فناوري جديد “V V T - I “ سبب كاهش مصرف سوخت و افزايش قدرت و گشتاور در موتور خودروهاي امروزي ميشود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روش در حال گسترش در صنعت خودروسازي است. اين سيستم باعث بهبود عملكرد موتور ميشود و بر روي بسياري از موتورها قابل نصب است. اين سيستم در واقع بهبود يافته سيستمي است كه “ تويوتا“ با نام ”V V T ” در سال 1991 بر روي موتور A4=GE اسپرتي خود براي افزايش گشتاور و توان خروجي عرضه كرد.
اجزاي اصلي “V V T - I ” از يك واحد كنترل الكترونيكي (ECU)، سوپاپ كنترل روغن (OCV) و يك پولي ” V V T ” تشكيل شده است.
قدرت موتور با مقدار ورود سوخت و هوا نسبت مستقيم دارد و اين نسبت با تغيير زمان باز بودن دريچه گاز متغير است. در سرعتهاي بالا در موتورهايي كه از سيستم “V V T - I ” استفاده نميكردند، در سرعتهاي بالا زمان بازبودن سوپاپ گاز كاهش مييافت و اين امر موجب كاهش قدرت موتور و افزايش مصرف سوخت موتور ميشد (سيستم V V T - I سبب بهبود زمان باز بودن دريچه گاز مي شود).
ECU، تايمينگ (زمان باز و بسته بودن سوپاپها) بهينه باز شدن سوپاپ مكش را با توجه به شرايط عملكرد موتور محاسبه ميكند و OCV نيز فشار روغن را با توجه به فشار هيدروكسيد تعريف شده از طريق ECU كنترل كرده و پولي “ V V T “ به طور پيوسته، تايمينگ سوپاپ يا گاز مكش را بر مبناي فشار هيدروليكي تغيير ميدهد.
با تغيير مداوم زمان باز و بستهشدن سوپاپ مكش، ”V V T - I “ تايمينگ بهينه را با توجه به شرايط مختلف رانندگي تعيين ميكند.
از جمله مزاياي ”V V T - I “ عبارتند از افزايش توان و گشتاور خروجي، مصرف سوخت كمتر و ايجاد آلودگي كمتر از طريق كاهش اكسيد ازت.
انتهاي پيام
نظرات