال هستند و در مجموع با احتساب تمامی این ورودیها، در این دوره حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان شهری افزوده شده است.
انتقال اتوبوسهای سه محور بیآرتی امام رضا به خطوط پرترافیک مانند بلوار توس
وی با اشاره به اقدامات شاخص این دوره که شامل خرید حدود ۸۰ دستگاه اتوبوس دوکابین پس از حدود سی سال بوده است، تصریح کرد: هماکنون در خط یک «بیآرتی» این ۸۰ دستگاه دو کابین فعال هستند؛ همچنین اتوبوسهای سهمحور بیآرتی امام رضا به خطوط پرترافیک مانند بلوار توس منتقل شده و از ظرفیت آنها بهخوبی استفاده میشود.
نایبرئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص وجود ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس فعال در سطح شهر، تاکید کرد: ۴۰۰ دستگاه جدید نیز به این ناوگان اضافه خواهد شد و این تعداد اضافهشده در کلیه خطوط توزیع میشود؛ البته بهطور طبیعی اولویت با مناطقی است که فرسودگی ناوگان بیشتر بوده یا جزو مناطق حاشیهای و کمبرخوردار هستند.
فرهمندی بیان کرد: از آنجا که میزان فرسودگی در بخشهای مختلف ناوگان قابل توجه است، از این ظرفیت برای نوسازی در سراسر شهر استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه میانگین سنی اتوبوسهای موجود بیش از ۱۰ سال است، خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه نوسازی، تلاش میکنیم این میانگین را کاهش دهیم، همچنین هرساله نیاز است تعدادی اتوبوس جدید به ناوگان اضافه شود و ما پیگیر اضافه کردن اتوبوسهای جدید هستیم.
با کمبود تولید داخل و افزایش سرسامآور قیمتها مواجهیم
نایبرئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تأمین ناوگان را یکی از مهمترین چالشهای پیشرو دانست و گفت: در حال حاضر با مشکل کمبود تولید داخل و افزایش سرسامآور قیمتها مواجهیم؛ بهعنوان نمونه اتوبوسی که ابتدای مهرماه به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان خریداری شد، هماکنون حدود ۱۳ میلیارد تومان قیمت دارد. همین افزایش قیمتها، تأمین مالی برای خرید ناوگان مورد نیاز را به چالشی جدی تبدیل کرده است.
فرهمندی مسائلی مانند نگهداری از ناوگان، مباحث فنی و مدیریتی، تخصیص بهینه اتوبوسها به خطوط و گسترش خدمات به مناطق تازهتوسعهیافته شهر را از دیگر موضوعات مهم این حوزه برشمرد و گفت: مسائل متعدد و مهمی در حوزه اتوبوسرانی وجود دارد که خوشبختانه همه آنها در مسیر حل شدن قرار گرفتهاند.
وی از راهاندازی سامانه بلیط الکترونیک خبر داد و ادامه داد: در بخش سامانههای نرمافزاری و فروش بلیط نیز با سیستم قدیمی حدود ۲۰ سال گذشته مواجهیم که نیازمند نوسازی است. در همین راستا، راهاندازی سامانه بلیط الکترونیک در دست اجراست و طی یکیدو ماه آینده، قرارداد سامانه جدید منعقد و به زودی جایگزین سیستم فعلی خواهد شد.
انتهای پیام


نظرات