• یکشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91091205740

/همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران/

قاسم شعبانی: در برخی اصول مبهم قانون اساسی باید تجدیدنظر شود

قاسم شعبانی: در برخی اصول مبهم قانون اساسی باید تجدیدنظر شود

دبیر علمی همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی ایران را یکی از بهترین قوانین اساسی از نظر استحکام بنیادی، مبنا، شکل و چیدمان قدرت و نحوه اعمال اقتدار دانست.

دبیر علمی همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی ایران را یکی از بهترین قوانین اساسی از نظر استحکام بنیادی، مبنا، شکل و چیدمان قدرت و نحوه اعمال اقتدار دانست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، قاسم شعبانی در اولین همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: به عنوان کسی که با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی بسیاری از کشورها آشنایی دارم اعلام می‌کنم که قانون اساسی ایران یکی از بهترین قوانین اساسی از نظر استحکام بنیادی، مبنایی، شکل و چیدمان قدرت و نحوه اعمال اقتدار است.

وی با بیان اینکه "قانون اساسی محصول اراده بخشی خردمندان و عالمان بوده است و البته همچنان که آنها بشر بوده‌اند، این قانون نیز دارای نقایصی است که باید آن را اصلاح کرد"، افزود: یکی از ایرادها این است که قانون اساسی متولی مستقیم ندارد و کسی مسئول نشر و انتشار آن نیست و به همین دلیل کتابهای قانون اساسی که چاپ شده و در جامعه توزیع شده است، در بسیاری از موارد دارای اشکالات اساسی و جدی است و می‌تواند مشکل‌ساز شود.

دبیر علمی همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی ایران در ادامه، یکی از اشکالات محتوای قانون اساسی را اینطور بیان کرد: در بسیاری از مواد قانون اساسی تاکید شده است که نباید با اسلام مغایرت داشته باشد اما اسلام به خوبی تبیین نشده به همین دلیل در این زمینه ابهام وجود دارد.

شعبانی یکی دیگر از مشکلات قانون اساسی را وجود تفاسیر متعدد از اصول آن دانست و گفت: تاکنون از مجموع 177 اصل قانون اساسی 71 اصل تفسیر شده و برخی از آنها چندین‌بار تفسیر شده است، در حالی که در برخی موارد اصل قانون اساسی گویاست و نیاز به تفسیر ندارد.

وی یکی دیگر از ابهامات در قانون اساسی را اجرایی نشدن برخی اصول آن دانست و اظهار کرد: به عنوان مثال یکی از خواسته‌هایی که امروز در جمع‌های سیاسی با مواجه‌ایم، تاسیس شبکه تلویزیونی خصوصی است و این سوال مطرح می‌شود که آیا اصولی از قانون اساسی که رسانه‌ صدا وسیما را انحصاری می‌داند، آیا هنوز اجرا می‌شود یا نه، در آن تجدید نظر شده است؟

این استاد دانشگاه در پایان گفت: به نظر می‌رسد قانون اساسی با وجود نقاط قوت فراوانی که دارد، در برخی از اصول مبهم است و باید در آن تجدیدنظرهای اساسی انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha