• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91051610047

پاسخ‌هاي معاون وزير خارجه درباره وضعيت ربوده‌شدگان ايراني در سوريه و ليبي

پاسخ‌هاي معاون وزير خارجه درباره وضعيت ربوده‌شدگان ايراني در سوريه و ليبي

معاون وزير امور خارجه ايران ضمن تاكيد بر حمايت ايران از سوريه، امكان حمله نظامي به سوريه به سبك ليبي را بسيار بعيد دانست و در عين حال گفت دمشق به عنوان يك عضو محور مقاومت به تنهايي قادر به دفاع از تماميت ارضي خود است.

معاون وزير امور خارجه ايران ضمن تاكيد بر حمايت ايران از سوريه، امكان حمله نظامي به سوريه به سبك ليبي را بسيار بعيد دانست و در عين حال گفت دمشق به عنوان يك عضو محور مقاومت به تنهايي قادر به دفاع از تماميت ارضي خود است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسین امير عبداللهيان، معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه كشورمان روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، با اشاره به تماس ایران با گروه‌هایی از مخالفان در سوریه که به راهکار سیاسی معتقدند تاکید کرد؛ ایران همه را به فاصله گرفتن از خشونت تشویق می‌کند.

وي گفت: در سوريه ما با گروه‌هايي از مخالفان در تماس هستيم كه به راه كار سياسي معتقدند و ما تلاش مي‌كنيم كه نشستي با نمايندگان حكومت سوريه سازماندهي كنيم و حداقل اينكه همگان را به فاصله گرفتن از خشونت و قرار گرفتن در فاز سياسي تشويق كنيم.

امیر عبداللهیان افزود: ما با افتخار اعلام مي‌كنيم كه از سوريه، طرح اصلاحات بشار اسد و اقدامات سوريه در قبال محور مقاومت و مقابله با رژيم صهيونيستي حمایت می کنیم و اكنون با صداي بلند اين حمايت را اعلام مي‌كنيم .

معاون وزیر امور خارجه در باره اوضاع سوریه و شرایط فعلی آن اظهار كرد: از ابتداي ماه مبارك رمضان با حمايت و مداخله خارجي، ورود گروه‌هاي تروريستي و افزایش روند مسلح کردن شورشیان ، تلاش برای افزایش ناامنی در سوریه بیشتر شده است.

وی افزود: این روند باعث شده تا وضعیت بحرانی آن کشور تشدید شود و هدف از آن سقوط پايتخت سوريه است.

امیر عبداللهیان گفت: ارتش سوريه با حمايت گروه‌هاي مردمي در عمليات پاك‌سازي در كمتر از يك هفته بر اوضاع پايتخت مسلط شد؛ برخي از شورشیان از دمشق گريختند و در مناطقي چون حلب فعالیت‌های خود را تشدید کردند.

وی افزود: اخبار تایید شده مقامات سوری مبني بر ورود نيروهاي مسلح و تسلیحات به داخل خاک سوریه از منطقه مرزی حلب وجود دارد.

امير عبداللهيان شرایط میدانی حال حاضر را سخت توصیف کرد و گفت : عملكرد گروه‌های تروريستي با حمایت کشورهای خارجی، سوريه را به مکان فعالیت القاعده تبدیل کرده اما اقدامات مقتدرانه ارتش وضعيت را رو به بهبود قرار داده است.

وی كنترل مرزها و توقف ارسال تسلیحات و به ويژه جلوگيري از مداخله غربی و عربی را ضروری‌ترین نیاز برای خروج سوریه از بحران عنوان کرد.

معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران، گفت: مقامات سوری معتقدند که تسلیحات مورد نیاز شورشیان مسلح از مرز ترکیه و لبنان وارد می شود.

امیر عبداللهیان، گفت: آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که القاعده در سوریه فعالیت دارد؛ از سوی دیگر می‌بینیم که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مظنونان به عضویت در القاعده را در خاک یمن هدف قرار می دهند اما نه تنها هیچ تمایلی برای مقابله با القاعده در سوریه ندارند، بلکه از ورود تسليحات مدرن و پيشرفته به سوريه با علم به اینکه این تسلیحات به راحتی می تواند در اختيار القاعده قرار گيرد، حمایت می‌کنند که در این میان عربستان و قطر هم از تجهيز شورشیان سوريه حمايت مي كنند.

وی درباره مذاكرات سه جانبه مسكو در دو روز گذشته با معاون وزير امور خارجه روسيه و معاون نخست وزير سوريه گفت: آنچه به مذاكرات ما و روس‌ها برمي گردد، بررسي تحولات سوريه است كه ارزيابي ایران اين بود كه وضيت سوريه پيچيده اما رو به پيشرفت است.

امیر عبداللهیان، افزود: در این گفت‌و‌گوها، فعاليت‌هاي گروه‌هاي تروريستي و حمايت‌های خارجی از این فعالیت‌ها بررسی شد، ما تاكيد كرديم كه طرح شش ماده‌ای كوفي عنان باید مورد توجه جدي قرار گيرد و در سوريه به هيچ وجه راه كار نظامي و سياسي پاسخگو نيست بلکه همه طرف‌ها بايد از ظرفيت‌هاي خود استفاده کرده و با کمک به گفت‌وگوهاي ملي براي حل و فصل بحران سوريه تلاش کنند.

وی ضمن ابراز تاسف از استعفاي کوفی عنان در پی كارشكني برخي طرف‌ها، از كساني كه به مسايل انساني در سطح بين المللي پايبندند خواست عنان را متقاعد كنند به ماموريت خود باز گردد.

وي درباره ربوده شدن زائران ايراني در سوريه، گفت: علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه ایران با همتاي ترك و قطری خود مكالمه تلفني داشتند و آنان تاكيد كردند كه از همه ظرفيت خود برای آزادي زائران ايراني استفاده خواهد کرد.

حسین امیر عبداللهیان، با اشاره به اینکه تلاش هاي وزارت خارجه براي آزادی زائران ربوده شده در سوريه همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد : اطلاعات مناسب و خوبي درباره مكان اختفاي اين افراد به دست آمده است و موضوع از کانال‌های سیاسی دنبال مي‌شود تا زائران از دست تروریست‌ها آزاد شوند.

معاون وزير خارجه ايران در عين حال با رد ادعای شورشیان سوری درباره عضویت زائران ایرانی گروگان گرفته شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،گفت: برنامه ربودن زائران ایرانی از پیش طراحی شده بود.

وي تصریح کرد: وضعيت دمشق پایتخت سوریه به گونه‌اي است كه امكان حضور زوار ايراني با سازماندهي و رعايت جوانب امنيتي در مرقدهای مطهر حضرت زينب و حضرت رقيه (س) فراهم بوده و هست.

معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران، گفت: در جریان گروگانگیری زائران ایرانی در حومه دمشق، به نظر مي رسد كه با طراحي برخي طرف ها چنين دامي گسترده شده ؛ درحالی که اتوبوس حامل این افراد با هماهنگی و سازمان دهی سازمان حج و زيارت ايران وارد سوريه شده بود.

امير عبداللهيان، افزود: در نخستین روزهایی كه ناامني در پايتخت سوريه تشديد شده بود، سازمان حج و زيارت اعزام زائران را متوقف كرد؛ اما پس از عادي شدن اوضاع بلافاصله اعزام زوار از سرگرفته شد.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما قويا هرگونه ادعاي برخی از رسانه هاي گروهي مبني بر اينكه اين زوار از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده اند، را رد مي كنيم؛ این زائران به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبي (ع) عازم زيارت بودند، اما طرف هايي به دنبال ربودن اتباع و زائران ایرانی در سوریه هستند.

امير عبداللهيان، گفت: شورشیان در چارچوب این سناریو در یک مرحله گروهی 10 نفره و در مرحله ای دیگر گروهی 11 نفره را گرفتند تا جلوي حمايت هاي مردم ايران از مردم سوريه را سد كنند.

معاون وزیر خارجه ایران در عين حال تاكيد كرد: امنيت مقوله‌ای تفكيك پذير نيست و نمي‌توان انتظار داشت كه يك كشور را ناامن كرد و كشورهاي همسايه يا ديگر كشورها ناامن نشود.

اميرعبداللهیان افزود : به اعتراف برخي طرف‌هايي كه سلاح وارد سوريه مي‌كنند و حامی روند ورود تسلیحات و تروريست‌ها به داخل خاک آن کشور هستند، القاعده وارد سوريه شده و در تلاش است تا اين کشور را به مكانی براي اقدامات تروریستی و توسعه آن به برخي از مناطق تبدیل کند.

وی گفت : در ملاقات با معاون وزير خارجه تركيه در تهران اين نگراني را به وي ابلاغ كرديم كه اين روند مي تواند مرزهاي تركيه، لبنان، اردن و عراق و ساير همسايگان سوريه را تحت تاثير قرار دهد و حتي به فضايي فراتر از همسايگان آن کشور گسترش يابد.

وی تصریح کرد : دوستان منطقه‌اي ما و برخي طرف‌هاي فرامنطقه‌اي بايد از اقدامات شتاب‌زده و مداخله جويانه در مسير تسهيل اقدامات تروریستی در سوریه اجتناب کنند؛ زیرا این مساله مي تواند امنيت و صلح منطقه‌اي و بين‌المللي را به خطر اندازد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنين سفر معاون وزير خارجه تركيه به منطقه كردستان عراق را در چارچوب روابط تركيه و عراق و روابط تركيه و منطقه كردستان عراق ارزیابی کرد.

وی گفت: براساس قانون اساسي عراق، هرگونه سفر به منطقه كردستان عراق بايد با هماهنگي دولت مركزي صورت گيرد که وزارت خارجه عراق به اين سفر معترض شده است. ما معتقدیم باید در این مساله خویشتنداری کرد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برخي طرف‌هاي فرامنطقه‌اي با طراحي پيچيده به دنبال تغيير نقشه سياسي خاورميانه هستند ، خاطرنشان کرد: اين تفكر عمدتا در محور آمريكا و رژيم صهيونيستي مورد بحث بوده است؛ این گروه‌ها تصور مي كنند كه بيداري اسلامي و انقلاب‌هاي عربي باعث روی کار آمدن اسلامگراها در برخی از کشورها با رای مردم شده است و این مساله به دلیل حمایت از مقاومت فلسطین به ضرر رژیم صهیونیستی است، از این رو تلاش دارند مقاومت سوریه را متلاشي كنند تا قطعه جديد نقشه سياسي خاورميانه را از سوريه تجزيه شده آغاز كنند.

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: هدف دیگر از این طرح ایجاد ناامیدی و یاس در کشورهای عربی است و در مجموع اين تحرك ها مي خواهند جايگاه رژيم صهيونيستي و تحركات نظامي،سياسي و امنيتي‌اش را تثبيت كنند.

معاون وزیر خارجه ایران، تصریح کرد: هرجا احساس كنيم دشمنان در حال برنامه‌ريزي براي به خطر انداختن امنيت، منافع ملي و مصالح منطقه‌اي ایران است،اقدام مناسب انجام خواهيم داد.

وي امكان حمله نظامي به سوريه به سبك ليبي را بسيار بعيد دانست و گفت: کشورهای حامی تروریسم توان ورود به فاز جنگ با سوريه را ندارند و اتفاقا دلیل جنگ داخلی در سوریه، ناتوانی در حمله به آن کشور است؛ دمشق هم به عنوان يك عضو محور مقاومت به تنهايي قادر به دفاع از تماميت ارضي خود است.

حسین امیر عبداللهیان درباره پاسخ به این سوال خبرنگار العالم که آیا ایران در دفاع از سوریه وارد جنگ خواهد شد، گفت: دمشق درصورت جنگ قادر است به تنهايي از تماميت ارضي خود فاع کند و نيازمند كمك هيچ كشوري نیست.

امیرعبداللهیان درباره کاهش تنش‌ها بین ایران و عربستان و تصمیم تهران برای شرکت هیات ایرانی در نشست فوق العاده سران كشورهاي اسلامي افزود : پادشاه عربستان دعوت نامه رسمي براي شرکت ريیس جمهور ایران در اجلاس همكاري سران اسلامي ارسال کرده است.

حسین امیر عبداللهیان، در باره تاثیر سفر احتمالی ريیس جمهوری به ریاض بر کاهش تنش و قضایای منطقه‌ای و بین‌المللی و جهان اسلام گفت: ايران همواره از هرگونه ابتكاري كه به استفاده مثبت از ظرفيت كشورها درحوزه جهان اسلام كمك كند به ويژه ظرفيت عربستان سعودی در راستاي وحدت جهان اسلام استقبال مي‌كند.

امیر عبداللهیان درباره ربوده شدن هفت كارمند هلال احمر ايراني در ليبي، گفت : ما حكومت آن کشور را مسوول حفظ سلامت جان اتباع ايراني مي دانيم، این هفت تن عضو هيات رسمي هلال احمر بوده و براي كمك به مردم وارد لیبی شده بودند که بر اساس عرف ديپلماتيك و مناسبات دوجانبه، تامين امنيت جان آنان با دولت میزبان است.

وی با اشاره به اینکه خواسته های گروگان‌گیرها در لیبی به صورت دقیق به ایران اعلام نشده است،گفت: مصطفی عبدالجليل، رييس شوراي انتقالي ليبي وزارت كشور را مكلف كرده كه به اين موضوع رسيدگي کند؛ اطلاعات لازم درباره مكان افراد داده شده و تلاش‌هاي فشرده ديپلماتيك و ميداني توسط مقامات ليبيايي صورت گرفته است و براساس آخرين اطلاعات آن‌ها به زودي آزاد خواهند شد.

معاون عربی آمریکایی وزیر خارجه ایران درباره انقلاب بحرین، گفت: نیروهای امنیتی در مقابله با مطالبات مسالمت آميز و دمكراتيك مردم سه گزینه را دنبال می کنند ، اول كشتار وسيع مردم و تيراندازي مستقيم به آنان بود که ده‌ها نفر در این مرحله شهيد شدند، در مرحله دوم با فشار افكار عمومي و فشارهاي بين المللي روش سركوب قدري تعديل شد؛ اما کشتار مردم در مواردي ادامه داشت و برای متفرق کردن تظاهرات از گازهای سمی استفاده شد.

وی اظهارداشت : درمرحله سوم که در ماه هاي اخير شاهد آن هستيم، برخي كشورهاي غربي از جمله آمريكا گازهاي شيميايي كشنده در اختيار بحرين قرار داده اند كه متاسفانه اين روزها شاهد كشتار مردم با اين روش هستيم.

امیر عبداللهیان گفت: در مذاكراتي كه با دوستان در مسكو داشتيم، اين مساله مورد بررسي قرار گرفت و انتظار داريم كه حكومت بحرين استفاده از اين سلاح را متوقف كند و قوانين و مقررات بين المللي را دراين رابطه به دقت به اجرا گذارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha