• شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96052112710
  • منبع : صدا و سیما

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست تاکید کرد

ضرورت توجه به ابعاد مختلف برای واگذاری مناطق جنگلی

ضرورت توجه به ابعاد مختلف برای واگذاری مناطق جنگلی

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست گفت: در زمینه اجرای طرح‌های واگذاری برخی از مناطق جنگلی کشور به بعضی از نهادها بحثی نیست ولی لازمه آن توجه به مسایل جنبی است تا مناطق گردشگری پر از زباله نشود.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید عباس پور در یک میزگرد رادیویی با اشاره به تصویب قانون صیانت از جنگل‌ها گفت: بر اساس این قانون، بهره‌برداری از جنگل‌ها را باید برای چند سالی کاملا متوقف کرد چون متاسفانه در طی ۳۵ سال گذشته مساحت جنگل‌های کشور کاهش پیدا کرده است.

وی در خصوص بهره‌برداری از جنگل‌ها اظهارکرد: طرح‌های بهره‌برداری از جنگل که به منظور صیانت از جنگل مطرح می‌شد، مشکلاتی را داشت که عمده‌اش قاچاق چوب از جنگ‌های کشور بود بنابراین هم علاقه‌مندان حفاظت از جنگل و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیدند که بحث بهره‌برداری از جنگل را متوقف کنند البته کارشناسان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز دلایلی را برای استفاده یا بهره‌برداری از چوب‌های جنگلی که دچار آسیب و آفت شده اند، دارند ولی به خاطر مسئله قاچاق بهره‌برداری کلا ممنوع شده است.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست با بیان اینکه برخی از مناطق جنگلی کشور مثلا منطقه ارسباران، میراث فرهنگی کشور هستند، گفت: در منطقه ارسباران اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت برنامه ریزی‌هایی را انجام داده تا جنگل‌های منطقه ارسباران را به عنوان میراث فرهنگی و بین المللی به ثبت برسانند و این هم اقدامی در رابطه با جنگل های کشور ما است.

عباس پور درباره واگذاری صیانت از جنگل‌ها به برخی از سازمان‌ها اظهارکرد: در سال‌های گذشته طرحی ارائه شد که برخی از مناطق جنگلی کشور به بعضی از نهادها داده شد و آن نهادها ضمن اینکه از جنگل صیانت می کنند، بهره‌برداری‌های مناسب نیز انجام دهند و بحثی درباره بر کلیات این موضوع بحثی نیست منتها لازمه‌اش این است که مسایل جنبی مورد توجه قرار بگیرد و مناطق گردشگری ما پر از زباله نشود اما متاسفانه این موضوع  مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

در ادامه این برنامه فریبز غیبی -رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور- در خصوص طرح صیانت از جنگل‌های کشور توضیح داد: سازمان جنگل‌ها بنا به رسالتی که در خصوص حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی دارد از اوایل دهه ۸۰ با توجه به روندی که در خصوص مدیریت جنگل‌ها احساس کرد و با توجه به وضعیتی که در دنیا حاکم بود، طرح صیانت از جنگل‌های کشور را در شمال و خارج از شمال کشور شروع کرد.

وی افزود: ابتدا وضع موجود را تبیین و نقشه‌های یک بیست و پنج  هزارم را با وضعیت کمی و کیفی جنگل های کشور تهیه کردیم و هم اکنون به عنوان یک پایه و مبنای معتبری به فائو و نهادهای بین المللی اعلام کردیم.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص طرح تنفس جنگل گفت: بعد از آن، پروژه‌های صیانت از جنگل را با هدف پایداری جنگل و رسیدن آن به شاخصه‌های توسعه پایدار لحاظ کردیم که در شمال کشور ساماندهی دام، خرج دام و تجمیع خانوارها و مسایل دیگر پیش آمد و در نهایت این موارد منجر به طرح تنفس جنگل شد که در جنگل‌های شمال بحث‌های جنگلداری با شاخصه توسعه پایدار را لحاظ کردیم و بهره‌برداری چوب را تا پایان امسال متوقف خواهیم کرد.

به گزارش سایت رادیو گفت و گو، وی در خصوص اقداماتی که برای جنگل‌های خارج از شمال کشور انجام شده است،اظهارکرد: در خارج از شمال نیز نزدیک دو میلیون هکتار طرح‌های جنگلداری چند منظوره از سال ۸۰ شروع شد و دو پروژه مهم در این طرح را لحاظ کردیم که یکی پروژه کاهش عوامل تخریب بود و پروژه بعدی تقویت پوشش گیاهی است و تاکنون به طور متوسط دو طرح جنگداری در هر استان کشور را داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha