• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 92101105845
  • منبع : نمایندگی زنجان

یک روانشناس: صله‌رحم بستر مناسبی برای برقراری تعاملات عاطفی است

یک روانشناس: صله‌رحم بستر مناسبی برای برقراری تعاملات عاطفی است

ایسنا/زنجان یک روانشناس با اشاره به پیامدهای مثبت شب‌نشینی‌های زمستانه که از قدیم‌الایام مرسوم بوده است، گفت: صله‌رحم و معاشرت با خویشاوندان بستر مناسبی برای برقراری تعاملات عاطفی و اظهار علاقه و محبت به یکدیگر است و می‌تواند نقش بسزایی در تأمین این نیازها ایفا کند و قطع صله‌رحم می‌تواند ما را از این چشمه خروشان محبت محروم کند.

یک روانشناس با اشاره به پیامدهای مثبت شب‌نشینی‌های زمستانه که از قدیم‌الایام مرسوم بوده است، گفت: صله‌رحم و معاشرت با خویشاوندان بستر مناسبی برای برقراری تعاملات عاطفی و اظهار علاقه و محبت به یکدیگر است و می‌تواند نقش بسزایی در تأمین این نیازها ایفا کند و قطع صله‌رحم می‌تواند ما را از این چشمه خروشان محبت محروم کند.

"محمدکاظم سلامت" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه زنجان، با بیان این مطلب اظهار کرد: اسلام دینی است که شالوده آن با فطرت و سرشت انسانی منطبقبوده و تامین کننده نیازهای فطری انسان است. به همین دلیل به رغم گذشت 14 قرن نیازهای زیستی و روانی انسان را پاسخگو است و بر اساس بینش‌های کلی خود نسبت به جهان، انسان و روابط انسانی، هنوز هم دستورالعمل‌ها و برنامه‌های رفتاری جامعی را ارائه می‌کند و با دقت در همه خصوصیات رفتاری انسان‌ها، نقش فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از پیدایش بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی انسان ایفا می‌کند.

وی افزود: برای مثال، یکی از دستورالعمل‌های دین اسلام توصیه به ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان "صله‌رحم" یاد می‌شود. اهمیت صله‌رحم بسیار زیاد است، به گونه‌ای که در اسلام توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان موکد سفارش شده است و پیامبر اسلام(ص) هدف از رسالت خویش را پس از بندگی خداوند و شکستن بت‌ها، صله‌رحم معرفی می‌کنند.

این مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: قرآن نیز حفظ پیوندهای فامیلی را یکی از وظایف و برنامه‌های صاحبان خرد تلقی کرده و در چندین آیه تارکان این امر مهم را مستحق لعنت و نفرین الهی می‌داند. از نظر اسلام قطع رحم از جمله گناهانی است که حتماً قبل از مرگ پیامدهای منفی آن دامن‌گیر فرد می‌شود و از جمله آثار آن فقر و محرومیت از رفاه و یا از دست دادن مال و مقام و مرگ زودرس، وارد نشدن به بهشت است.

وی اظهار کرد: با در نظر گرفتن سفارش‌های دینی فوق، روانشناسان نیز انسان را موجودی اجتماعی می‌دانند که برای نیل به اهداف خویش و کاهش موانع و مشکلات زندگی نمی‌تواند بدون همیاری و همکاری دیگران و بهره گرفتن از کمک‌های مادی و معنوی سایر انسان‌ها اعم از این که خویشاوند باشند یا غیر خویشاوند زندگی خود را نظم و انسجام ببخشد. از نظر روانشناسان حمایت اجتماعی، حمایت یا کمکی است که از طرف سایر انسان‌ها به فرد ارائه می‌شود.

سلامت با بیان اینکه در روانشناسی سلامت مفهوم صله‌رحم در قالب مباحث حمایت‌های اجتماعی بحث می‌شود که از نظر روان‌شناسان در تأمین بهداشت روانی انسان تأثیر بسزایی دارد، ادامه داد: عدم تامین نیازها روانی می‌تواند سلامت روانی فرد را با خطر مواجه سازد. به همین خاطر افراد در همه دوره‌های زندگی برای تأمین آن‌ها، حداکثر تلاش و کوشش خود را به خرج می‌دهند. به نظر روانشناسان نیازهای روانی به اندازه نیازهای بدنی برای انسان حیاتی است و بر این اساس، نیازهای روانی را جزء نیازهای اساسی قلمداد می‌کنند.

وی تصریح کرد: با حمایت عاطفی به فرد به لحاظ روانی اطمینان داده می‌شود وی شخص مورد علاقه، با ارزش و محترم است. حامیان با انواع حمایت‌های اجتماعی خویش هم می‌توانند موجبات رشد و تحول و کمال دیگر افراد را فراهم کنند و هم می‌توانند در کمک به فرد برای برخورد با شرایط گوناگون و رویدادهای استرس‌زای زندگی نقش‌آفرینی کنند.

این روانشناس تاکید کرد: اقوام و خویشاوندان فرد می‌توانند بهترین حامیان اجتماعی باشند. اگر صله‌رحم و دید و بازدیدهای فامیلی به طور صحیح و کامل انجام گیرد، با هر سه نوع حمایت اجتماعی مزبور می‌توان تمام اقوام و افراد خانواده بزرگ و گسترده خویش را زیر پوشش حمایتی قرار داد.

وی افزود: یکی از نیازهای روانی نیاز به محبت است که انسان در هر دوره از زندگی و تحول و رشد به آن نیازمند است و باید از آغازین لحظات ورود به این جهان تا آخرین زمان وداع از این دنیا، متناسب با دوره رشد وی، این نیاز عالی و اساسی تأمین و ارضا شود. بنابراین، نیاز به محبت به وسیله پدر و مادر و سپس به وسیله برادر و خواهر، خویشان و بستگان، هم‌سالان، همسر و فرزندان و تمام افرادی که با فرد در ارتباط هستند، می‌تواند تأمین شود.

این روانشناس تاکید کرد: در واقع، صله‌رحم یا روابط فامیلی و معاشرت با خویشاوندان بستر مناسبی برای برقراری تعاملات عاطفی و اظهار علاقه و محبت به یکدیگر است و می‌تواند نقش به‌سزایی در تأمین این نیازها ایفا کند و قطع صله‌رحم می‌تواند ما را از این چشمه خروشان محبت محروم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha