• جمعه / ۲۴ تیر ۱۳۸۴ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-10022

/نشست در سازمان ادوار تحكيم وحدت/ جلايي‌پور: ـ دوران خاتمي، درخشان‌ترين دوران ايران است ـ القاي ناكامي اصلاحات افسانه‌اي است كه ميان جامعه بروز پيدا كرد

/نشست در سازمان ادوار تحكيم وحدت/
جلايي‌پور:
ـ دوران خاتمي، درخشان‌ترين دوران ايران است
ـ القاي ناكامي اصلاحات افسانه‌اي است كه ميان جامعه بروز پيدا كرد

نشست بررسي و تحليل انتخابات تحت عنوان «پس از انتخابات» چهارشنبه در سازمان ادوار تحكيم وحدت با حضور دكتر جلايي‌پور و مهندس علي افشاري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، جلايي‌پور در اين نشست با برشمردن چهار عامل به عنوان عوامل شكست اصلاح‌طلبان در مرحله‌ي اول و تاكيد بر اين‌كه «نبود هر يك از عوامل به تنهايي مي‌توانست تاثير مثبتي بر روند انتخابات داشته باشد»، گفت: اولين عامل موثر كه كسي آن را تصور نمي‌كرد به كارگيري سازمان‌هاي سراسري غيرحزبي، حكومتي و برخي تشكيلات براي دفاع از يك كانديداي خاص در اين انتخابات با اتكا به هزينه‌هاي سازمان‌هاي عمومي بود. اگر اين فاكتور نبود 6 ميليون راي آقاي احمدي‌نژاد معلوم نبود محقق شود. به نظر من راي 6 ميليوني، با در نظر گرفتن جمعيت 10 ميليوني بسيج، راي كمي است.

وي در ادامه افزود: فاكتور دوم كه خيلي موثر بود، عدم اجماع و توافق طيف وسيع اصلاح‌طلبان (گروه‌هاي دوم خردادي) روي يك كانديداي اجماعي و توافقي بود، چنان‌چه در دو دوره‌ي قبل آقاي خاتمي يك كانديداي اجماعي بود. فاكتور سوم، سياست تحريم است، تحريميان كه تاثيري بر تحريم انتخابات و محافظه‌كاران تندرو نداشته، اما شايد بر راي يك الي دو ميليون نفر از آرا تاثيرگذار بوده باشد.

جلايي‌پور فاكتور چهارم را عاملي خواند كه به گفته‌ي وي خيلي نمي‌توان آن را برجسته كرد، با پوپوليستي خواندن شعار كروبي در انتخابات اخير، افزود: اين شعار از عهده‌ي اصلاح‌طلبان برنمي‌آمد كه اجراي آن سالانه به 26 ميليارد دلار نياز دارد، لذا 5 ميليون راي نيز به حساب اين شعار رفت.

وي شرايط مرحله‌ي دوم انتخابات را استثنايي خواند و آراي مردم را در اين شرايط خاص اجتماعي، نامتداوم عنوان كرد و افزود: مي‌توان آراي كانديداي پيروز را به حساب شرايط استثنايي و خاص وي گذاشت چون به خاطر چيزي كه در فرهنگ سياسي ايرانيان ريشه دارد و دولت را مركز فساد مي‌دانند كانديداي منتخب تبديل به چهره‌اي مردمي شد كه بدون حمايت هيچ‌يك از احزاب سياسي، تنها پا به عرصه نهاده براي كمك به فقرا، بدون اين‌كه روشن شود چه نهاد سازمان‌يافته‌اي در سراسر كشور از ايشان حمايت مي‌كند.

اين جامعه‌شناس، تنها انتخابات مرحله‌ي اول را روشن‌كننده‌ي وضعيت انتخابات دانست و با تكيه بر سه عامل به عنوان عوامل زمينه‌اي نام برد: «القاي ناكامي اصلاحات در 8 سال دوره‌ي خاتمي به جامعه»، «فعاليت‌هاي متمركز، مرتب و سازماندهي شده‌ي دولت پنهان بعد از انتخابات شوراها» و نيز «مديريت غلط حركت دانشجويي از سال 1380 به بعد».

وي با تاكيد بر اين نكته، گفت: كارنامه‌ي 8 ساله‌ي خاتمي در زمينه‌ي سياسي، فرهنگي و اقتصادي بسيار درخشان‌تر از دوران ديگر تاريخ ايران است اگرچه همگان اعتراف مي‌كنند آقاي خاتمي ظرفيت‌هايي را داشت كه استفاده نكرد، القاي ناكامي اصلاحات افسانه‌اي است كه ميان جامعه بروز پيدا كرد؛ هم از ناحيه‌ي محافظه‌كاران، هم از ناحيه‌ي بخشي از اصلاح‌طلبان.

به گزارش ايسنا، جلايي‌پور گفت: منظور از دولت پنهان نه يك گروه مافيايي بلكه عده‌اي از افراد است كه در حكومت وجود دارند، داراي امنيت هستند، حقوق مي‌گيرند و با امنيت خاطر و مخفيانه كار مي‌كنند اما پاسخگوي اعمال خود نيستند و شاخص آن سه نامه‌اي بود كه آقايان كروبي، هاشمي و معين نوشتند و شكايت خود را نزد خدا بردند.

وي با بيان اين كه «متاسفانه جنبش دانشجويي از سال 80 به بعد به سمت يك تغيير يا اصلاحات ساختاري پيش رفت» اين حركت را حركتي به سمت نوعي استراتژي سياسي دانست كه به گفته‌ي وي حتي به تنهايي كار احزاب ريشه‌دار هم نيست.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha