• دوشنبه / ۲۰ مهر ۱۳۹۴ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 94072013226
  • خبرنگار : 71049

الیاسون:حامل پیام عربستان برای ایران نیستم/به نقش‌آفرینی مثبت ایران در منطقه امیدواریم

الیاسون:حامل پیام عربستان برای ایران نیستم/به نقش‌آفرینی مثبت ایران در منطقه امیدواریم

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: به طور رسمی حامل پیامی از سوی عربستان و امارات متحده برای ایران نیستم.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: به طور رسمی حامل پیامی از سوی عربستان و امارات متحده برای ایران نیستم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یان الیاسون در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که از وی پرسید شما بعد از سفر به امارات متحده عربی و عربستان سعودی به ایران سفر کرده‌اید آیا در رابطه با مسائل منطقه به ویژه سوریه و یمن حامل پیامی برای ایران هستید، ‌گفت: نمی‌توانم بگویم که حامل پیامی هستم. من در سفری که به عربستان و امارات متحده داشتم در رابطه با تحولات منطقه به طور کلی و نه فقط سوریه و یمن تبادل نظر داشتم و متوجه شدم نظرات متفاوتی درباره این تحولات وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این به طور جدی معتقدم یک بی‌اعتمادی از سوی ایران و نیز از سوی امارات متحده و عربستان برای حل مسائل منطقه وجود دارد که لازم است ابتدا این بی‌اعتمادی حل شود.

الیاسون گفت: من با دقت به مواضع و سخنان مقامات این کشورها گوش دادم و نظراتم را در رابطه با دیدگاه‌های این کشورها به مقامات ایرانی اعلام خواهم کرد.

وی گفت: امیدوارم تمام کشورها متوجه دلایل اصلی ایجاد بحران‌های سوریه و یمن و افراط‌گرایی در منطقه باشند و برای حل این بحران‌ها ابتدا باید راه‌هایی برای ایجاد اعتماد متقابل فراهم شود.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل گفت: امیدوارم در مقابل خطرات،‌ جنگ و تروریسم در منطقه گزینه گفتمان را انتخاب کنیم.

وی یک بار دیگر تأکید کرد: من به طور رسمی حامل پیامی از سوی این کشورها (عربستان و امارات متحده) نیستم اما نظراتم را به مقامات ایرانی اعلام خواهم کرد.

الیاسون در پاسخ به سوال دیگر ایسنا که از وی پرسید سازمان ملل در رابطه با حمله جنگنده‌های روسی به مواضع داعش در سوریه چه دیدگاهی دارد، گفت: ما معتقدیم ممکن است این حملات باعث تنش نظامی شود. در عین حال امیدواریم جهتی که اقدام نظامی روسیه دارد و از ابتدا اعلام شده است که آن مبارزه با تروریسم و داعش است در روند کار دنبال شود.

وی گفت: همچنین ما تأکید داریم به صورت موازی اقدامات سیاسی تشدید شود و همچنین امیدواریم اقدام نظامی در سوریه در اسرع وقت پایان یابد و اهداف مدنظر محقق شود.

الیاسون با تأکید بر سند ژنو برای حل بحران سوریه، اظهار کرد: این سند می‌گوید هیأت حاکمه انتقالی با قدرت اجرایی می‌تواند شکل گیرد و باید بگویم شورای امنیت هر کاری می‌تواند باید انجام دهد تا این درگیری وحشتناک را پایان دهد. در رابطه با دخالت آمریکا و روسیه باید بگویم این کشورها مسئولیت‌های خاص خود را دارند و باید به پایان دادن این وضعیت کمک کنند.

این مقام ارشد سازمان ملل در ادامه پاسخ خود با اشاره به نقش پنج کشور روسیه،‌ آمریکا، عربستان‌، ایران و ترکیه در بحران سوریه،‌ گفت: این کشورها می‌توانند با اقدام مشترک به حل این بحران کمک کنند. در حال حاضر ترکیبی از اقدامات شورای امنیت و کشورهای عضو سازمان ملل موثر در بحران سوریه داریم و ما عمیقاً معتقدیم که باید هرچه سریع‌تر صلح در سوریه برقرار شود.

این دیپلمات سوئدی باسابقه که در کارنامه خود تجربه میانجیگری در بحران‌های بین‌المللی را داشته است، خاطرنشان کرد: در طی دوران کاری‌ام هیچ وقت بحرانی به اندازه بحران سوریه که در آن بشریت مورد آسیب قرارگیرد ندیدم. متأسفانه با وارد شدن به فصل زمستان شرایط بسیار سختی را در سوریه و یا آورگان سوری در کشورهای محل عبور آنها شاهد خواهیم بود و پیامدهای منفی آن قابل تصور نیست. چهار سال است که این بحران ادامه دارد و از کشورهای موثر در بحران سوریه می‌خواهیم تا انرژی خود را برای حل این بحران بسیج کنند.

الیاسون در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه شما در سخنرانی‌تان که امروز در هفتادمین سالگرد بزرگداشت روز سازمان ملل داشتید به جنگ ایران و عراق اشاره کردید و گفتید پیشنهادی که در سال 82 مطرح کردید همان پیشنهادی بوده است که در سال 1988 مطرح شد و دو کشور در نهایت آن را پذیرفته و به جنگ پایان دادند با این تفاوت که 700 هزار کشته بیشتر به همراه داشت اما از نظر ایران این دو سند تفاوت زیادی داشته است چرا که مقصر آغاز جنگ در قطعنامه‌ای که در سال 1988 مطرح شد مشخص شد که وی پاسخ داد: در آن زمان ما برای حل بحران ایران و عراق دو دیدگاه داشتیم که آیا باید به طور کلی به آن نگاه شود یا گام‌ به گام راه‌حلی را پیدا کنیم. شاید در سال 1982 زمان برای پذیرش صلح و پایان جنگ مناسب نبود و این از سوی دو طرف و بیشتر از سوی طرف عراقی وجود داشت، به هر حال آن فرصت از بین رفت.

وی ادامه داد: در سال 1988 در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ارائه شد عناصر زیادی از قطعنامه 1982 وجود داشت و تقریباً همان محتوای قطعنامه قبلی را داشت با این تفاوت که طی شش سال خیلی‌ها کشته شدند. من از بیان این حرف این قصد را داشتم که بگویم پایان دادن سریع به جنگ‌ها چقدر مهم است و این رویکرد را نه فقط در رابطه با ایران و عراق بلکه نسبت به موضوع یمن و سوریه هم دارم. معتقدم همین که دود بلند شد باید شروع به خاموش کردن آن کنیم نه آنکه اجازه دهیم شعله بگیرد.

الیاسون در ادامه کنفرانس خبری خود که ظهر روز دوشنبه در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوالی دیگر در رابطه با یمن گفت: در این رابطه خیلی تلاش کردیم تا محتوایی ایجاد کنیم که گفتمان میان طرف‌های بحث شکل گیرد اما متأسفانه تلاش‌هایی که از چند ماه پیش آغاز شده بود ادامه پیدا نکرد و بحران نظامی در این کشور بسیار تشدید شده است و قربانیان زیادی داده است. نماینده ویژه ما در یمن با طرفین گفت‌وگو کرد و تلاش کرده مذاکرات را از سر بگیرد که امیدواریم هرچه سریع‌تر این اتفاق را شاهد باشیم و البته امیدوارم مذاکرات قبل از پایان ماه جاری آغاز شود.

همچنین الیاسون ابراز امیدواری کرد دولت منصور هادی برای شروع مذاکرات همکاری کند و به شکل‌گیری تعامل‌ها کمک کند و گفت: البته یک جاهایی این دولت تعلل داشته است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد: از صحبت هایی که در عربستان و امارات متحده عربی داشتم برداشت مثبتی نسبت به همکاری برای حل بحران یمن دارم و خیلی امیدوارم مذاکرات در این‌باره زودتر آغاز شود.

این مقام ارشد سازمان ملل که برای دومین بار طی دو سال گذشته به تهران سفر کرده است در پاسخ به خبرنگاری دیگر که از وی درباره تلاش برخی کشورها برای تجزیه عراق سوال کرد، گفت: در حقوق بین‌الملل موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها مورد توجه و اهمیت است و باید به آن احترام گذاشته شود و ما همواره در سازمان ملل تلاش کرده‌ایم به این اصول احترام گذاشته شود اما برخی اوقات این مسأله نقض هم شده است.

وی با اشاره به درگیری‌ها در منطقه گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد گسترش جنگ‌های نیابتی هستیم که باعث می‌شود راه‌حل‌های پایان دادن به درگیری‌ها سخت به دست آید. بنابراین معتقدم باید به اصول اساسی سازمان ملل در احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها باز گردیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آمریکا و برخی کشورهای دیگر نقش ایران در منطقه را منفی ارزیابی می‌کنند نظر شما چیست؟ با بیان این که من چنین جمله‌ای که از سوی آمریکایی‌ها بیان شود نشنیده‌ام، نمی‌دانم موضع آمریکا این است یا نه. آمریکا همکاری خوب و نزدیک با ایران نه تنها در بحث هسته‌ای بلکه در مسائل دیگر داشته است. البته شکی نیست بین این دو کشور تفاوت‌هایی به علاوه بی‌اعتمادی وجود دارد. با این حال ما همواره نسبت به نقش‌آفرینی مثبت ایران در تحولات منطقه امیدوار بوده و هستیم. من در رابطه با موضوع افغانستان از نزدیک با ایران تعامل داشتم و امیدوارم نقش فعال ایران در مقابله با تروریسم را نیز شاهد باشیم و ایران مثل سایر کشورها به این نتیجه برسد که باید درباره سوریه مذاکره شود.

این دیپلمات سوئدی ادامه داد: دیپلماسی یعنی به نقطه مشترک برای حل بحران‌ها رسیدن اما در بحث سوریه در شرایط فعلی ما مسأله به خطر افتادن صلح را داریم و اگر الان به نتیجه‌ای برای حل آن نرسیم ممکن است دیر شود.

وی گفت: مسأله صلح فراتر از دیدگاه‌های متفاوت و مواضع مختلف کشورها در منطقه است. شما به عنوان ایران بهای سنگینی برای صلح پرداختید و به خوبی این مسأله را درک می‌کنید. باید نیروهای مثبت را برای حل این بحران‌ها پیدا کنیم و متأسفانه در شرایطی که بی‌اعتمادی بسیار شدید است این کار سخت است.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در رابطه با میزبانی ایران از تعداد قابل توجهی از پناهندگان، گفت: من در این رابطه استقبال کرده و از ایران سپاسگزارم. همانطور که از لبنان، ترکیه و پاکستان برای پذیرش تعداد زیادی از پناه‌جویان قدردانی می‌کنم. متأسفانه امروز مسأله پناه‌جویان به خاطر جنگ سوریه بسیار اسفبار است و فقط 40 درصد از نیازهای انسانی برای پناه‌جویان در کشورهایی که پذیرای آنها هستند فراهم می‌شود. شرایط برای پناه‌جویان در لبنان، اردن و ترکیه سخت است و به همین خاطر پناه‌جویان راهی اروپا شده‌اند. امیدواریم کشورهایی که پناه‌جویان از آنها عبور می کنند مثل لیبی، اردن و ترکیه به این مسأله توجه داشته باشند تا ما شاهد جریان عادی عبور پناهندگان باشیم.

الیاسون در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه بعد از توافق هسته‌ای کشورهای اروپایی و آمریکا خواستار مشارکت جدی ایران در بحث سوریه شدند در حالی که طی چهار سال گذشته ایران همواره به دنبال حل مسالمت‌آمیز سوریه بوده است، گفت: همانطور که اشاره کردم کاش ایران در پایان دادن به بحران سوریه در مراحل اولیه اقدام می‌کرد که متأسفانه اینطور نشد. کسانی بودند که فکر می‌کردند می‌شود به لحاظ نظامی پیروز شد اما هرچه گذشت شرایط بدتر شد و الان سخت می‌شود مشکلات را از هم باز کرده و یا شناسایی کنیم. امروز گروه‌های زیادی در سوریه ذی‌نفع‌اند از جمله گروه‌های تروریستی که این سرزمین را اشغال کرده‌اند و ما موفق نشدیم راه‌حلی تاکنون برای این مسائل پیدا کنیم. دبیرکل سازمان ملل و بنده نسبت به این وضعیت اظهار تأسف کردیم و تلاش‌های شورای امنیت راه به جایی نبرد.

این دیپلمات ارشد سازمان ملل ادامه داد: ایران بخشی از مسأله سوریه است و برای حل این موضوع باید مشارکت داشته باشد. ایران دولت دوست و متحد سوریه بوده است. در حالی که دیگران نظرات متفاوتی داشتند. در عین حال ما به این توافق رسیده‌ایم که می‌توانیم شرایط بهتری داشته باشیم. من از آقای ظریف برای ارائه طرح چهار ماده‌ای تشکر می‌کنم اما ما به دیدگاه‌های مشترک در بحث سوریه نیاز داریم.

الیاسون گفت: متأسفیم که اینقدر نفوذ برون کشوری بر سرنوشت یک کشور تأثیر می‌گذارد و این کار را سخت می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری که چرا با وجود حل مسأله هسته‌ای ایران سازمان ملل از رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد که به ان.پی.تی بپیوندد، گفت: در سازمان ملل متحد ما متعهد به عدم انتشار تسلیحات هسته‌ای هستیم و دوست داریم همه دولت‌ها و کشورها آن را رعایت کنند و اسرائیل تاکنون مثل پاکستان و هند ان.پی.تی را تاکنون امضا نکرده که ما از او می‌خواهیم به این جنگ بپیوندد.

وی ادامه داد: توافق ایران و گروه 1+5 نشانه مهمی است از اینکه دیپلماسی صبر را می‌توانیم برای حل بحران ها دنبال کنیم و در رابطه با عدم اشاعه هسته‌ای در منطقه نه فقط ایران بلکه کشورهایی مثل مصر تلاش دارند تا خاور میانه عاری از سلاح هسته‌ای داشته باشیم. در عین حال معتقدم خلع سلاح هسته‌ای به عامل محرکه نیاز دارد و گروه 1+5 تلاش کرد گامی را در این مسیر بردارد. ما از پیمان‌های بین‌المللی از جمله پیمان منع آزمایش سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنیم.

قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نیز خاطرنشان کرد: باید به این توافق نگاه مثبت داشت و از این پس انتظار همکاری‌های بیشتر را داریم و ما از مشارکت بیشتر ایران در مسائل بین‌الملل استقبال می‌کنیم.

وی گفت: توافق هسته‌ای یک سیگنال مثبت است درباره اینکه از طریق دیپلماسی صبر و حوصله می‌توان به حل بحران‌ها کمک کرد و به این نتیجه می‌رسیم که باید به مذاکره و میانجیگری توجه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha