• چهارشنبه / ۷ مرداد ۱۳۹۴ / ۱۹:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94050704167
  • خبرنگار : 71526

سومین نشست بررسی توافق هسته‌ای ایران

اشتون کارتر: توافق هسته‌ای هیچ محدودیتی روی توانایی‌های دفاعی ایران ندارد

اشتون کارتر: توافق هسته‌ای هیچ محدودیتی روی توانایی‌های دفاعی ایران ندارد

سومین نشست بررسی توافق هسته‌ای ایران با حضور جان کری،‌ دمپسی، اشتون کارتر، ارنست مونیز و جک لو در کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا در حال انجام است.

سومین نشست بررسی توافق هسته‌ای ایران با حضور جان کری،‌ دمپسی، اشتون کارتر، ارنست مونیز و جک لو در کمیته تسلیحاتی سنای آمریکا در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: این توافق عملا راه ایران را برای دستیابی به بمب هسته‌ای خواهد بست اما هیچ محدودیتی روی توانایی‌های دفاعی ایران و نیز توانایی‌های دفاعی ما و متحدان‌مان نخواهد گذاشت.

وی با طرح این ادعا که ما توان مقابله با ایران را داریم گفت: ایران هنوز بزرگترین دشمن، بزرگترین متحد ما؛ اسرائیل است. ما هم‌اکنون به روابط خود با اسرائیل، اردن و عربستان پس از توافق هسته‌ای ادامه خواهیم داد و چینش نیروهای خود در منطقه را حفظ می‌کنیم.

وی همچنین گفت: در کمپ دیوید با متحدان‌مان در مورد نحوه رفع تهدیدهای ایران و اقداماتی که در حمایت از گروه‌های مقاومت و حزب الله انجام می‌دهد صحبت کردیم. ما همچنان سعی خواهیم کرد تا برتری نظامی اسرائیل در منطقه حفظ شود و آخرین جنگنده‌های آمریکا را در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

به گزارش ایسنا آمریکا در حالی بر حمایت از رژیم اشغالگر قدس تاکید دارد که این رژیم یکی از دارندگان سلاح‌های هسته‌ای است و فجیع‌ترین اقدامات تروریستی را در خاورمیانه داشته است.

وزیر دفاع آمریکا افزود: ما به متحدان خود در خلیج فارس کمک می‌کنیم که با آموزش به نیروی زمینی ارتش آن‌ها بتوانند در مقابل تهدیدهای تروریستی بایستند.

وی همچنین گفت: این توافق ، توافق خوبی است. تهدید دائمی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین می‌برد و آمریکا همچنین به محدود کردن تاثیر ایران در منطقه ادامه خواهد داد.

مقامات آمریکایی در حالی سعی دارند ترس خود از تاثیرگذاری ایران در منطقه را با اتهام قصد ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای پنهان کنند که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که ایران پرهیز از ساخت سلاح هسته‌ای را برای خود یک تکلیف شرعی می‌دانند.

در ادامه این نشست ژنرال دمپسی رییس ستاد مشترک نیروهای آمریکا در مورد تبعات نظامی این توافق اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن این توافق مهم‌ترین خطر ایران علیه ما از بین خواهد رفت. البته ایران اقدامات دیگری مثل حمایت از حزب‌الله را نیز انجام خواهد داد که ما سعی می‌کنیم آن را محدود کنیم. همواره گزینه نظامی در اختیار ما خواهد بود و رفتار ایران در آینده نشان خواهد داد که آیا می‌توان به این کشور اعتماد کرد یا خیر.

دمپسی در ادامه در پاسخ به سوالی مربوط به اینکه چرا با وجود اظهارات قبلی او که گفته بود هرگز نباید فشار بر برنامه موشکی ایران را متوقف کرد اکنون رفع تحریم‌های موشکی را پذیرفته است، اظهار کرد: توصیه من این بود که تحریم ها در برنامه موشکی و همچنین فعالیت‌های مخرب ایران تا بیشترین زمانی که امکان دارد ادامه یابد که البته این توصیه نیز در روند مذاکرات در نظر گرفته شد.

اشتون کارتر در جواب سوال سناتور مک کین که آیا به نظر او رفتار تهران پس از این توافق هسته‌ای تغییر خواهد کرد اظهار کرد: به نظر شخصی من این امکان بسیار کم است و نشانه‌ای نیز در این مورد وجود ندارد. به همین دلیل هم این توافق تنها بر پایه راستی‌آزمایی بنا شده است نه اعتماد به ایران و به این دلیل ما باید هر کار می‌توانیم انجام دهیم و از متحدان خود در منطقه برای افزایش قدرت روز افزون آن‌ها و حمایت در برابر ایران حمایت کنیم.

او گفت: اگر رفتار ایران تغییر کند قطعا مورد رضایت ما خواهد بود اما نشانه‌ای در مورد این موضوع وجود ندارد و من فکر نمی کنم که این‌چنین شود.

کارتر همچنین در پاسخ به سوال دیگری که آیا آمریکا و نهادهای اطلاعاتی آن برای دستیابی به اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران به منظور آگاهی از نقض احتمالی تعهدات توسط ایران برنامه‌ای دارد یا خیر؟ اظهار کرد: روشن است که ما برنامه اطلاعاتی برای رصد برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته ایم و ما همچنین فعالیت‌های ثبات زدایی و مخرب ایران را نیز تحت نظر داریم. اما ژنرال دمپسی در ادامه تاکید کرد که توافق با ایران 5 اثر گوناگون دارد.

او گفت: نکته اول این است که خطر کوتاه مدت استفاده از گزینه نظامی و جنگ علیه ایران از بین می‌رود. مساله دوم این است که ما گزینه‌های خود را در اختیار خواهیم داشت و تغییری در این مورد انجام نمی‌شود.

او همچنین تاکید کرد که سومین اثر این توافق آن است که ایران به دلیل دستیابی به پول‌های بلوکه‌شده‌اش احتمالا می‌خواهد فعالیت‌های مخرب خود را افزایش دهد اما این باعث خواهد شد که آمریکا همکاری‌های منطقه‌ای خود با اسرائیل و متحدانش را برای جلوگیری از این امر افزایش دهد.

همچنین جان کری در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که آیا کنگره از اطلاعات توافق محرمانه ایران با آژانس آگاه خواهد شد یا خیر گفت: 189 کشور پادمان‌های امنیتی و توافق‌نامه‌هایی را با آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رسانده‌اند و هیچ کشوری به متن توافقات محرمانه آژانس با دیگر کشورها دسترسی ندارد.

او همچنین در مورد این سوال که آیا سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا این سند را رویت کرده است اظهار کرد: هرگز چنین نشده است بلکه او در مورد مفاد این توافق به گونه‌ای توجیه شده است و از اطلاعات آن آگاهی نسبی دارد و البته حق کنگره است که در گفت‌وگو با سوزان رایس در این مورد نیز توجیه شود.

او همچنین تصریح کرد: توافق میان آژانس و ایران توافقی بسیار محرمانه است که جزء شیوه کار آژانس است. آن‌ها این توافق و مفاد آن را در اختیار ما قرار نخواهند داد اما توضیحاتی را در مورد مفاد آن به ما ارائه خواهند کرد.

همچنین در ادامه این نشست جک لو در پاسخ به سوالی در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از این کشور این میزان را بین 60 تا 65 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این مبالغ در بانک های کشورهای مختلف مثل ژاپن، هند و چین و نیز دیگر کشورهای اروپایی بلوکه شده است.

او افزود: همه این مبالغ در بانک های آمریکا نیستند و ما نیازمند همکاری بانک‌ها و بانک‌های مرکزی کشورهای خارجی دیگر بوده‌ایم.

وزیر خزانه داری آمریکا در ادامه نیز گفت که در صورت رد این توافق از سوی کنگره نظام تحریم‌ها از بین می‌رود و ممکن است این ذخایر بلوکه شده از طریق روش‌های دیگری که قانونی نیز هست مثل خرید اجناس از کشورهایی که پول در آن‌ها بلوکه شده است ، این پول ها را خرج کند.

در ادامه این نشست کری در پاسخ به سوالی مربوط به رفع تحریم های تسلیحاتی ایران و موانع حمایت تهران از متحدان منطقه‌ای اش مثل حزب الله گفت: ما ابزارهای گسترده مهمی برای جلوگیری از این اقدامات ایران خواهیم داشت. ما پروتکل‌های دیگری را در اختیار داریم مثل قطعنامه‌های ممنوعیت ارسال سلاح از طریق ایران برای حزب الله، سوریه و حوثی‌ها را در اختیار داریم.

جان کری همچنین در مورد اینکه آیا با وجود تمام این قطعنامه‌ها این گروه‌ها می توانند سلاح از ایران دریافت کنند گفت:‌ تصمیم ما این است که باید آن را به نحو موثرتری انجام دهیم. ما در نشست‌هایی که با شورای همکاری خلیج فارس داشتیم پیشنهاداتی را برای مقابله با ایران مورد بررسی قرار دادیم.

او گفت: سوالی که وجود دارد این است که اگر ایران تصمیم به انجام این کارها بگیرد آیا بهتر نیست که ما قبل از آن راه‌های دسترسی این کشور به سلاح هسته‌ای را مسدود کرده‌ایم.

وزیر خزانه داری آمریکا نیز در ادامه بار دیگر با تاکید بر اینکه اگر این توافق رد شود رژیم تحریم‌های بین المللی از هم خواهد پاشید، گفت: با وجود اینکه آمریکا ابزارهای گسترده و قدرتمندی مثل بانک جهانی و واحد پول دلار را در اختیار دارد اما در عین حال به تمام مبادلات جهانی دسترسی ندارد.

او تصریح کرد: آن‌چه ظرف چند سال اخیر تحریم‌ها را موثر کرد و بر اقتصاد ایران فشار آورد همکاری‌های بین المللی بود که حتی چین و هند نیز واردات نفت خود از ایران را کاهش دادند.

جک لو با بیان اینکه حتی برخی کشورها با اجرای تحریم‌ها ضرر کرده‌اند گفت: آن‌ها به این دلیل که بر ادامه تحریم‌ها پافشاری کرده‌ایم متحمل ضرر شده‌اند اما بخواهیم توافق به دست آمده را رد کنیم دیگر تضمینی وجود ندارد که دوباره تحریم‌های چندجانبه با همکاری‌های این کشورها علیه ایران صادر شود و باید توجه داشت که تحریم‌های یک جانبه نیز نمی‌تواند اثر تحریم‌های بین المللی را داشته باشد.

جان کری در ادامه در مورد رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران نیز در این توافق تاکید کرد: رفع تحریم‌های موشکی ایران ظرف 8 سال آینده درواقع پیروزی برای آمریکا محسوب می شود چرا که درخواست ایران مبنی بر رفع تحریم‌های تسلیحاتی همزمان با دیگر تحریم‌ها کاملا مشروع بود. البته ما می‌توانیم با استفاده از نظام کنترل سیستم موشک‌های بالستیک و نیز همکاری با 100 کشور دیگر در مورد عدم فروش موشک‌های بالستیک به ایران از امکان ارسال این موشک‌ها توسط ایران به حزب الله و نیز امکان قاچاق آن به سوریه و حوثی‌های یمن جلوگیری کنیم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین تاکید کرد: آیا به نظر شما هم اکنون این توافق بهتر است و یا اینکه کنگره با رد این توافق باعث شود به زمانی برگردیم که ایران دارای مقادیر بسیاری از اورانیوم غنی شده و نیز 19 هزار سانتریفیوژ بود.

همچنین ژنرال دمپسی با تاکید بر اینکه گزینه نظامی از روی میز برداشته نشده است، گفت: آمریکا می‌تواند در صورت لزوم و نقض تعهدات توسط ایران از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کند.

همچنین ارنست مونیز در ادامه این جلسه در پاسخ به اینکه آیا می توان به طور دقیق گفت که اگر ایران بخواهد می تواند ظرف چند ماه دیگر سلاح هسته‌ای بسازد اظهار کرد: ایرانی‌ها البته در آستانه رسیدن به سلاح هسته‌ای هستند و احتمال دارد بتوانند تا پیش از کریسمس مواد لازم برای ساخت آن را فراهم کنند اما با این حال نمی‌توان تاریخ دقیق دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را به طور مشخص عنوان کرد. کاری که این توافق می‌کند آن است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بودن دور می‌کند.

اشتون کارتر با توجه به اینکه اخیرا به خاورمیانه سفر کرده بود در مورد نظر اسرائیل و کشورهای عربی در مورد توافق هسته‌ای با ایران توضیح داد: البته نتانیاهو با این توافق مخالفت کرد اما ما در مورد مسائل دیگری برای افزایش سطح همکاری های آمریکا و اسرائیل در مسیر رفع خطرهای احتمالی ایران مثل امنیت سایبری و همکاری‌های اطلاعاتی و نیز در اختیار گذاشتن آخرین جنگنده‌های آمریکایی از سوی آمریکا به اسرائیل گفت‌وگو کردیم. همچنین در گفت‌وگو با پادشاه عربستان باید بگویم که ملک سلمان سیستم راستی‌آزمایی که در این توافق از آن استفاده شده است را مهم دانست و ما همچنین در مورد افزایش سطح همکاری‌ها و توانایی‌های دفاعی عربستان صحبت کردیم.

او همچنین ادامه داد: در دیداری که با رهبر اردن نیز داشتم و در مورد مسائل گوناگون منطقه صحبت کردیم به هیچ وجه مخالفتی در مورد توافق هسته‌ای ایران از او ندیدم.

ژنرال دمپسی همچنین در مورد نحوه مقابله ایران در صورت انجام حمله نظامی آمریکا علیه تاسیسات هسته‌ای این کشور اظهار کرد: در مورد حمله نظامی به ایران باید بگویم که ما باید در چند مرحله به سایت های هسته‌ای ایران حملات هوایی مختلفی را انجام دهیم اما آن‌ها نیز قطعا مقاومت خواهند کرد و احتمالا از ابزارهایی مثل حزب الله که در منطقه در اختیار دارند برای انجام برخی اقدامات علیه متحدان ما استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha