• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۴ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1404080704223
  • خبرنگار : 51051

همایش ملی مهارت‌افزایی در مشهد برگزار شد

هر ایرانی، یک مهارت

هر ایرانی، یک مهارت

ایسنا/خراسان رضوی دبیر علمی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی گفت: همایش ملی مهارت‌افزایی گامی است در جهت تحقق شعار «هر ایرانی، یک مهارت»  که از سوی دانشگاه جامع علمی‌ - کاربردی مطرح شد و امروز می‌تواند به گفتمان اصلی آموزش عالی کشور تبدیل شود.

سیدمحمدرضا خلیلی ۷ آبان‌، در سومین همایش ملی مهارت‌افزایی و سومین المپیاد مهارتی دانشجویان سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر فرصت‌های شغلی نوظهور در جهان و تغییرات اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که مهارت‌آموزی به‌عنوان یک اصل محوری در آموزش عالی مورد توجه جدی قرار گیرد. دانش‌آموختگان باید فراتر از دریافت مدرک تحصیلی، با مهارت‌های واقعی و تخصصی وارد بازار کار شوند که چرخه توسعه کشور پویا بماند.

وی افزود: برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی و کوتاه‌مدت تخصصی با مشارکت بخش خصوصی و صنایع، علاوه بر افزایش توان تخصصی دانش‌آموختگان، زمینه‌ساز ارتباط مؤثرتر دانشگاه با صنعت و جامعه، انتقال فناوری‌های نوین و ارتقای توان علمی کشور خواهد بود.

دبیر علمی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی با اشاره به جایگاه مهارت در نظام اقتصادی و اجتماعی کشور، گفت: دانش همان ماده خامی است که در ذهن انسان شکل می‌گیرد، اما مهارت به آن ارزش و کاربرد می‌بخشد. همان‌طور که از یک کیلو فولاد می‌توان هزاران قطعه با ارزش متفاوت تولید کرد، مهارت، ارزش‌آفرین دانش است و این همان حلقه مفقوده‌ای است که باید در نظام آموزشی ما تقویت شود.

خلیلی خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه مهارت‌آموزی، امروز فرصت مهمی برای حضور فعال جوانان ایرانی در عرصه منطقه‌ای و جهانی فراهم کرده‌ است. همچنین مهارت‌محوری نه‌تنها باعث رشد تجاری و ارزآوری می‌شود، بلکه وابستگی اقتصاد کشور به نفت را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر لزوم نهادینه‌سازی نظام هدایت شغلی در کشور افزود: شناسایی ظرفیت‌های بازار کار و انطباق برنامه‌های درسی دانشگاهی با نیاز واقعی صنعت، موجب هدفمندی آموزش‌های تخصصی می‌شود. با افزایش شمار دانش‌آموختگان و تخصصی‌تر شدن مشاغل، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی ضرورتی انکارناپذیر است.

دبیر علمی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی گفت: این همایش ملی گامی است در جهت تحقق شعار «هر ایرانی، یک مهارت»  که از سوی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی مطرح شد و امروز می‌تواند به گفتمان اصلی آموزش عالی کشور تبدیل شود.

خلیلی بیان کرد: نخستین دوره این رویداد در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه شهید بهشتی با حمایت معاونت پژوهشی وزارت علوم برگزار شد. دومین همایش در سال ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران شکل گرفت و در مجموع ۶ مقاله علمی در محورهای اشتغال، انطباق برنامه‌های درسی و آینده‌نگری ارائه شد.

وی افزود: سومین دوره این همایش، در سال ۱۴۰۴ به میزبانی دانشگاه ملی مهارت در مشهد مقدس و با همکاری دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برگزار شد. هدف اصلی آن، شناسایی الگوهای موفق، تبادل تجربیات و معرفی ایده‌های نوآورانه در حوزه مهارت‌آموزی و صلاحیت حرفه‌ای است.

دبیر علمی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی با بیان اینکه در این دوره ۳۴۱ مقاله به دبیرخانه ارسال شد، گفت: پس از پالایش و حذف موارد تکراری، ۲۸۴ مقاله وارد فرآیند داوری شد. از این تعداد، ۱۳۰ مقاله پذیرفته و ۱۵۴ مقاله رد شد. بیشترین مقالات از استان تهران «۶۳ مقاله» و کمترین از خراسان شمالی و کردستان دریافت شد.

خلیلی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی با ۷۵ مقاله و دانشگاه ملی مهارت با ۷۱ مقاله بیشترین سهم را داشتند. سایر مقالات از دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی و مراکز صنعتی ارسال شد که در مجموع نشان‌دهنده استقبال گسترده جامعه دانشگاهی و صنعتی از این همایش است.

وی با اشاره به محورهای پژوهشی، افزود: ۴۳ مقاله در محور نقش آموزش عالی مهارتی در نظام صلاحیت حرفه‌ای، ۳۹ مقاله درباره روش‌های هماهنگی و فرآیندهای نوین آموزشی، ۲۹ مقاله پیرامون الگوهای بین‌المللی و ۱۵۲ مقاله در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین نگارش شد. این آمار نشان می‌دهد هوش مصنوعی به یکی از پررنگ‌ترین حوزه‌های پژوهشی در آموزش عالی کشور تبدیل شده‌ است.

دبیر علمی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور با اشاره به سازوکار علمی داوری، گفت: در این دوره، ۱۵۷ داور از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور برای همکاری اعلام آمادگی کردند که ۱۲۱ نفر از آنان به‌صورت فعال در داوری مشارکت داشتند. هر مقاله دست‌کم توسط دو داور بررسی شد که تصمیم نهایی با دقت و اجماع علمی اتخاذ شود.

خلیلی با قدردانی از داوران، اساتید، دانشجویان و اعضای کمیته‌های علمی و اجرایی همایش بیان کرد: گواهی پذیرش برای ۱۳۰ مقاله پذیرفته‌شده صادر شد و خلاصه مقالات نیز در مجموعه‌ای علمی منتشر می‌شود. همچنین مقالات برگزیده برای انتشار در مجلات علمی‌پژوهشی دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی انتخاب خواهند شد.

وی افزود: در این همایش چهار نشست ارائه مقالات و پنج پنل تخصصی برگزار می‌شود. همچنین پنل‌های تخصصی در حوزه‌های هوش مصنوعی، آموزش‌های مهارتی، انطباق برنامه‌های درسی با نیاز بازار کار و آینده‌نگاری آموزش عالی تشکیل شده‌ است. هدف اصلی این نشست‌ها، ایجاد شبکه‌ای از تعاملات علمی میان دانشگاه‌ها، صنعت و نهادهای اجرایی است.

 مهارت‌افزایی باید به مأموریت اصلی دانشگاه‌های مهارتی تبدیل شود

در ادامه مهرداد احمدی، دبیر اجرایی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی اظهار کرد: با توجه به موفقیت دومین همایش ملی مهارت‌افزایی که سال گذشته در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد و هم‌سویی اهداف این همایش با مأموریت دانشگاه ملی مهارت، پیشنهاد میزبانی سومین دوره را به معاونت پژوهشی وزارت علوم ارائه کردیم که خوشبختانه با اعتماد آن معاونت، میزبانی این دوره به دانشگاه ملی مهارت واگذار شد.

وی افزود: بر اساس تصمیمات جلسات کارشناسی وزارت علوم، دبیرخانه اجرایی همایش به دانشگاه ملی مهارت و دبیرخانه علمی به دانشگاه جامع علمی‌کاربردی واگذار شد. در این مسیر، تلاش کردیم با برنامه‌ریزی دقیق، علاوه بر بعد علمی، بعد مهارتی و رقابتی همایش را نیز تقویت کنیم.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور، گفت: یکی از نوآوری‌های این دوره، برگزاری المپیاد دانشجویی مهارت در کنار همایش بود. با توجه به کاهش شور و نشاط دانشگاه‌ها پس از دوران کرونا تصمیم گرفتیم، جامعه هدف مهارت‌افزایی، یعنی دانشجویان را به‌طور مستقیم درگیر کنیم. بر همین اساس، المپیاد در پنج رشته مهارتی برگزار شد و بیش از ۳۰۰ تیم در این رقابت‌ها شرکت کردند.

وی با اشاره به استقبال گسترده دانشگاهیان از بخش علمی این رویداد، افزود: در بخش علمی، برای نخستین‌بار موفق شدیم مجوز نمایه‌سازی علمی (ISC) را برای همایش دریافت کنیم. همین امر موجب شد که بیش از ۳۰۰ مقاله علمی از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور به دبیرخانه ارسال شود.

دبیر اجرایی سومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور، گفت: با انجام داوری‌های تخصصی، آثار برتر برای ارائه در پنل‌های علمی انتخاب شدند و در پایان رویداد، از چهار مقاله برتر و یک پوستر برتر نیز تقدیر خواهد شد.

احمدی بیان کرد: اگر قرار است گام‌های مؤثری در توسعه مهارت‌افزایی برداریم، لازم است وزارت علوم مأموریت آموزش‌های مهارتی و صلاحیت‌های حرفه‌ای را به‌صورت کامل به دانشگاه‌هایی واگذار کند که ماهیتاً با این هدف تأسیس شده‌اند. دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی. این مراکز می‌توانند نقش محوری در تربیت نیروی انسانی توانمند، اشتغال‌آفرینی و ارتقای کیفیت آموزش در کشور ایفا کنند.

وی با اشاره به شعار «هر ایرانی، یک مهارت» افزود: امید است برگزاری این همایش و برنامه‌های جانبی آن، زمینه‌ای برای نهادینه‌سازی مهارت‌افزایی در نظام آموزش عالی کشور و پیوند مؤثرتر میان علم و عمل فراهم آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha