• چهارشنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91012307172
  • خبرنگار : 90068

بررسي تحولات حوزه خليج فارس در گفت‌وگو با صادق الحسيني

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: شوراي همكاري خليج فارس مي‌تواند در تثبيت امنيت در منطقه، همكار خوبي براي جمهوري اسلامي ايران باشد.

يك كارشناس مسائل خاورميانه گفت: شوراي همكاري خليج فارس مي‌تواند در تثبيت امنيت در منطقه، همكار خوبي براي جمهوري اسلامي ايران باشد.

صادق الحسيني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ارزيابي از نقش شوراي همكاري خليج فارس در تحولات منطقه بيان كرد: شوراي همكاري خليج فارس مي‌تواند در تثبيت امنيت در منطقه، همكار خوبي براي جمهوري اسلامي ايران به ويژه پيشنهادات مرتب اين كشور براي همكاري‌هاي مشترك امنيتي باشد و علاوه بر آن در بومي كردن امنيت خليج فارس عملكرد خوبي ايفا كند و با در پيش گرفتن سياست‌هاي مستقل و منطقه‌يي همه ما را از بحران‌زدگي، بي‌ثباتي و اجنبي صفتي بيرون آورد.

وي با ابراز تاسف از اين كه اين منطقه به جايگاهي براي تحركات نامطلوب تبديل شده است كه نااهلان وارد آن شدند و آن را به سوي ماجراجويي و بر طبل جنگ زدن و بي‌ثباتي كشانده و مهم‌تر از همه سرمايه‌هاي ملي اين كشورها را به نام اسلام‌فوبيا، ايران‌فوبيا، جنگ شيعي و سني و غيره به غارت مي‌برند، بيان كرد: در عين حال فكر مي‌كنم برخي عقلاي كشورهاي منطقه مثل كشور سلطان‌نشين عمان، شيخ‌نشين دوبي و كويت، سعي و تلاش مجدانه‌اي دارند تا خود را ازائتلاف قطري - عربستاني كه ما را به سوي ميليتاريزه كردن روابط منطقه‌يي و بين‌المللي به خصوص بعد از مساله سوريه، مي‌كشانند، دور نگه دارند. به نظر مي‌رسد كه حركت اين سه كشور در ميان اين سه نيروي محلي تا حدودي مستقل است و ما آن را مي‌ستاييم و احساس مي‌كنيم اين امر مي‌تواند علامت مثبتي به سوي اتحاد منطقه‌يي و همگرايي به نفع جهان اسلام باشد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه درباره حضور كم‌رنگ برخي كشورها در نشست سران عرب در بغداد و حضور پررنگ آنها در كنفرانسي در رياض كه با حضور مسوولان ارشد آمريكايي برگزار شد و هم‌چنين رفتار دوگانه برخي كشورهاي عضو اين شورا در قبال تحولات منطقه تصريح كرد: متاسفانه اين مساله همان ارزيابي نامناسب و اشتباه موقعيتي و استراتژيكي نسبت به موقعيت عراق است.

وي ادامه داد: در اينجا بحث بر سر تغيير اطلاعات و پروپاگانداي صهيونيست‌ها است كه "عراق جزئي از مثلث شيعي و هلال شيعي است" كه اين مساله طرحي استعماري براي تفرقه‌افكني بين مسلمانان به شمار مي‌رود. مساله بعدي موضع استقلال‌طلبانه حكومت عراق نسبت به مسائل منطقه به ويژه مساله سوريه و ايستادگي نوري المالكي، نخست وزير عراق در مقابل درخواست‌هاي آمريكايي‌ها مبني بر بركناري بشار اسد، رييس جمهور سوريه است.

الحسيني اضافه كرد: هم‌چنين به طور كلي كوته‌بيني نسبت به تحولات منطقه و سيگنال مثبت دادن به آمريكايي‌ها مبني بر اين كه عراق تابع ايران است و سياست خارجه آن تحت امر ايران است، از ديگر مسايل موجود در اين زمينه به شمار مي‌رود.

الحسيني ادامه داد: همه اين‌ نمونه‌ها جزوي از پروپاگانداي صهيونيستي- آمريكايي است. به نظر مي‌رسد همه اين تحركات مقدمه‌اي براي قبولاندن آراء عمومي منطقه نسبت به طرح سپر موشكي كه اخيرا وزير خارجه بحرين با حماسه‌ و شوري خاص اعلام كرد كه "ما به دنبال داشتن سپر موشكي هستيم"، باشد كه اين خود تنها به نفع رژيم صهيونيستي و آمريكا و در واقع يك طرح آمريكايي- صهيونيستي براي ايجاد تفرقه بين دو ساحل درياي خليج فارس است.

اين كارشناس مسايل خاورميانه در خصوص وظيفه كشورهاي مسلمان در قبال سياست‌هاي دوگانه برخي كشورهاي منطقه گفت: كشورهاي اسلامي شديدا بايد به دنبال حق تعيين سرنوشت‌شان به دست خودشان باشند به خصوص در قبال سرمايه‌هايي كه دارد به نفع خارجي‌ها خرج مي‌شود، هم‌چنين اين كشورها بايد استقلال سياسي خود را حفظ كنند، رايزني‌هاي قوي و مستمري با يكديگر داشته باشند، همگرايي داشته باشند و با هماهنگي با گروه‌هاي مردمي بتوانند اتحاديه‌اي منطقه‌يي را ايجاد كنند تا جايگاه خود را به عنوان نقطه مهمي از جهان اسلام كه داراي سرمايه‌هاي غني نفت و گاز است و چهارراه تجارت جهاني به شمار مي‌رود، باز يابند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha