• یکشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 97061105510
  • منبع : نمایندگی گلستان

تفکیک زباله از مبدأ زمینه‌ساز محیط زیستی سالم برای آیندگان

تفکیک زباله از مبدأ زمینه‌ساز محیط زیستی سالم برای آیندگان

ایسنا/گلستان استاندار گلستان با تأکید این‌که اجرای مستمر تفکیک از مبدأ تحویل سالم محیط زیست به نسل آینده است، گفت: نتیجه اجرای مستمر تفکیک از مبدا، بی‌شک نجات گلستان از وجود زباله‌ها در طبیعت و محیط زیست است.

به گزارش ایسنا، دکتر سید «مناف هاشمی» در مراسم اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدأ استان در شهر سرخنکلاته، تصریح کرد: در شرایطی که کشور ما با مشکل انتقال زباله از شهری به شهر دیگر مواجه است، کشورهای پیشرفته دنیا به دلیل بهره مندی زیاد از مزایای طرح تفکیک و تولید انرژی و محصولات متنوع، از زباله های بیشتر استقبال می کنند.

وی ازغیبت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در مراسم اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا انتقاد کرد و افزود: حل مشکل زباله بدون کمک و حضور این گروه ها دشوار بوده و انتظار می رفت آنها به واسطه مسئولیت و اهداف ذاتی خود، پیشتاز اجرای این طرح باشند.

استاندار گلستان بر فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا (محل تولید) اشاره کرد و گفت: این طرح، اقدام عمرانی و دارای چشم انداز ظاهری نیست و بر همین اساس ممکن است از آن استقبال نشود.

هاشمی ادامه داد: در ابتدای حضور در گلستان با معضل بزرگ دفن زباله و نخاله ها و فاضلاب در منطقه زیبا و جنگلی هزارپیچ گرگان مواجه شدم اما هیچ ارگان و شخصی پاسخگوی این اقدام نبود و مسئولیت آن را بر عهده نمی گرفت.

وی گفت: این محل در اقدامی ضربتی و کوتاه مدت از وجود زباله ها پاک و در آستانه تبدیل شدن به پارکی زیبا و جنگلی برای مردم است که امیدواریم این اقدام به نمونه ای قابل اجرا برای همه شهرهای گلستان و دیگر استان های کشور تبدیل شود.

استاندار گلستان با بیان این که چرا به خود جرات داده ایم که 37 سال همه زباله و فاضلاب ها را در بهترین و بکر ترین منطقه جنگلی استان دفن کرده و نسبت به عواقب آن بی توجه باشیم، افزود: یکی از موضوعاتی که در راستای کاهش آسیب زباله های استان باید مورد توجه قرار بگیرد، کمتر شدن تولید پسماند است.

هاشمی ادامه داد: تولید زباله روزانه هر گلستانی حدود 600 گرم و کمتر از میانگین کشوری است، اما همچنان از استانداردهای جهانی بیشتر بوده و به فرهنگ سازی مستمر برای کاهش تولید و همچنین تفکیک آن از مبدا احتیاج داریم.

وی افزود: هم اینک وضعیت نهرها و رودخانه های گلستان و بخشی از پارک ملی گلستان به دلیل انباشت زباله ها نامناسب و نیازمند توجه بیشتر برای پاکسازی است.

استاندار گلستان حرکت استان را به سمت توسعه گردشگری با شتاب فراوان عنوان کرد و یادآور شد: ولی این گونه مشکلات مانع جدی رسیدن به اهداف بلند و توسعه پایدار است که باید با توجه بیشتر و اجرای مسمتر طرح های پاکسازی و ارائه آموزش های متعدد این آسیب ها را تا حد امکان کاهش داد.

طرح تفکیک پسماند از مبدا امروز به صورت همزمان در 10 شهر و 66 روستای استان آغاز شد.

به گفته استاندار گلستان، قرار است این طرح به زودی در همه شهرها و روستاهای استان و با همکاری مردم و گروه های مردم نهاد حامی محیط زیست اجرا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha