• دوشنبه / ۱ دی ۱۴۰۴ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1404100100157
  • خبرنگار : 50199

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خبرداد

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راه‌های مازندران نیازمند ۲۰ همت اعتبار/ تنها ۲ همت اختصاص یافته

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام راه‌های مازندران نیازمند ۲۰ همت اعتبار/ تنها ۲ همت اختصاص یافته

ایسنا/مازندران مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران با اشاره به مسئولیت این اداره‌کل در نگهداری ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از راه‌های استان، از اجرای گسترده پروژه‌های ایمن‌سازی، روکش آسفالت و هوشمندسازی در سال جاری خبر داد و تأکید کرد: برای تداوم نگهداری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تخصیص ۴ «همت» اعتبار ضروری است.

محسن محمدنژاد، دوشنبه یکم دی در نشست خبری به مناسبت روز راهدار که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، با تبریک این روز، اظهار کرد: متولی ساخت راه‌های کشور شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل است و راهداری به‌عنوان بهره‌بردار، وظیفه نگهداری، ایمنی و خدمات‌رسانی را بر عهده دارد.

وی افزود: ساخت راه‌های روستایی بر عهده اداره‌کل راهداری است اما اعتبارات آن در فرمانداری‌ها مصوب می‌شود. در همین راستا، ۷۱ کیلومتر راه روستایی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان بهسازی و ۶۹ کیلومتر راه روستایی جدید با اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان احداث شد.

محمدنژاد با اشاره به اقدامات ایمن‌سازی جاده‌ها گفت: نصب تجهیزات ایمنی در ۱۶ کیلومتر از محورها با هزینه ۳۴۰ میلیارد تومان انجام شد و ۱۹۱۰ کیلومتر خط‌کشی نیز صورت گرفت که برای تکمیل آن به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: در حوزه روشنایی طولی، ۱۱ کیلومتر از محورها با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان روشن شد و محور فرودگاه دشت‌ناز به‌عنوان یکی از مبادی ورودی استان، در طول ۷ کیلومتر از روشنایی بهره‌مند شد. با این حال، به دلیل محدودیت اعتبارات، امکان روشنایی همه محورها وجود ندارد و برای این بخش حدود ۱۵ میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم.

مدیرکل راهداری مازندران گفت: در سال جاری ۳۵۰ کیلومتر روکش آسفالت با اعتبار یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. همچنین برای اصلاح بریدگی‌های غیرایمن که از عوامل تصادفات منجر به فوت هستند، ۳۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافت تا این نقاط به دوربرگردان ایمن تبدیل شوند که نتیجه آن کاهش تلفات جاده‌ای و قرار گرفتن مازندران در رتبه سوم کاهش فوتی‌ها در کشور بود.

وی از اجرای پروژه‌های مهم ایمن‌سازی خبر داد و افزود: ایمن‌سازی محور کندوان با توجه به خطر ریزش سنگ، با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد و در ۱۴ نقطه از این محور، اقدامات تدریجی ایمنی اجرا شده است.

محمدنژاد با اشاره به حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر گفت: سالانه ۱۴ میلیون تن کالا در استان جابه‌جا می‌شود و در جریان جنگ ۱۲ روزه، با وجود چالش‌ها، حمل کالاهای اساسی به‌خوبی مدیریت شد. همچنین در ایام اربعین، خدمات راهداری انجام شد و با وجود محدودیت ناوگان عمومی، ۱۰ هزار مسافر جابه‌جا شدند.

وی از توسعه سامانه‌های هوشمند خبر داد و گفت: ۱۸۱ سامانه هوشمند جدید نصب شد و با پایش فیزیکی و سیستمی، ۷۰۴ میلیون پلاک‌خوانی و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تخلف ثبت شده است. همچنین سه سامانه در حال حرکت برای ثبت اضافه‌تناژ در اختیار داریم.

مدیرکل راهداری مازندران با اشاره به عملکرد مرکز مدیریت راه‌ها اظهار کرد: بیشترین تماس‌های مردمی کشور مربوط به مازندران است؛ به‌طوری که ۱۰ میلیون تماس با سامانه ۱۴۱ در استان ثبت شد و علاوه بر سامانه گویا، ۱۲۵ هزار تماس تلفنی نیز توسط کارشناسان پاسخ داده شد.

وی در پایان تأکید کرد: صدور هشدار نارنجی نیازمند توجه جدی مردم است و نیروهای راهداری برای امدادرسانی در شرایط بحرانی به‌صورت کامل در آماده‌باش قرار دارند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران با اشاره به نقش ۹۰ درصدی عامل انسانی در تصادفات رانندگی گفت: با وجود اجرای گسترده طرح‌های ایمن‌سازی، کمبود شدید اعتبارات مانع تکمیل بسیاری از پروژه‌های راه‌سازی و نگهداری راه‌ها در استان شده است.

محمد نژاد اظهار کرد: بر اساس آمار موجود، حدود ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از عامل انسانی است و به همین دلیل، اقدامات متعددی برای آرام‌سازی ترافیک و افزایش ایمنی در سطح استان اجرا شده است.

وی افزود: در این راستا، ۹۶۰ سرعت‌کاه در روستاها و ۷۰۰ سرعت‌کاه در محدوده‌های شهری استان احداث شده و رنگ‌آمیزی تمامی سرعت‌کاه‌ها به‌منظور افزایش دید رانندگان انجام شده است. همچنین ۱۵۰ سرعت‌کاه غیر استاندارد در سطح استان اصلاح شد.

مدیرکل راهداری مازندران در پاسخ به سؤال ایسنا درباره تکمیل روشنایی تونل‌های وانا و تکاور در محور هراز و انسدادهای مقطعی ۱۰ روزه این محور گفت: در حال حاضر، تکمیل روشنایی این تونل‌ها به اتمام رسیده است، اما با توجه به ضرورت نگهداری تونل‌ها، در برخی مقاطع ناگزیر به انسداد موقت مسیر هستیم.

وی تأکید کرد: این انسدادها با هدف ارتقای ایمنی کاربران جاده‌ای انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم زمان انسداد به حداقل ممکن کاهش یابد.

محمدنژاد همچنین در پاسخ به ایسنا در خصوص وضعیت کمربندی بابل و روکش آسفالت محورها اظهار کرد: برای تکمیل و روکش آسفالت کمربندی بابل، ۸۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است. همچنین در محور قائم‌شهر_آمل، لاین برگشت به‌صورت دوطرفه ساماندهی خواهد شد تا بخشی از مشکلات ترافیکی این مسیر پرتردد کاهش یابد.

وی با اشاره به وضعیت اعتبارات گفت: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و اجرای برنامه‌های ایمنی و نگهداری راه‌ها، حدود ۲۰ همت اعتبار نیاز است، در حالی که تنها ۲ همت تخصیص یافته که بخشی از آن نیز به حوزه ساخت راه اختصاص پیدا می‌کند.

به گفته وی، راهداری مازندران برای سال جاری پیشنهاد تخصیص ۴ همت اعتبار را ارائه کرده است.

وی همچنین به وضعیت ماشین‌آلات راهداری اشاره کرد و گفت: در حوزه تجهیزات راهداری از جمله لودر و بیل مکانیکی، درخواست تأمین ماشین‌آلات جدید ارائه شده است. در حال حاضر ۶۰ دستگاه از ماشین‌آلات راهداری استان فرسوده است که در کنار پیگیری برای نوسازی، در تلاش هستیم با بازسازی و تعمیر، این تجهیزات را به چرخه خدمت بازگردانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha