• دوشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۴ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 94070603491
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

نماینده سیستان:

کنترل ریزگردها هیچ نیازی به سند ملی ندارد

کنترل ریزگردها هیچ نیازی به سند ملی ندارد

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده‌ی سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون ریزگردها سبب بروز بیماری‌های ریوی و بینایی بسیار در منطقه شده و واقعیت آن است که کنترل ریزگردها هیچ نیازی به سند ملی ندارد تنها لازم است متولیان امر در منطقه حاضر شوند و راه حل‌هایی مطرح شده را اجرایی کنند.

نماینده‌ی سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون ریزگردها سبب بروز بیماری‌های ریوی و بینایی بسیار در منطقه شده و واقعیت آن است که کنترل ریزگردها هیچ نیازی به سند ملی ندارد تنها لازم است متولیان امر در منطقه حاضر شوند و راه حل‌هایی مطرح شده را اجرایی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی سیستان و بلوچستان، «سیدباقر حسینی» با تأکید بر ضرورت کنترل ریزگردها در سیستان، افزود: با ادامه‌ی روند فعلی، ریزگردها کل استان سیستان و بلوچستان، کرمان و البته بخشی از افغانستان و پاکستان را در بر می‌گیرد.

وی در خصوص وضعیت گرد وغبار در استان سیستان و بلوچستان و چگونگی مقابله با این پدیده، گفت: هرچند اعلام شده است که سیستان و بلوچستان یکی از کانون‌های گرد وغبار در کشور است اما بدین شکل نیست و تنها محدوده‌ای از استان یعنی سیستان و 5 شهرستان و 840 روستا، منشأ طوفان‌ها و گرد وغبار هستند.

نماینده‌ی سیستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که در برخی مواقع ریزگردها به مرکز استان سیستان وبلوچستان هم می‌رسد، تصریح کرد: مرکز اصلی ریزگردها بخشی در افغانستان، شمال سیستان و بقیه مربوط به خشکی دریاچه هامون است.

وی افزود: این در حالی است که اگر از بروز پدیده ریزگردها جلوگیری نشود و روند فعلی ادامه یابد ریزگردها نه تنها استان سیستان و بلوچستان را به‌طور کامل و بلکه استان کرمان را هم در برمی‌گیرد و حتی بخشی از پاکستان و افغانستان را درگیر می‌کند.

این نماینده‌ی مردم در مجلس نهم، در خصوص چگونگی کنترل ریزگردها، گفت: برای این اقدام دو راه وجود دارد، نخست وارد کردن آب به دریاچه هامون است و دومین راه حل تثبیت شن‌های روان است، البته وارد کردن آب به دریاچه کمی مشکل است، چون به نزولات جوی بستگی دارد و البته با توجه به وسعت دریاچه 7 میلیارد مترمکعب آب نیاز است.

حسینی افزود: با این حال ضروری‌ترین راه حل مقابله با ریزگرد، تثبیت شن‌های روان در کانون‌های بحران است، تاکنون هم هرچند گفته شده اقداماتی انجام شده اما در عمل حرکتی انجام نگرفته است.

نماینده‌ی سیستان در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: چندین بار به ریاست جمهوری در خصوص عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص مقابله با ریزگردها تذکر داده‌ایم، چندی پیش هم 15 میلیون متر مکعب آب را به دریاچه وارد کردند اما تذکرها به ثمر ننشسته و در واقع این میزان آب را هم هدر داده‌اند.

به گزارش ایسنا،«سعید متصدی» معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به انتشار سند ملی گرد و غبار طی ماه آینده، گفته است: طی دو سال اخیر از جمله مواردی که روی آن کار کردیم، بحث تعیین نقاط تولید گرد و غبار در کشور است که این نقاط در بسیاری از استان‌ها که تحت تأثیر گرد وغبار بودند از جمله خوزستان، سیستان وبلوچستان، ایلام و قم تعیین شده و کانون‌های گرد و غبار مشخص شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha