• دوشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96062011114
  • خبرنگار : 71480

قائمی: احزاب سر منشا شکل‌گیری جبهه‌های سیاسی باشند

قائمی: احزاب سر منشا شکل‌گیری جبهه‌های سیاسی باشند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه اصلاح طلبان و اصولگرایان باید در قالب جبهه فراگیر فعالیت کنند، گفت: البته این به معنای نادیده گرفتن احزاب نیست زیرا احزاب باید سر منشا شکل‌گیری این جبهه‌ها باشند.

قربانعلی قائمی در گفت‌وگو با ایسنا در باره ارزیابی خود از فعالیت جناح اصلاح طلب و اصولگرا در چند سال اخیر اظهار کرد: در چند انتخابات اخیر؛ اصلاح طلبان و اصولگرایان به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به اهداف خود باید در قالب جبهه فعالیت کنند تا به انسجام و هماهنگی بیشتری در عملکردهای خود برسند.

وی در باره فعالیت اصلاح طلبان تصریح کرد: ارتباط اصلاح طلبان پس از انتخابات سال ۸۸ با صندوق‌های رای، کم رنگ شده بود، اما در سال ۹۲ این دیدگاه مطرح شد که اصلاح طلبان نباید با صندوق های رای، قهر کنند بلکه باید از هر روزنه‌ای استفاده کنند و حتی اگر در انتخابات، نامزد اصلاح طلبی وجود نداشت، از بین کاندیداها، بهترین ها انتخاب و در انتخابات مشارکت صورت پذیرد اما این دیدگاه نتوانست همه گرایش‌های اصلاح طلب را پای صندوق های رای بیاورد و بلافاصله پس از انتخابات سال ۹۲، تفاوت های بارز در انتخاب روحانی مشخص و این دیدگاه در بین اصلاح طلبان غالب شد که بهترین راه برای پیگیری مطالبات مردم و اصلاح طلبان، صندوق های رای است.

دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران با اشاره به خاستگاه تشکیل و فرایند شکل گیری شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات در سال ۹۴ گفت: به این دلیل که همه احزاب اصلاح طلب در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضور نداشتند و این شورا نمی توانست همه اصلاح طلبان را نمایندگی کند پس تشکل دیگری مطرح شد و با موافقت رهبران اصلاحات، شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، با حضور نمایندگان احزاب و تشکل های حاضر در این شورا و شخصیت های حقیقی اصلاح طلب تشکیل شد.


وی افزود: در همین سال کاندیداهای زیادی از اصلاح طلبان به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان نتوانستند از فیلتر ها عبور کنند و در انتخابات مجلس شرکت داشته باشند، شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز با محدودیت های شدید مواجه شد و در نتیجه از مجموع نیروهای تایید صلاحیت شده؛ لیستی را تهیه کرد و به مردم ارائه داد هر چند به اسامی مندرج در لیست های انتخاباتی که به لیست امید معروف شده بودند انتقاداتی وارد شده بود اما با توجه به محدودیت هایی که به آن اشاره شد و شرایط زمانی آن مقطع، رضایت نسبی از لیست ها حاصل شد.

این فعال سیاسی ادامه داد: در سال ۹۶ و انتخابات شوراها، تعداد زیادی از افراد برای شرکت در رقابت های نمایندگی در شوراهای شهری و روستا ثبت نام کرده و شرایط تهیه لیست امید را سخت کردند و شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز نتوانست آن طور که باید، فرآیند تهیه لیست امید را به صورتی که حتی خود آن را تهیه کرده بود، عمل کند. بنابر این افراد و شخصیت های اصلاح طلب در مورد انتخابات شوراها به دو گروه تبدیل شدند: گروه اول که اکثریت و موافق تهیه لیست امید بودند و گروه دوم منتقدین لیست امید که نسبت به جایگاه و تصمیمات شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات زاویه پیدا کردند.

وی گفت: این انتقادها به افراد حقیقی و حقوقی خارج از شورای عالی محدود نشد و تعدادی از احزاب و حتی اعضای حقیقی شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات نیز به این نتیجه رسیدند که باید ساختار تشکل فرادستی اصلاح طلبان، اصلاح گردد که اخیرا حرکت در این مسیر آغاز شده است. هرچند معتقدم مجموعه‌ای همچون شورایعالی اصلاح طلبان که خود دچار مشکل است، نمی تواند راسا این اشکالات را برطرف کند و باید افرادی بیرون از این مجموعه در این آسیب شناسی و اصلاح امور شرکت کنند.

قائمی با اشاره به اینکه شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان نباید نقش حزبی به خود بگیرد چرا که روند صدور مجوز حزبی در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور را طی نکرده است، گفت: عوامل متعددی در ایجاد شورای سیاست گذاری نقش داشت از جمله این که ما در کشور احزاب متعددی داریم که بسیاری از آن ها در مرحله تاسیسی خود متوقف شده ‌ند و عملا فعالیت حزبی ندارند اما وقتی قرار می‌شود احزاب در یک مجموعه فرادستی حضور داشته باشند، احزاب فرقی با هم ندارند که فراگیر باشند یا نباشند زیرا احزاب کوچک هم مطالبات یکسان همچون احزاب بزرگ و سراسری دارند. همین مشکل موجب شد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیشنهاد بدهد که تشکل دیگری به وجود آید و تشکیل شورای سیاست گذاری انتخاباتی اصلاحات در آن مقطع، بهترین تصمیم بود ولی در شرایط کنونی باید به روز رسانی شده و اشکالات پیش آمده اصلاح گردد.

وی درباره فعالیت جناح اصولگرا نیز یادآور شد: اصولگرایان برخلاف اصلاح طلبان با اختلافات بیشتری مواجه هستند. بزرگان اصول گرا قبل از انتخابات ، تشکل فراحزبی "جمنا" را تشکیل دادند و سعی کردند اکثریت اصولگرایان را پیرامون محوریت این تشکل جمع کرده و ساماندهی کنند اما در عمل با مشکلاتی مواجه شدند. اگر کارنامه آن ها در جمنا بررسی شود، عملکرد اصولگرایان با الگو برداری از شورای عالی سیاست گذاری اصلاحات و تشکیل جمنا در مدت کوتاهی که از زمان تاسیس آن سپری شده است، نسبتا موفق بوده است و به نطر می رسد با تقویت نقاط قوت و رفع اختلاف نظرهای خود بتوانند در آینده، اکثریت طیف و احزاب اصولگرا را نمایندگی کنند.

قائمی همچنین درباره دلایل بیرون ماندن حزب موتلفه از جمنا تصریح کرد: شاید دلیل آن این باشد که موتلفه اراده کرده بود که وزن سیاسی خود را در معادلات سیاسی کشور مورد ارزیابی قرار دهد و به عبارتی دیگر همچنان در کنار سایر تشکل های سیاسی و احزاب مدعی، نقش پدر خواندگی را ایفا کند که با حضور اصولگرایان جوان این هدف برای موتلفه غیر ممکن گردید.

دبیر حزب اعتماد ملی استان تهران در پایان گفت: نظر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که «نمی گذارند احزاب بزرگ تشکیل شود و فراگیر شوند در نتیجه احزاب باید در قالب جبهه فعالیت کنند» البته این به معنای نادیده گرفتن نقش احزاب نیست بلکه احزاب باید سر منشاء تشکیل جبهه‌ها باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha