• چهارشنبه / ۲۶ آذر ۱۴۰۴ / ۰۰:۰۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1404092617185
  • منبع : نمایندگی لرستان

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان: آرامش و ثبات، شرط نخست ارتقای کیفی آموزش است

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان: آرامش و ثبات، شرط نخست ارتقای کیفی آموزش است

ایسنا/لرستان مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: در یک سال گذشته تمرکز اصلی مدیریت استان بر «ایجاد آرامش و ثبات» بوده است.

سید عیسی سهرابی در آیین تجلیل از برگزیدگان طرح‌ها و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی ناحیه یک خرم‌آباد با تشریح رویکرد مدیریتی استان در یک‌سال گذشته، اظهار کرد: پس از عبور آگاهانه از مرحله حاکم کردن آرامش، کاهش تنش‌ها در بدنه نظام آموزشی، همزمان فازهای دوم و سوم یعنی اصلاح ساختارها و تصمیم‌ها و آغاز فاز ارتقا در دستور کار قرار گرفت؛ مسیری که امروز نتایج آن به‌روشنی در عملکرد معاونت آموزش ابتدایی قابل مشاهده است و شاهد بالاترین رشد کشوری در اکثرشاخص‌های وزارتی در ارزیابی یک سال گذشته بوده‌ایم.

وی با تبریک به برگزیدگان طرح‌های آموزشی و قدردانی از برگزارکنندگان این آیین، از تلاش‌های مجموعه آموزش ابتدایی استان به‌ویژه معاونت آموزش ابتدایی تقدیر کرد و افزود: حاصل زحمات همکاران در حوزه آموزش ابتدایی، رشد آموزش و پرورش استان در همه شاخص‌ها طی ارزیابی سال گذشته بوده؛ این موفقیت نتیجه کار تیمی، تعهد حرفه‌ای و عشق معلمی است.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به تجربه‌های مدیریتی خود، مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش را ایجاد تعادل میان خرده‌نظام‌های اجتماعی دانست و افزود: آموزش و پرورش زمانی می‌تواند مسیر درست خود را طی کند که منطق فرهنگی و تربیتی آن تحت‌الشعاع منطق‌های اقتصادی یا سیاسی قرار نگیرد. برهم خوردن این تعادل، یکی از ریشه‌های اصلی چالش‌های نظام آموزشی است.

سهرابی اضافه کرد: فاز نخست، تثبیت و کاهش تنش‌ها بود؛ فاز دوم، اصلاح ساختارها و تصمیم‌ها و همزمان با آن، آغاز فاز ارتقا. اکنون نشانه‌های این ارتقا در عملکرد معاونت آموزش ابتدایی و گزارش‌های ارائه‌شده به‌روشنی قابل مشاهده است، اما این نقطه پایان نیست.

وی ظرفیت نیروی انسانی و دانش‌آموزان لرستان را فراتر از جایگاه فعلی دانست و تأکید کرد: برای دستیابی به جایگاه شایسته، نیازمند تغییر رویکرد مدیریتی هستیم؛ عبور از مدیریت سنتی مبتنی بر کمبودها به مدیریت مبتنی بر فرآیندها. بسیاری از فرآیندهای درون مدرسه‌ای نیازمند اصلاح‌اند و با همین اصلاح‌ها می‌توان بهره‌وری، رضایتمندی و اثربخشی را افزایش داد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، مشارکت خانواده‌ها را یکی از ارکان تربیت در سند تحول بنیادین برشمرد و بیان کرد: جلب مشارکت صرفاً مالی نیست؛ مشارکت فکری، فرهنگی و تربیتی خانواده‌ها نیازمند نگرش درست، شیوه دعوت شایسته و احترام به جایگاه اولیاست.

سهرابی با اشاره به اهمیت فرهنگ و جو سازمانی مدارس، خاطرنشان کرد: مدرسه تنها ساختمان و امکانات نیست؛ روح مدرسه، فرهنگ سازمانی، جهت‌گیری‌ها و ارزش‌های حاکم بر آن است. اگر جهت‌گیری مدرسه به‌سوی هسته اصلی آموزش و پرورش یعنی یاددهی ـ یادگیری نباشد، حتی بهترین امکانات هم منجر به موفقیت نخواهد شد.

وی بر ضرورت تمرکز و همگرایی برنامه‌ها تأکید کرد و گفت: اگرچه طرح‌ها و برنامه‌های متعددی در آموزش ابتدایی اجرا می‌شود، اما برای اثربخشی بیشتر باید چند برنامه شاخص را به‌صورت متمرکز دنبال کنیم؛ از جمله ارتقای شایستگی معلمان از طریق اجتماعات و شبکه‌های یادگیری، اجرای اثربخش طرح حامی به‌صورت مدرسه‌محور و توجه جدی به الگوی مدرسه تراز.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تأکید بر جایگاه معلمی، گفت: معلمی عشق است؛ عشق به فهم جهان، به یادگیری و به رشد انسان. هرجا این عشق با دانش، نگرش درست و رفتار حرفه‌ای همراه شود، آموزش و پرورش مسیر ارتقا را با قدرت طی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش لرستان سه‌شنبه ۲۵ آذر، در پایان این آیین، از برگزیدگان طرح‌ها و برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی ناحیه یک خرم‌آباد با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha