• شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93101306665
  • منبع : مطبوعات

فضانورد روس درگذشت

بوریس ماروکف از فضانوردان روس و پژوهشگر پژوهشکده بررسی های زیست پزشکی مسکو در نخستین روز سال نو مسیحی در سن 65 سالگی درگذشت.

بوریس ماروکف از فضانوردان روس و پژوهشگر پژوهشکده بررسی های زیست پزشکی مسکو در نخستین روز سال نو مسیحی در سن 65 سالگی درگذشت.

سیروس برزو، روزنامه نگار علمی مقیم روسیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری ایسنا اظهار داشت: وی دراول اکتبر1950 در مسکو به دنیا آمد و در سال 1973 ازموسسه پزشکی دولتی لنین فارغ‌التحصیل شد. وی برای گرفتن تخصص بالاتر، در پژوهشکده بررسی های زیست پزشکی به تحصیل و تحقیق پرداخت و توانست در 1979 با تخصص پزشکی در «هوایی، فضایی و دریایی» آن را به پایان رساند و در همان موسسه را به عنوان یک محقق فعالیت کند.

ماروکف که از سال 1980 درمرکز هدایت پرواز به عنوان متخصص در طب فضایی همکاری داشت از آوریل سال 1984 به سمت محقق ارشد درپژوهشکده بررسی های زیست پزشکی کار را ادامه داد.

برزو افزود: ماروکف در1989 به عنوان نامزد فضانورد پژوهشکده بررسی های زیست پزشکی به کمیته انتخاب فضانورد معرفی شد و بعد از گذراندن آزمایش های ورودی ازاکتبرسال 1990 تا ژانویه 1992 برای سفر به فضا آموزش دید. او به عنوان فضانورد محقق از ژانویه تا ژوئیه 1993 همراه با دو پزشک فضایی دیگر به نام های پالیاکف و آرزامازوف و از اکتبر 1997 تا فوریه 1998 در گروهی دیگر همراه با کاراشتین و لوکیانف که آنها نیز متخصصان پزشکی فضایی بودند برای سفر به فضا تمرین می کرد.

سر انجام در دسامبر سال 1998 و در چارچوب همکاری های علمی روسیه و آمریکا به عنوان یکی از خدمه پروازشماره 101 شاتل فضایی انتخاب شد. وی تنها یک بار توانست به مدار زمین سفر کند و آن هم در سپتامبر 2000 به عنوان متخصص ماموریت در گروه خدمه شاتل آتلانتیس و طی پرواز شماره 106 شاتل فضایی بود. در این سفر سرنشینان شاتل آتلانتیس برنامه ماموریت مشترکی با ایستگاه فضایی بین المللی را صورت دادند که 11 روز و 19 ساعت و 10 دقیقه و 57 ثانیه طول کشید.

ماروکف از 2007 گروه فضانوردان را ترک گفت و از سال 2010 او به عنوان معاونان موسسه، مدیریت برنامه «مریخ 500» را بر عهده گرفت.

وی یکی از اعضای کمیته انتخاب فضانوردان درسال 2012 نیز بود.

وی، عضو فرهنگستان فضانوردی روسیه و نویسنده بیش از یکصد مقالات علمی و چهاراختراع بود و مدال ها و جوایز مختلفی به دلیل کارهای علمی اش گرفته بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha