نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 معتقد است که حمایت از صنعت خودروسازی مهمتر از حمایت از خودروسازان است.
جعفر قادری در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، گفت: با توجه به افزایش موجودی انبار واحدهای خودروسازی، اکنون بهترین فرصت برای نوسازی ناوگان خودرو است، بر این اساس لازم است دولت منابع مالی لازم برای خرید خودروهای اقساطی را تامین و به تسریع در روند نوسازی این ناوگان کمک کند.
وی ضمن اشاره به تسهیلات 25 میلیونی خودرو در بسته اقتصادی دولت برای خروج از رکود به بیان راهکارهایی برای بهبود وضعیت بازار خودروی داخلی پرداخت و گفت: با وجودی که اختصاص وام خرید خودرو کمکی برای این صنعت از طریق کاهش موجودی انبار این واحدها خواهد شد ولی هنوز در این بازار نابسامانیهای زیادی وجود دارد که باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.
وی توضیح داد: در حال حاضر دولت قیمت خودروی خارجی را با تعرفه 45 درصدی بر مبنای ارز آزاد، حقوق گمرکی و سود بازرگانی محاسبه میکند ولی در مقابل با ایجاد محدودیت در تعهدات واردکنندگان عملا برای تعداد محدودی وارد کننده رانت ایجاد کرده است به طوری که این واردکنندگان با تبدیل بازار خودرو به یک بازار انحصار چند قطبی، فروش قیمت خودروی وارداتی را به بیش از1.45 برابر قیمت خرید در خارج افزایش دادهاند. بر همین اساس تفاوت قیمت خودرو خارجی در بازار داخلی با قیمت آن در بازارهای خارجی صرفا برابر با حقوق گمرکی و سود بازرگانی نیست و این تفاوت سود با آورده ای است که دولت برای تعداد محدود واردکننده ایجاد کرده است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی امکان رقابت خودروی داخلی با خارجی وجود ندارد، گفت: لازمه رقابت در این صنعت، تولید انبوه و اتکا بر یافتههای علمی و فنی است حال اینکه واحدهای کوچک مقیاس خودرویی توانی برای هزینه در تحقیق و توسعه ندارند و ناچار به مونتاژ خودروهای خودروسازان خارجی خواهند بود به طوری که در هر شهر و روستایی یک واحد مونتاژ خودرو ایجاد شده است، در چنین شرایطی ضرورت دارد دولت در جهت ادغام واحدهای خودروساز داخلی و شکل گیری خودروسازهای بزرگ و پرتیراژ اقدام کند.
قادری با بیان اینکه واردات دانش فنی و مونتاژ، سهمی برای ما در صنعت خودروی دنیا ایجاد نمیکند، گفت: اگر میخواهیم در صنعت خودروی دنیا سهمی داشته باشیم، باید تولید کننده دانش فنی و نه وارد کننده دانش فنی و مونتاژ باشیم بر این است اختصاص درصدی از حقوق گمرکی و سود بازرگانی حاصل از واردات خودرو به تحقیق و توسعه میتواند امکان استفاده از آخرین یافتههای فنی و تخصصی و تولید دانش در صنعت خودرو را فراهم کند.
وی حمایت از صنعت خودروسازی را مهمتر از حمایت از خودروسازان دانست و اظهار کرد: دولت باید از صنعت قطعه سازی حمایت کند، صنعتی که میتواند بخشی از تولیداتش را در بازارهای جهانی به فروش برساند و قطعه مورد نیاز خودروهای مختلف را تولید کند طبیعتا محدود کردن فعالیت دولت به چند خودروساز داخلی و سوء استفاده این خودروسازان از حمایتهای دولتی و استفاده از قطعات وارداتی و مونتاژ این قطعات نمیتواند سهم ما را در صنعت خودروسازی دنیا افزایش دهد.
نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل 44 با تاکید بر اینکه محدود کردن تولیدات داخلی به چند پلت فرم و جلوگیری از کارهای متفرقه میتواند قدرت رقابتی کشور را افزایش دهد، گفت: وقتی تولیدکنندگان عمده دنیا تنوع تولید خود را فقط بر روی چند پلت فرم سوار کرده و خودشان را محدود به آن تعداد میکنند، دلیلی ندارد که در کشور ما خودروسازان بر روی پلت فرمهای مختلفی تولیدات خود را سوار نمایند.
قادری در پایان تاکید کرد: با توجه به افزایش موجودی انبار واحدهای خودروسازی، اکنون بهترین فرصت برای نوسازی ناوگان خودرو است، بر این اساس لازم است دولت منابع مالی لازم برای خرید خودروهای اقساطی را تامین و به تسریع در روند نوسازی این ناوگان کمک کند. مبالغ مورد نیاز دولت نیز از محل وضع عوارض بر خودروهای لوکس، پر مصرف و با عمر بالا و نیز صرفه جویی در سوخت خودروهای اقساطی قابل تامین است.
انتهای پیام
نظرات