• یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۶:۵۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94082414664
  • منبع : نمایندگی سمنان

استاندار سمنان: افزایش کتابخوان‌ها مهمتر از افزایش کتابخانه‌ها است

استاندار سمنان: افزایش کتابخوان‌ها مهمتر از افزایش کتابخانه‌ها است

ایسنا/سمنان ‌استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های استان سمنان‌ معتقد است: تلاش در جهت افزایش آمار کتابخوان‌ها مهمتر از افزایش و توسعه کتابخانه‌ها در کشور است.

‌استاندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های استان سمنان‌ معتقد است: تلاش در جهت افزایش آمار کتابخوان‌ها مهمتر از افزایش و توسعه کتابخانه‌ها در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، محمد وکیلی در نشست با جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی سمنان‌ با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب در اسلام، اظهار کرد: خواندن کتاب از آنجا که انسان را به تامل و تفکر وا می‌دارد، در مکتب اسلام یک ارزش محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه جایگاه کتابداران در آموزه‌های دینی مشخص است ادامه داد: همین که خداوند فرمود اقراء یا بخوان، در حقیقت تکلیف کتابداران را مشخص کرده و ارتقای آنان را مد نظر داشته است.

‌استاندار سمنان با بیان اینکه کتابداران مسئولیت خطیری دارند، خاطرنشان کرد: شما کتابداران مسئولیت مهمی دارید، چرا که باید جامعه را به سوی کتابخوانی سوق دهید و این کار، کار پیامبران است و وظیفه کتابدار همانا هدایت به سوی خواندن و آموختن است.

‌وکیلی در خصوص افزایش کمی کتابخانه‌های عمومی در این استان نیز گفت: افزایش تعدد کتابخانه‌ها، کاری ارزشمند است ولی مهمتر از افزایش آمار کتابخوان‌ها است.

رئیس انجمن کتابخانه‌های استان با بیان اینکه به روز رسانی و به روز کردن محیط کتابخوانی یکی لوازم مهم در کار کتابداران است، تصریح کرد: نباید به دلیل کمبود امکانات و یا تجهیزات از اصل محتوا غافل شویم.

این مقام ارشد اجرایی‌ با اشاره به نقش و جایگاه کتابداران اظهار کرد: اگر کتابداران با روانشناسی و جامعه‌شناسی آشنا باشند، می‌توانند در جهت تشویق و ایجاد انگیزه به مردم و علاقمند کردن آنها به کتاب‌های مناسب با روحیاتشان قدم بردارند تا هم برای خود و دیگران موثر باشند.

وی کتاب را میراثی ماندگار دانست و افزود: حفظ و نگهداری این فرهنگ مکتوب توسط کتابداران متخصص، متعهد، دلسوز و آشنا به مبانی اعتلای فرهنگ میسر می‌شود.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه نقش کتابدار تنها به مجموعه‌سازی و خدمات فنی محدود نمی‌شود، تاکید کرد: کتابداران به عنوان مشاوران امین مردم می توانند موجب تحولاتی عمیق در فرهنگ جامعه باشند. ضمن اینکه کتابداران رسالت بزرگی در هدایت مردم و جلب و جذب کتابخوان‌ها دارند.

‌استاندار سمنان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کتابخوانی گفت: رهبر معظم انقلاب بارها بر این امر مهم تاکید فرموده‌اند، لذا همه ما امروز مسئولیم تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه توسعه دهیم و برای دستیابی به این مهم باید از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کنینم

وکیلی با انتقاد از عدم استفاده از دانش‌آموزان و دانشجویان در کتابخانه‌های مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: نخبگان و دانش‌آموزان ممتاز و ... می‌توانند خود نقش یک مسئول و کتابدار را در کتابخانه‌ها داشته باشند و نیازی به استخدام نیرو در کتابخانه‌های عمومی مدارس دانشگاه‌ها و ... نیست، چرا که آنان با آگاهی کامل به موضوعات مختلف می‌توانند در جهت تشویق وآگاهی دانشجویان و دانش‌آموزان موثر باشند.

‌رییس انجمن کتابخانه‌های استان با اشاره به اهمیت گرایش جامعه به سوی کتاب و کتابخوانی افزود: کشورهایی که میل به مطالعه در مردم آنها زیاد بوده و فرهنگ کتابخوانی در جامعه آنها حاکم بوده، امروز کشورهای توسعه یافته‌ای هستند.

استاندار سمنان با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه گفت: باید در حاشیه همایش‌ها و برنامه‌های مختلف، کتابخانه‌هایی مستقر شوند تا افراد حاضر متناسب با موضوع جلسات بتوانند از کتاب‌های مورد علاقه خود استفاده کنند.

وی همچنین بر برگزاری مسابقات کتابخوانی را در راستای بالابردن جایگاه اجتماعی افراد و ایجاد مشوق‌های مناسب برای ترویج و توسعه کتابخوانی تاکید کرد و گفت: افراد جامعه با خواندن کتاب می‌توانند به اقتصاد خانواده، ‌اقتصاد جامعه در راستای بهبود اقتصاد کشور به دولت کمک کنند.

زند وکیلی در ادامه با تاکید بر ضرورت احیاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: سبک زندگی باید اصلاح شود و همه مردم و مسئولین باید در جهت اصلاح فرهنگ زندگی و گرایش به سمت کتاب و کتابخوانی تلاش کرده و گامی مهم در امر توسعه و پیشرفت استان بردارند.

‌رئیس انجمن کتابخانه‌های استان با بیان اینکه باید هر کسی در هر نقطه از استان از دوردست ترین روستاها و مناطق محروم تا مناطق شهری به کتاب‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند، اضافه کرد: باید در این زمینه راهکارهای لازم ارائه گردد تا این مهم تحقق یابد تا هیچ فردی در جامعه محروم از کتاب نباشد.

‌وی با بیان اینکه 90 درصد کتاب‌های امروز متناسب با نیاز جامعه امروز نیست، گفت: همه ناشران و نویسندگان باید با دقت بیشتری مقتضیات جامعه را بررسی و کتاب‌هایی با موضوعات روز نوشته و منتشر کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha