بانک مرکزي اعلام كرد كه شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در خردادماه 1387 نسبت به ماه قبل 2/2 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 26.4 درصد افزايش يافت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بر اين اساس متوسط شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران (شاخص تورم) در دوازده ماه منتهي به خرداد 1387 نسبت به دوازده ماه منتهي به خرداد 1386 معادل 20.7 درصد افزايش داشته است.
در خردادماه امسال نسبت به ماه قبل، شاخص بهاي گروههاي خوراکيها و آشاميدنيها 3.1 ، پوشاک و کفش 2/2 ، مسكن، آب، برق، گاز و ساير سوختها 0.8 درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 5.6 ، بهداشت و درمان 3.5 درصد، حمل و نقل 1.9 ، تفريح و امور فرهنگي 0.7 درصد، تحصيل دو ، رستوران و هتل 4.2 درصد و کالاها و خدمات متفرقه 2.5 درصد افزايش يافت.
در اين ماه شاخص بهاي گروه دخانيات معادل 1.7 درصد و ارتباطات 0.1 درصد کاهش يافت. افزايش شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در خردادماه 1387 نسبت به ماه قبل، بيشتر ناشي از افزايش شاخص بهاي گروهها و اقلامي مانند انواع برنج معادل 18.1 درصد، پودرهاي شوينده 87.6 درصد، ليموترش 33.6 درصد، انگور 39.1 ، سيب درختي 12.6 ، پرتقال 11.8 ، ارزش اجاري مسکن شخصي 0.6 درصد، تخم مرغ 16.3 ، خدمات ساختماني چهار درصد، پوشاک آماده 2.1 ، رب گوجه فرنگي 11.3 درصد، خدمات دندانپزشکي 8.3 درصد، انواع نان 5.9 ، حق ويزيت پزشک 4.8 درصد، هزينه غذاي آماده در خارج از خانه 3.8 درصد، کرايه تاکسي در داخل شهر 3.4 ، لوازم بهداشتي و آرايشي و خدمات شخصي 2.4 ، هزينه هاي بيمارستاني 2.9 ، تعميرات و سوخت وسايل نقليه شخصي دو درصد، دارو، لوازم و مواد طبي و درماني 3.5 ، فرش 4.2 ، انواع کفش 2.4 ، اتومبيل سواري پژو 206، 4/4 درصد، روغن نباتي جامد 4/4 درصد، ماکاروني 8.6 درصد، ماهي آب هاي جنوب 8.2 ، قند کله اي 7.8 ، خوراک در مجالس و مراسم شش درصد، اجاره بهاي مسکن غيرشخصي 0.4 درصد، حبوب 4.1 درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه 2.5 درصد و چاي خشک خارجي 5.2 درصد بوده است
در اين ماه شاخص بهاي تعدادي از اقلام و گروهها مانند گوجه فرنگي معادل 36.6 درصد، هندوانه 36.1 درصد، طالبي و گرمک 29.2 درصد، هلو 31 درصد، سيب زميني 15.9 درصد، خيار 10.9 ، موز 16.5 ، کدو سبز 22.1 ، گوشت گوسفند يک درصد، لوبيا سبز 26 درصد و گوشت مرغ 0.8 درصد کاهش داشت.
انتهاي پيام
نظرات