• یکشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-10880

ميزگرد دانشجويي تحليل انتخابات در ايسنا/3 دبيرجامعه اسلامي دانشگاه تهران: در اين انتخابات تخريب دوطرفه بود با احمدي‌نژاد عقد اخوت نبستيم، او را مطلق نمي‌كنيم

ميزگرد دانشجويي تحليل انتخابات در ايسنا/3
دبيرجامعه اسلامي دانشگاه تهران:
در اين انتخابات تخريب دوطرفه بود
با احمدي‌نژاد عقد اخوت نبستيم، او را مطلق نمي‌كنيم

در ادامه‌ي ميزگرد دانشجويي «تحليل انتخابات» در محل خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، «حسام‌الدين علامه» گفت: همواره دغدغه‌ي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران كه يك گروه خاصي از جبهه‌ي اصلاحات است دغدغه‌هاي خط امام(ره) بوده و مشكلي كه ما با راست و چپ داريم بر همين اساس است.

به گزارش ايسنا، وي افزود: اين‌كه من احتمال تقابل اصولگرايان با نيروهاي خط امام(ره) را مطرح كردم ـ خدا كند كه اين‌گونه نشود ـ اين است كه حضرت امام(ره) يك نوع جامعيت را در نگاه به مساله‌ي حكومت و مردم مدنظر قرار دارد. به همين دليل انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران همواره سعي كرد نزديك به مباني فكري حضرت امام(ره) حركت كند.

علامه گفت: بحث مردم و خط امام(ره) از ديرباز در گفتمان انجمن اسلامي بوده و اين خطاست كه گفته شود «ما خوشحاليم كه دوستان اين‌جا بحث مردم و خط امام(ره) را مطرح مي‌كنند». اگر گفتمان مشتركي حاصل شود ما ابايي نداريم، همان‌طور كه بعضي از عزيزان در پديده‌ي دوم خرداد از روش‌هاي غيررحماني دين كه در اوايل انقلاب استفاده مي‌كردند دست برداشتند و اصلاح‌طلب شدند و تفكراتشان منطقي‌تر شد، اين تغيير گفتمان در عزيزان منسوب به جناح راست هم پيش بيايد و نقش بيشتري توسط اين دوستان به واقع براي مردم و درخواست‌هاي مردم ايجاد شود. ما بخيل و حسود و خسيس نيستيم كه بخواهيم اينها را براي خودمان مصادره كنيم. اتفاقا اگر با دوستان منتسب به جناح راست از گفتمان مشترك استفاده كنيم چيز عجيبي نمي‌بينيم. اميدواريم كه همه به سوي آن كمال مطلوب حركت كنند.

سيادتي در اين ميان گفت: ما نگفتيم عجيب است.

علامه به سخنانش ادامه داد: دست از آزادي بيان و مسايل سياسي برنداشتيم. اتفاقا ما اعتقاد داريم حلقه‌ي عدالت اجتماعي در جريان اصلاحات مفقود شده بود و توجه به تفكر ديني و حضرت امام(ره) كمرنگ شده بود.

وي با اشاره به جامعيت تفكر حضرت امام(ره) افزود: ضمن اين‌كه دعوت مي‌كنيم از احمدي‌نژاد و طرفداران ايشان كه همين نگاه جامع را داشته باشند، همان‌طور كه جريان چپ به نوعي خودش را باز توليد و بازسازي كرد و با يك تفكر جديد آمد، اميدواريم كه امروز آن‌جا كه در راس حاكميت قرار مي‌گيرند با توجه به بايدها و نبايدها و واقعيت‌هاي عرصه‌ي بين‌المللي و شناخت بهتري كه از مردم و نخبگان و جامعه صورت خواهند داد نگاه جامع‌بينانه داشته باشند.

علامه در پاسخ به سيادتي گفت: اميدوارم آن بحثي كه در مورد خطبه‌هاي نماز جمعه گفتيد فتح سنگر به سنگر نباشد و نخواهيد اين‌جا را از هاشمي بگيريد، البته من اصراري ندارم.

وي افزود: بحث ريشه‌ي جدايي و دشمني با هاشمي به انتخابات مجلس پنجم برمي‌گردد كه حسين الله‌كرم و ده‌نمكي و خيلي از اين دوستان در برابر تيم كارگزاران به شدت موضع‌گيري كردند و بعد هم جدايي ليست جامعه‌ي روحانيت از هاشمي.

علامه درباره‌ي مشاهده‌ي نمونه‌هاي تخريب كانديدا گفت: بسياري از نزديكان مطرح كردند كه در مساجد منطقه‌ي پيروزي بسياري از اين شبنامه‌ها پخش شده بود و بعدا اگر ضبط خاموش شود من نمونه‌هاي خيلي بيشتري در مورد كاري كه برعليه خاتمي هم همين طرز تفكر انجام داد عرض مي‌كنم.

علامه در واكنش به سخنان سيادتي گفت: در مورد دعاي رهبري در هدايت به كانديداي اصلح بايد بگويم ايشان همين دعا را در دوم خرداد هم كردند. اگر بخواهيم وارد بحث‌هاي اين‌چنيني شويم خيلي بحث‌هاي قشنگي نيست.

وي درباره‌ي هزينه‌ي تبليغاتي نيز گفت: هزينه‌ي كاغذهاي A4 و پوسترها از پوسترهاي تبليغاتي بيشتر است. اگر نمي‌دانيد برويد از كساني كه در اين كار هستند بپرسيد.

صفارهرندي گفت: ببخشيد، مي‌شود توضيح بدهيد آقاي علامه A4 كدام است؟

علامه پاسخ داد: پوسترها و كاغذهاي روغني مانند. در بسياري از مناطق با ماژيك روي مقوا نوشته بودند. هزينه‌ي آن از چاپ پوستر خيلي بيشتر است.

صفارهرندي: تعدادش چه‌قدر مي‌شود؟

علامه گفت: هزينه‌ي نوشتن و ماژيك و پوسترها را بخواهيم حساب كنيم خيلي بيشتر مي‌شود. ضمن اين‌كه اعتقاد دارم هزينه‌ي تبليغاتي احمدي‌نژاد در دور دوم چند برابر هاشمي بود.

صفارهرندي پاسخ داد: خواهش مي‌كنم آقاي علامه وارد اين بحث‌ها نشويد.

سيادتي گفت: اگر مي‌خواهيد مسايل را بازتاب دهيد من بايد تك تك اين ادعاها را جواب دهم.

علامه افزود: اين‌كه فرموديد احمدي‌نژاد آن‌چه بود آن جلوه كرد، باز هم عرض مي‌كنم وقتي مهرماه 76 آقاي تاج‌زاده آمد به اولين جلسه‌ي شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، من به آقاي تاج‌زاده عرض كردم آقاي هاشمي شعارشان و محور بحث‌هاشان بحث توسعه‌ي اقتصادي بود و اعتقاد دارم يكي از آن مسائل مهمي كه باعث روي آوردن مردم به خاتمي شد يكي افراط در توسعه‌ي اقتصادي هاشمي بود. هاشمي توسعه‌ي اقتصادي را كاريكاتوري ديد و به ساير ابعاد توجه خاص نكرد و همين عامل باعث شكست او شد. گفتم آقاي تاج‌زاده، اميدوارم 4 يا 8 سال آينده افراط در توسعه‌ي سياسي باعث شكست خاتمي نشود. بحث ما بحث جديدي نيست، از همان موقع دغدغه‌ي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران بود.

علامه افزود: اين‌جا هم خدمت دوستان عرض مي‌كنم اميدوارم با تحليل كردن شرايط جامعه و نگاه افراطي به مقوله‌ي قشري‌گرايي ديني و عدالت كميته‌ي امدادي ـ عدالت در توزيع ـ و كم‌توجهي به بحث آزادي بيان از نكاتي نشود كه در 4 يا 8 سال آينده مردم يك پيام حماسي و خاصي را به اصولگرايان بدهند.

صفارهرندي در پاسخ به علامه گفت: بحث هزينه‌ها مبحث مهمي است اما بهتر است چون نه من اين‌جا مدركي دارم كه به شما ارايه دهم و نه شما مدركي كه به من ارايه دهيد همراه داريد، بهتر است واردش نشويم.

وي افزود: مشكل از آن‌جايي شروع شد كه پيام دوم خرداد دچار عدم درك درست و بدعت و انحراف شد. پيام سوم تير همان پيام دوم خرداد است. پيامي كه در دوم خرداد و عملا توسط تكنوكرات‌ها و بروكرات‌هاي حاكم با همدستي روشنفكران منحرف شد.

صفارهرندي در ادامه گفت: بخش قابل توجهي از مديران حاكم كه من اسمش را طبقه‌ي كارگزاران سازندگي مي‌گذارم كه بعد از جنگ عامليت اصلي پروژه‌ي توسعه بودند، بسيار هوشمندانه و رهزنانه سوار بر موج دوم خرداد شدند، موجي كه در اعتراض به عملكرد خود اين طبقه شكل گرفته بود. اين آقايان زيركانه توانستند رييس‌جمهور و نخبگان حاكم دوم خرداد را به اين نتيجه برسانند كه شما براي اداره‌ي كشور چاره‌اي جز اين‌كه دست به دامان ما شويد نداريد. بنابراين سلطه‌ي طبقه‌ي كارگزاران سازندگي بعد از دوم خردد ادامه پيدا كرد و دوم خرداد را به چيزهايي محدود كردند كه گرچه خواست مردم بود اما اولويت‌ها و مسبب‌هاي اصلي نارضايتي مردم نبود.

وي ادامه داد: ما اصلا انكار نمي‌كنيم يك بخشي ما در جامعه‌مان داريم كه مطالباتي از نوع مطالبات سياسي مدرن دارد، همه‌ي آن چيزهايي كه در دكتر معين جمع شده بود. در 27 خرداد وزن‌كشي خوبي شد، هشت درصد از كل واجدان شرايط و 13 درصد از كل كساني كه راي دادند، دغدغه‌شان اين مسايل بود. انصافا كم نيست و بدنه‌ي اجتماعي خوبي است، اما هشت درصد است. متاسفانه در طول هشت سال بعد از دوم خرداد مطالبات اين هشت درصد به مطالبات كل آن 70 درصد كه به خاتمي راي داده بودند سلطه پيدا كرد.

به عقيده‌ي صفارهرندي، اتفاق مهمي كه در 27 خرداد افتاد اين بود كه معلوم شد تحولي كه در دوم خرداد به وضوح خواسته شده بود تحول ساختارشكنانه و صرفا سياسي نيست.

صفارهرندي هم‌چنين افزود: اگرچه آزادي گوهر انقلاب است و به اندازه‌ي عدالت و استقلال يكي از اصول انقلاب است اما آزادي مطالبه‌ي اوليه و فوري و فوتي مردم نيست.

وي اظهار داشت: پيام ديگر اين انتخابات اين بود كه مردم بيشترين اعتماد را به كساني دارند كه بيشترين نسبت را با خود پروژه‌ي انقلاب اسلامي و شعارهاي آن دارند.

صفارهرندي تاكيد كرد: تحولي كه مردم مي‌خواستند در ساختارهاي حقوقي ولايت فقيه و شوراي نگهبان نيست. تحول به مديران حاكم بر اقتصاد و فرهنگ و سياست در 16 سال اخير برمي‌گردد.

صفارهرندي با انتقاد از گفته‌ي علامه كه هاشمي را نماد حاكميت خوانده بود، گفت: قشنگ‌تر اين است كه بگوييم هاشمي نماد حاكمان بود.

علامه پاسخ داد: من شايعه‌ي بين توده‌ها را گفتم، در سطح عوام به شدت اين شايع شده بود.

صفارهرندي گفت: درست است من اين را قبول دارم كه همين‌هايي كه حاكمند نمادشان هاشمي است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha