• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-01410
  • منبع : فضای مجازی

سخنراني مصباح يزدي، صفوي و اعضاي شوراي نگهبان در «طرح ولايت» بسيج دانشجويي

آيت الله مصباح يزدي، سردار صفوي، اعضاي شوراي نگهبان و تعدادي از شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي كشور در «طرح ولايت» بسيج دانشجويي سخنراني خواهند كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، معاون مؤسسه‌ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) كه بخش آموزشي طرح ولايت را برعهده دارد، درباره‌ي اين طرح توضيح داده است: در سال 75 تعدادي از اساتيد حوزه علميه از جمله آيت الله مصباح يزدي و علامه محمد تقي جعفري ـ ره ـ برنامه‌ي را با عنوان مباني انديشه اسلامي براي چهارصد نفر از دانشجويان سراسر كشور در آبعلي برگزار كردند. پس از نخستين دوره، طرحي به رهبر معظم انقلاب ارائه شد و ايشان ضمن حمايت و استقبال از اين برنامه آن را كاري بنيادين ارزيابي كردند.

حجت الاسلام «معصومي» همچنين درباره‌ي موضوعاتي مد نظر اين طرح اظهار داشت: سال 75 آغاز تهاجم فرهنگي دشمن بود؛ يكي از مسايلي كه بسيار جدي مورد حمله قرار گرفت و كمتر به آن توجه مي‌شد، بنيان‌هاي فكري و ديني بود؛ در اين طرح مباني ولايت فقيه مورد توجه قرار گرفت.

وي درباره‌ي نحوه‌ي تقسيم فعاليت‌هاي اين طرح ميان مؤسسه و نيرو‌ي مقاومت گفت: از آغاز فعاليت‌هاي طرح بر دو بخش «سازمان و مديريت» و «محتوي» تقسيم شد. بخش سازمان و مديريت را نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر عهده گرفت و بخشي محتوي بر عهده‌ي مؤسسه‌ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قرار داده شد. در همين باره شورايي متشكل از آيت الله مصباح يزدي، آيت الله موحدي كرماني، فرمانده‌ي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و فرمانده‌ي نيروي مقاومت بسيج به عنوان شوراي عالي طرح شكل گرفت كه وظيفه‌ي سياست گذاري را بر عهده دارد.

معصومي در پاسخ به اين كه «در بخش محتوايي چه مطالبي به دانشجويان عرضه مي‌شود؟»، پاسخ داده است: هم دروس ارائه شده در اين مدت در قالب شش موضوع هستي شناسي، معرفت شناسي، انسان شناسي، فلسفه‌ي اخلاق، فلسفه‌ي حقوق و فلسفه‌ي سياست و رابطه‌ي هر يك با ديگري گرد‌آوري و تدوين شده است. مطالبي كه از سال 75 تاكنون توسط اساتيد در اين شش موضوع ارائه شده، در شش جلد تدوين شده است.

وي همچنين بنابر گزارش پايگاه اطلاع رساني «رسا» توضيح داده است: طرح ولايت دو دوره‌ي بيست و پنج روزه يعني جمعا پنجاه روز است. در تابستان سال 84 دهمين دوره را برگزار خواهيم كرد و به طور متوسط هر ساله پنجاه تا صد و ده نفر از اساتيد حوزه‌ي علميه و مؤسسه‌ي آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) در اين دوره‌ها به كار گرفته مي‌شوند.

معصومي افزود: برنامه‌هاي دوره داراي سه بخش مهم است. بخش نخست و اصلي آن آموزش همان كتاب‌هايي است كه عنوان شده است. بخش دوم بصيرت است كه حدود يك روز در ميان با حضور يكي از شخصيت‌هاي كشور موضوعات مهم و روز كشور به بحث گذاشته مي‌شود و دانشجويان اقدام به پرسش و پاسخ مي‌كنند تا نياز‌هاي فكري خود را در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي به دست آورند. بخش سوم برنامه‌ي تربيتي است كه براي هر مركز يك استاد به عنوان استاد اخلاق در نظر گرفته شده كه امور معنوي مانند نماز جماعت، مشاوره‌ي اخلاقي و برگزاري مراسمات مذهبي را بر عهده دارد.

معاون مؤسسه‌ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) اظهار داشت: اساتيد شركت كننده در طرح توانسته‌اند در طول مدت طرح با دانشجويان ارتباط صميمي و مستقيم برقرار كنند و چون اين ارتباط بصورت كامل و روز به روز است بسيار تأثيرگذار و مفيد بوده. استقبال بسيار خوب است؛ به گونه‌اي كه در سال نخست، چهارصد نفر در طرح ولايت شركت كردند و در سال 83 اين تعداد به چهار هزار و سيصد نفر رسيد. البته مسئولان بيشتر در صدد هستند كيفيت طرح را بالا ببرند. امسال نزديك به ده هزار نفر داوطلب شركت در اين طرح بودند ولي با توجه به سياست‌هاي مسئولان و همچنين كمبود امكانات تنها موفق به گزينش سه هزار و دويست نفر شديم.

وي درباره‌ي چگونگي ارتقاي كيفيت اين طرح تاكيد كرد: يكي از كارهايي كه با همين هدف انجام شد تشكيل شوراي برنامه‌ريزي در مؤسسه‌ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بود. در اين شورا ده نفر از اساتيد برجسته به طور مستمر برنامه‌هاي طرح را مورد بازنگري قرار مي‌دهند. با توجه به اينكه دانشجويان همه در يك سطح و تحصيلات نيستند، طرح در دو مرحله‌ي مقدماتي و تكميلي انجام مي‌شود. بدين صورت كه همه‌ي دانشجويان در مرحله‌ي مقدماتي شركت مي‌كنند و پس از پايان دوره افرادي كه از زمينه و استعداد بهتري برخوردار هستند به دوره‌ي تكميلي دعوت مي‌شوند.

معصومي درباره‌ي ستاد طرح ولايت نيز گفت: مركز آبعلي ـ سيد الشهدا ـ ويژه‌ي برادران دوره‌ي مقدماتي و دانشگاه بوعلي همدان ويژه دوره‌ي مقدماتي خواهران در نظر گرفته شده است و در مشهد هم دوره‌ي تكميلي خواهران و برادران برگزار مي‌شود. در زمان برگزاري طرح آيت الله مصباح يزدي، سردار صفوي، اعضاي شوراي نگهبان و شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگي كشور به ايراد سخنراني خواهند پرداخت. البته با عنايات و توجهات خاص رهبر معظم انقلاب اختتاميه‌ي طرح هر ساله نزد ايشان و با سخنراني همراه است.

وي همچنين گفت: تداوم آموزش به چند صورت انجام مي‌شود. مرحله‌ي نخست اين است كه دانشجويان در استان‌هاي خود كانوني با نام «دانش‌آموختگان طرح ولايت» تشكيل مي‌دهند و در همين راستا جلسات ماهيانه برگزار مي‌كنند و ما هم از اساتيد مؤسسه براي راهنمايي و ارشاد آن‌ها دعوت مي‌كنيم كه در جلسات شركت كنند. راه دوم اين است كه دانشجويان پرسش‌هاي خود را به صورت مكتوب به دفتر طرح ولايت وابسته به سازمان بسيج دانشجويي در قم تحويل مي‌دهند و مؤسسه اقدام به پاسخ‌گويي مي‌كند. در مرحله‌ي سوم مؤسسه اقدام به انتشار نشريه‌اي با عنوان انديشه‌ي اشراق كرده است كه به صورت ماهيانه چاپ و در دسترس دانشجويان قرار مي‌گيرد.

معصومي يادآور شده است: يكي از آثار مهم اين طرح، ايجاد ارتباط قوي بين اساتيد و دانشجويان است. از آنجا كه همه‌ي اساتيد روحاني هستند دانشجويان انس بيشتري با روحانيت پيدا مي‌كنند. اين طرح با وجود اينكه دو مديريت علمي و سازمان مديريتي دارد بدون هيچ‌گونه مشكل و ناهماهنگي اجرا مي‌شود. اين نشان‌گر هماهنگي و صميميت بين دو طرف است. لازم به ذكر است دانشجويان پس از اتمام طرح گواهي اتمام دوره‌ي مباني انديشه‌ي اسلامي از مؤسسه‌ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) دريافت مي‌كنند.

رسا همچنين درباره‌ي اين طرح گزارش داده است: «طرح ولايت يكي از فعاليت‌هاي عمده فرهنگي، تربيتي و اعتقادي است كه در ايام تعطيلات تابستان ويژه دانشجويان بسيجي سراسر كشور توسط مؤسسه‌ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) و نيرو‌ي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود. اين طرح براي نخستين بار در سال 1375 به همت آيت الله مصباح يزدي و علامه محمد تقي جعفري(ره) با شركت چهارصد دانشجوي بسيجي در آبعلي برگزار شد.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha