به گزارش ایسنا، فیلم «بچه مردم» که به تازگی در سینماها اکران عمومی شده است به زندگی چند بچهی پرورشگاهی که به دنبال هویت خود میگردند و هر کدام به سرنوشتی متفاوت میرسند، پرداخته است.
محمود کریمی(کارگردان و نویسنده)، فائزه یارمحمدی(نویسنده) و مهبد جهان نوش(بازیگر نقش اصلی فیلم) همزمان با اکران این فیلم با حضور در ایسنا به سوالاتی مختلفی پاسخ دادند.
محمود کریمی -کارگردان فیلم سینمایی «بچه مردم» - با تقدیر از علی احمدی، تهیهکننده این اثر، اقدام او را اقدامی شجاعانه و پرریسک در زمینه ساخت فیلم «بچه مردم» دانست.
کریمی با بیان اینکه «کمتر تهیهکنندهای حاضر میشود چنین ریسکی کند»، ادامه داد: فیلمنامه به این سختی و پرچالش به لحاظ تولید، شاید اصلاً ساختنش جسارت میخواست، چون این سبک فیلمها خیلی در سینما ما وجود ندارد و ضمن اینکه من به عنوان اولین فیلم سینماییام به سراغ این سبک رفته بودم و به همین دلیل آقای احمدی خیلی ریسک کردند.
او با اشاره به تغییر مسیر داستان نسبت به ایده اولیه افزود: آنچه که در ذهن اولیه یا سفارش بود، متفاوت [از اثر نهایی] بود. سفارش این بود: "راجع به بچههای بیسرپرستی که در جنگ شهید شدند فیلم بسازیم". اما ما به این نتیجه رسیدیم که اول باید بگوییم این بچهها کجا بودند، از کجا آمدند و چرا به این سرنوشت رسیدند. آنچه که در انتهای فیلم میبینیم، شاید قرار بود کل فیلم (فضای جنگ) باشد، اما به این نتیجه رسیدیم که بیاییم یک گذشتهای را تعریف کنیم و سپس به آن نقطه برسیم.
وی با بیان خاطرهای از ارائه اولین صفحات فیلمنامه به تهیهکننده ، ادامه داد: با ترس و لرز و ناامیدی کامل پیش آقای احمدی رفتیم. فکر میکردم پس از خواندن صفحه اول فیلمنامه میگوید "مسخرهاش را در آوردین، این چه بساطی است؟ میدانید تولید این فیلم چقدر خرج دارد؟" اما وقتی فیلمنامه خوانده شد، گفت: "عالی بود".
کریمی با برشمردن دشواریهای تولید فیلم، همچون تعدد بسیار لوکیشنها و اولین تجربه فیلم سینمایی خود در مقام کارگردان یادآور شد: وقتی فیلمنامه کامل شده بود، آقای احمدی به چند نفر متن را داده بودند تا آن را بخوانند و تقریبا تمامی آنها گفته بودند این فیلمنامه، تولیدی نیست. «یک آدم میخواهد بیاید این را برای اولین بار در فیلم سینمایی بلند با این همه هزینه انجام دهد.» اما آقای احمدی پای این فیلمنامه ایستاد. من نمیشناسم آدم دیگری که آنقدر اهل ریسک و مخاطره باشد.
کارگردان «بچه مردم» با اشاره به عدم قطعیت ذاتی نتیجه هر فیلمی، افزود: آن روزی که "بچه مردم" ساخته میشد، پبش بینی نبود، ممکن بود امروز من و شما جلوی هم ننشسته باشیم و فیلمی درنیامده باشد. واقعاً آقای علی احمدی دل به دریا زد و یک ریسک بزرگی کرد. حتی جاهایی که من خیلی ناامید بودم، ایشان دلداری میداد و همیشه حامی بود.

کریمی در بخشی از این گفتوگو به تشریح دلیل اصلی انتخاب فضای شوخطبعانه برای این فیلم پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه نمیتوان این فیلم را کاملاً کمدی یا فانتزی دانست، گفت: این فضای شوخطبع برمیگردد به همان دغدغه اولیه ما؛ یعنی برقراری ارتباط با تماشاچی. ما به این فکر کردیم که این بار قصهای به این اندازه تراژیک را ، در یک ظرف یا قالبی ارائه دهیم که برای تماشاچی دیدنی و جذاب باشد.
کارگردان «بچه مردم» جنبه دیگر این تصمیم را رویکرد شخصی خود در فیلمسازی برشمرد و یادآور شد: طی سالهایی که در تلویزیون و سریالهای نمایشی کار کرده بودم، همیشه کارهایم یک "شیطنت" درون خود داشت. اگر به من میگفتند این کار را حتماً باید به شکل یک اثر کاملاً رئالیستی و دقیق بسازم، وحشت من بیشتر بود، چون آن نوع کار را تا به حال انجام نداده بودم.

فائزه یارمحمدی -نویسنده فیلم «بچه مردم»- نیز در بخشی از این گفتوگو به روند شکلگیری فیلمنامه اشاره کرد و توضیح داد: وقتی این سوژه پیشنهاد شد ،ما به سمت نوشتن یک قصه پیرامون بچههای بیسرپرست رفتیم. تحقیقات و پژوهشمان را انجام دادیم و یک صفحه اولیه نوشتیم که دقیقاً اسکلت همین فیلمنامه نهایی شد. ما در طول نگارش فیلمنامه، تمام تلاش خود را انجام دادیم که با مراقبت و وسواس، فیلم از ریتم نیفتد و سرعت قصهگویی ، مخاطب را با خود همراه کند.
یارمحمدی به دغدغه تیم سازنده برای حفظ کشش دراماتیک اشاره کرد و گفت: مدام نگران بودیم که این قصه از آب و تاب نیفتد، همواره سرپا باشد و درام به جلو برود. با توجه به بازخوردها ، اگرچه این فیلمنامه برای مخاطب بزرگسال نوشته شده اما طبیعی است که الآن مواجه شویم با اینکه مخاطب نوجوان هم، فیلم را دوست داشته و این ویژگیها او را هم راضی کرده است.

در بخش دیگری از این گفتوگو مهبد جهاننوش -بازیگر نقش اصلی فیلم- به تاثیر این فیلم بر زندگی حرفهای خود اشاره کرد و گفت: با این فیلم در ۲۰ سالگی کاندید سیمرغ شدم. قبل از این فیلم، خیلی ناامید بودم، فکر میکردم باید با بازیگری خداحافظی کنم. اما بعد از "بچه مردم" زندگی من متحول شد و شاید هفتهای یک تا دو کار به من پیشنهاد میشود.
مهبد جهاننوش که بصورت آکادمیک بازیگری را دنبال میکند، پیش از «بچه مردم» ، در «پرونده باز» پوراحمد نقش کوتاهی داشته و در تئاتر با کارگردانی چون رضا ثروتی، خسروی و... همکاری داشته است.
محمود کریمی در بخشی از گفتوگوی خود از مردم خواست تا این فیلم را در سینما ببینند چون معتقد است کیفیت تماشای این فیلم قطعا با تلویزیون و موبایل متفاوت است.
وی تاکید کرد: ما همه تلاشمان را کردیم که وقتی مخاطب به سالن میآید، پشیمان بیرون نرود. "بچه مردم" این ویژگی را دارد که برای یک شب شما را درگیر تجربه زیسته یک آدمهایی بکند که در تاریخ ما گم شدند. در اصل این فیلم هم شما را میخنداند هم شما را میگریاند. ضمن اینکه با تماشای این فیلم، از یک کار خیر نیز حمایت کردهاید، چون عواید آن به موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) میرسد.
فائزه یارمحمدی نیز در مورد تماشای فیلم «بچه مردم» تصریح کرد: واقعاً فیلم دیدن در سالن سینما متفاوت است، مخصوصا فیلم «بچه مردم» که نیازمند یک پرده بزرگ و کیفیت صدا سینمایی است.
مهبد جهاننوش نیز در مورد فیلم «بچه مردم» یادآور شد: به عنوان یک جوان نسل z، فیلم را خیلی دوست دارم. از مردم میخواهم بروند در سینما و دو ساعت از دیدن این فیلم لذت ببرند. شاید یک سری خاطرات برایشان زنده شود.
مشروح این گفتوگو در روزهای آینده منتشر خواهد شد.
ویدیوی کوتاهی از این مصاحبه را در ادامه ببینید:
انتهای پیام


نظرات