• یکشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91021709609
  • خبرنگار : 71089

در گفت‌وگو با ايسنا؛

هرميداس باوند:بايد با اعتراضات مردمي به گوگل اعلام كرد نمي‌تواندنام خليج فارس را تحريف كند

هرميداس باوند:بايد با اعتراضات مردمي به گوگل اعلام كرد نمي‌تواندنام خليج فارس را تحريف كند

يك استاد دانشگاه با اشاره به به اقدام اخير سايت گوگل در تغيير عنوان خليج فارس گفت: به نظر مي‌رسد اعتراضات عمومي به‌خصوص اعتراض ايرانيان در سراسر جهان، مورخين، انديشمندان، محققين و جغرافيدانان مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد.

يك استاد دانشگاه با اشاره به به اقدام اخير سايت گوگل در تغيير عنوان خليج فارس گفت: به نظر مي‌رسد اعتراضات عمومي به‌خصوص اعتراض ايرانيان در سراسر جهان، مورخين، انديشمندان، محققين و جغرافيدانان مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد.

داوود هرميداس باوند، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تاكيد كرد: نام خليج فارس نامي تاريخي و جغرافيايي است كه از زمان قرن پنجم قبل از ميلاد تا به امروز از سوي جامعه بين‌الملل گذاشته شده و اين نامي نيست كه خود ايرانيان آن را برگزيده باشند. به طور مثال يوناني‌ها،‌ رومي‌ها حتي جغرافيدانان، سياحان عرب، همانند ابن بطوطه به اين نام اشاره كرده‌اند. اين استاد دانشگاه در ادامه اظهاراتش افزود: حتي اسناد موجود در سازمان ملل و ديگر سازمان‌هاي بين‌المللي، عنوان خليج فارس را محفوظ داشته‌اند و حتي يك بار مجله نشنال جغرافي، نام جعلي براي خليج فارس استفاده كرد كه با مخالفت‌ها و اعتراضات ايراني‌ها در داخل و خارج و حتي محققين روبه‌رو شد و مجبور شد كه آن را به نام اصلي و حقيقي بازگرداند.

وي با اشاره به فضاي بين‌المللي درباره ايران اضافه كرد: در حال حاضر يك بسيج عمومي از سوي كشورهاي عربي و اتحاديه عرب در قبال ايران انجام شده و همچنين تحريم‌هاي يك‌جانبه از سوي برخي كشورهاي غربي اعمال شده است كه به همين دليل برخي به دنبال سرمايه‌گذاري از اين وضعيت هستند و برهمين اساس به اين اقدام مجعول در راستاي عدم رعايت نام تاريخي دست مي‌زنند.

باوند با اشاره به واكنش‌هاي انجام شده در قبال اقدام اخير گوگل گفت: در درجه اول بايد خود ايرانيان نسبت به اين اقدام اعتراض كرده و همچنين نهادها و موسساتي كه همواره از اين نام تاريخي حمايت مي‌كردند نيز وارد عمل شوند. به طور كلي افكار عمومي بايد گوگل را وادارند كه از اين اقدام خود دست بردارد و اعلام كند كه گوگل نمي‌تواند به تحريف نام‌هاي تاريخي بپردازد.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اعتراض جمهوري اسلامي ايران به جوامع بين‌المللي درباره اقدام اخير گوگل به مصلحت اين كشور نيست، ادامه داد: در واقع ارجاع اين اقدام به جامعه بين‌المللي ممكن است باعث شود كه اين مساله وارد جريان جديدي شود، به همين دليل بايد واكنش‌هاي موثر در برابر اقدام گوگل را بررسي كرد و به نظر مي رسد اعتراضات عمومي به‌خصوص ايرانيان در سراسر جهان، مورخين، انديشمندان، محققين و جغرافيدانان مي‌توانند در اين زمينه موثر باشد.

وي در پايان اظهاراتش، با اشاره به شرايط كنوني ايران در عرصه بين‌المللي گفت: در حال حاضر با توجه به شرايط بين‌المللي حاكم عليه ايران، برخي از نهادها و موسسات سعي مي‌كنند كه با انجام اينگونه اقدامات ايران را بيشتر تحت فشار قرار دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha