• چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93071609231
  • منبع : نمایندگی سمنان

آیا خشکسالی کشاورزی سمنان را محدود می‌کند؟

آیا خشکسالی کشاورزی سمنان را محدود می‌کند؟

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به وقوع خشکسالی در استان در سال‌های اخیر، کاهش اراضی زراعی تحت شرب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنوات و کاهش اراضی زراعی دشت‌های اصلی این استان را الزامی دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به وقوع خشکسالی در استان در سال‌های اخیر، کاهش اراضی زراعی تحت شرب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنوات و کاهش اراضی زراعی دشت‌های اصلی این استان را الزامی دانست.

اتابک جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با اشاره به ضرورت انجام اقدامات لازم جهت کاهش اثرات خشکسالی در استان‌های کم آب و خصوصا استان سمنان، اظهار کرد: در خصوص مبارزه با خشکسالی و کاهش اثرات آن بر منابع آب، معمولا اقدامات ضربتی به تنهایی کارساز نبوده و لازم است با برنامه‌ریزی میان مدت و درازمدت و اجرای طرح‌ها و اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای این اثرات را به حداقل رساند.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی استان سمنان، ادامه داد: در چنین وضعیتی به دلیل این‌که استان سمنان به طور عمومی در منطقه‌ای خشک و کم آب قرار گرفته، اثرات خشکسالی برمنابع آبی آن تشدید خواهد شد.

این کارشناس منابع آبی در پاسخ به این پرسش که برای رویارویی با این وضعیت چه باید کرد، گفت: برای این مهم اقدامات متعددی باید انجام شود اما "کاهش اراضی زراعی تحت شرب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنوات " و "کاهش اراضی زراعی تحت کشت واقع در دشت‌های اصلی استان شامل دشت‌های ایوانکی، گرمسار، سمنان، سرخه، دامغان، شاهرود، بسطام، مجن، میامی، بیارجمند و خارتوران" ضروری است.

وی اضافه کرد: بروز خشکسالی به جهت کاهش تغذیه زیرزمینی و افزایش برداشت از سفره‌ها، تهدیدی جدی برای سفره‌های آب زیرزمینی است، بویژه افزایش برداشت از طریق، حفاری چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از طریق افزایش دبی و یا ساعت کارکرد است که این امر موجب افت و کاهش مضاعف حجم مخزن سفره‌های آب زیرزمینی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان انجام اقدامات حفاظتی در این راستا را لازم و ضروری دانست و با اشاره به اهمیت اقدامات حفاظتی غیرسازه‌ای تصریح کرد: تسریع در نصب کنتورهای حجمی هوشمند، افزایش فعالیت‌های گروه‌های گشت و بازرسی به منظور کنترل برداشت‌ها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، افزایش فرهنگ عمومی مصرف آب از طریق اجرای طرح داناب و فعالیت‌های سمعی و بصری، دادن هشدارهای لازم به مصرف کنندگان به منظور توجه به فرهنگ مصرف بهینه و کاهش برداشت‌ها از طریق رسانه‌های عمومی می‌تواند کارساز باشد.

وی تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز را یکی دیگر از اقدامات حفاظتی غیرسازه‌ای ضروری برای رویارویی با این وضعیت ارزیابی کرد و گفت: اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری براساس مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آبیاری از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری که در حال حاضر این میزان در استان سمنان تنها 34درصد است نیز می‌تواند به ساماندهی منابع آبی در کشور و خصوصا استان کویری سمنان کمک کند.

وی با بیان این‌که تا پایان سال آبی گذشته مجوز برداشت 3801 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی استان صادر شده، اظهار کرد: 2577 میلیون مترمکعب این میزان از منابع آبی سهم بخش کشاورزی، 292 میلیون مترمکعب آن در بخش شرب شهری و روستایی و 350 میلیون مترمکعب آن سهم بخش صنعت بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha