• چهارشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 97092110662
  • خبرنگار : 71624

پرونده هفتمین دوره مسابقات ملی "مناظره دانشجویان" بسته شد

امید به حضور مسئولان در دوره‌های بعدی مناظرات

امید به حضور مسئولان در دوره‌های بعدی مناظرات

هفتمین مسابقات ملی مناظره دانشجویی پس از ۹ ماه با برگزاری ۶۰۷ مناظره در سطوح منطقه‌ای و استانی به مرحله کشوری رسید و مرحله پایانی این مسابقات از ۱۷ آذر تا ۲۰ آذر میان ۱۲ تیم برگزار شده و در نهایت با برتری گروه"جیم" از استان تهران پایان یافت.

به گزارش ایسنا، تشویق به گفت‌وگو پیرامون مباحث مختلف از دیرباز در آیات قرآن، احادیث و روایات ائمه نمود داشته و گفت‌وگو می‌تواند فضای غبارآلود حاصل از اختلاف نظرها را روشن سازد و زمینه دستیابی به اصولی مشترک را در جامعه فراهم کند. با شنیدن نظرات مخالف، انتقادها و پیشنهادها می‌توان از تعصبات کورکورانه عقب‌نشینی کرد و گامی در راستای ترویج آزادی بیان در جامعه برداشت.

فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران در حال حاضر نیاز به گفت‌وگو در سطوح مختلف جامعه را بیش از پیش نمایان می‌کند. همین نیاز باعث شد که سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی پیشگام طرح مسابقات ملی مناظره دانشجویی باشد، مسابقاتی که هفتمین دوره آن از فروردین سال جاری استارت خورد و تا ۲۰ آذرماه با  مشارکت بیش از ۲۳۰۰ دانشجو ادامه داشت.

دبیر هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره در نشست خبری برگزاری این مسابقات درباره جزئیات این دوره از مسابقات و روند داوری مناظره‌ها گفت: ۵۷۷ گروه دانشجویی در گروه‌های چهار نفره در مرحله استانی این مسابقات شرکت کردند، مرحله استانی این مسابقات در ۲۳ استان و ۹ دانشگاه در شهر تهران برگزار شد و مهرماه مرحله منطقه‌ای در استان‌های چهارمحال و بختیاری، گیلان، خراسان رضوی و دانشگاه علم و صنعت تهران با حضور ۵۶ تیم برپا شد.

مهدی کاظمی خالدی افزود: اخلاق گفت‌وگو یکی از پارامترهای مهم این مسابقات است که در داوری هم مشهود است و تیم داوری مسائل علمی، اخلاق گفت‌وگو و  فن بیان را داوری می‌کنند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های استان چهارمحال‌و بختیاری با ۹۶ تیم و بعد از آن یزد، زنجان و هرمزگان با ۳۲ تیم، بیشترین تیم‌های شرکت‌کننده را داشتند. از میان دانشگاه‌های تهران هم دانشگاه تهران با ۱۲ تیم و دانشگاه علم و صنعت با ۱۰ تیم بیشترین گروه‌های شرکت‌کننده در این مسابقات را دارا بودند. در نهایت ۱۲ تیم به مرحله کشوری رسیده‌اند تا مشخص شود هفتمین نشان خواجه‌نصیرالدین طوسی به کدام تیم می‌رسد.

افتتاحیه هفتمین دوره این مسابقات در روز شنبه ۱۷ آذرماه با حضور رییس جهاد دانشگاهی، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، دبیر هفتمین مسابقات ملی مناظره دانشجویی و مدیرعامل ایسنا در خبرگزاری ایسنا برگزار شد. مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز در افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، گفت: مناظره‌ای که امروز مطرح می‌شود، نوعی آموزش است و باید نهاد آموزشی مناظره گسترش داده شود.

علی متقیان با اشاره به مسابقه مناظره دانشجویی اظهار کرد: طبق گزارش دبیر مسابقات؛ بیش از ۵۰۰ گروه در این مناظره شرکت کردند که حداقل تعداد این دانشجویان ۲۰۰۰ نفر است که از میان آنان افراد حاضر در این مناظره انتخاب شدند.

از روز یکشنبه ۱۸ آذر ۱۲ گروه راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات  در ۶ مناظره با یکدیگر در دانشگاه علم و فرهنگ به رقابت پرداختند. در ابتدا گروه ساتراپ از خراسان رضوی در موضع مخالف با تیم سروش رازی از استان کرمانشاه در موضع موافق بر سر گزاره "بیداری اسلامی در منطقه متاثر از انقلاب اسلامی ایران است" به مناظره پرداختند که در نهایت تیم ساتراپ به مرحله بعد راه یافت.

پس از آن دو گروه کاپا و سردار جنگل به ترتیب از استان‌های فارس و گیلان و به عنوان موافق و مخالف بر سر گزاره" در شرایط فعلی و با امکانات موجود، اولویت اول برای مدیریت بحران آب محدود کردن کشاورزی است" مناظره کردند که در پایان تیم سردار جنگل از گیلان به مرحله بعد راه‌یافت.

در سومین مناظره روز نخست این مسابقات دو گروه عدالت از دانشگاه شهید بهشتی و علوم سیاسی از خراسان رضوی به عنوان موافق و مخالف  بر سر گزاره "انقلاب اسلامی ایران را به یک قدرت منطقه ای مستقل تبدیل کرد" مناظره کردند که با راهیابی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به مرحله بعد به پایان رسید.

در ادامه این مناظرات دو گروه فرهنگ از هرمزگان و جیم از تهران درباره گزاره" خصوصی‌سازی در کشورهایی مانند ایران موجب گسترش رانت و فساد اقتصادی می‌شود" مناظره کردند که گروه جیم از تهران برنده این مناظره بود.

پنجمین مناظره یکشنبه میان دو گروه مبین از استان البرز و جدال احسن از استان قزوین به ترتیب به عنوان موافق و مخالف بر سر گزاره" مهم‌ترین مانع توسعه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، احساس نبود آزادی بیان است" شکل گرفت که با برتری گروه جدال احسن همراه شد.

در آخرین مناظره هم دو گروه راه سبز امید از اصفهان و شهید دیالمه از استان مازندران بر سر گزاره" برای جلوگیری از آسیب‌های جنسی در جامعه باید آموزش‌های مربوط به این حوزه از سنین کودکی شروع شود" به مناظره پرداختند و در پایان گروه راه‌ سبز امید به برتری رسید.

دومین روز این مناظرات با برگزاری سه مناظره از مرحله دوم و سه مناظره مرحله نیمه نهایی به پایان رسید که در اولین مناظره مرحله دوم دو گروه ساتراپ و سردار جنگل به ترتیب در موضع موافق و مخالف بر سر گزاره" استقلال مالی دانشگاه‌ها لازمه توسعه علمی آن‌هاست" به مناظره پرداختند که در نهایت با پیروزی تیم سردار جنگل پایان یافت.

هم‌چنین گروه‌های "عدالت" در موضع موافق و تیم "جیم" در موضع مخالف بر سر گزاره "کمی‌گرایی، اصلی‌ترین علل تضعیف اخبار حرفه‌ای در دانشگاه‌ها (اساتید و دانشجویان) " به گفتگو پرداختند که این مناظره با برتری گروه جیم همراه بود.

سومین مناظره مرحله یک چهارم نهایی میان دو گروه جدال احسن از قزوین و تیم راه سبز امید از اصفهان  با موضوع گزاره " درصورتی که اروپا قادر به جبران زیان‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام نباشند، ایران باید از برجام خارج شود" شکل گرفت که در نهایت با برتری گروه راه سبز امید از استان اصفهان پایان یافت.

اولین رقابت مرحله نیمه نهایی این مسابقات بعد از ظهر دوشنبه میان گروه‌های  جیم از تهران و سردار جنگل از گیلان به ترتیب به عنوان مخالف و موافق بر سر موضوع "برخورد نیروی انتظامی با کولبری باید همانند سایر مظاهر قاچاق باشد" شکل گرفت که با راهیابی گروه جیم به مرحله نهایی این رقابت‌ها همراه شد.

هم‌چنین دومین رقابت مرحله نیمه نهایی هم با مناظره دو گروه  "جدال احسن" از قزوین و "راه سبز امید" از اصفهان به ترتیب در موضع موافق و مخالف بر سر گزاره «مسئولان دانشگاه حق دارند در نحوه پوشش دانشجویان در محیط دانشگاه دخالت کنند» و راهیابی گروه راه سبز امید به مرحله فینال پایان یافت.

سه‌شنبه ۲۰ آذرماه مسابقه نهایی میان دو گروه راه سبز امید از استان اصفهان و جیم از استان تهران در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ  برگزار شد. گروه راه سبز امید و جیم به ترتیب در موضع موافق و مخالف بر سر گزاره «تهدید به بستن تنگه هرمز، سیاست موثری در رویارویی با فشارهای بین‌المللی و تهدیدات خارجی است» با یکدیگر به مناظره پرداختند. پس از مناظره این دو گروه رییس جهاد دانشگاهی با بیان این که به شخصه از مناظره نهایی بسیار لذت برده گفت:به نظرم جای مسئولین و سیاسیون کشور خالی بود.

وی در ادامه سخنرانی خود از استادان و دانشجویان شرکت‌کننده در این مسابقات تشکر کرد و گفت: ‌این الگوها به خوبی در جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد و امیدواریم در کشور نیز اثرات آن را شاهد باشیم.

در ادامه اختتامیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی رییس دانشگاه علم و فرهنگ که میزبان این دوره از مسابقات بود با ابراز امیدواری در خصوص رفع بی‌تفاوتی‌های شکل‌گرفته شده در دانشگاه به کمک مناظره‌ها گفت: مناظره بحث مهمی است که کشور ما نیازمند آن است تا بتوانیم از طریق گفت‌وگو به یادگیری بپردازیم. مناظره در دین ما نیز جایگاه خاصی دارد و به عنوان ابزاری کارآمد در دفاع از دین مطرح می‌شود. ائمه ما نیز در دوران خود مناظره کنندگان متبحری بودند. مراجعه به روش و منش مناظره ائمه برترین شیوه الگو و آموزش محسوب می‌شود. در مناظره علمی حق گویی ملاک برتری است که در این مسابقات شاهد این موضوع بودیم.

در ادامه، دبیر هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی با اشاره  به فرمایش مقام معظم رهبری به مدیران جهاد گفت: مقام معظم رهبری در دیداری که با مدیران جهاد دانشگاهی داشتند فرمودند جهاد دانشگاهی می‌تواند موج تحصیلکرده دانشگاهی را هدایت کند تا به پختگی لازم برسند. در قدم اول جهاد دانشگاهی به ما فرصت داد تجربه کنیم و فضای اجرای ایده‌های لازم برای جامعه دانشگاهی را فراهم کنیم.

در پایان مراسم اختتامیه، تیم سروش رازی استان کرمانشاه برگزیده جایزه اخلاق هیئت داوران شد و نشان خواجه نصیرالدین طوسی به گروه جیم از استان تهران رسید. تیم راه سبز امید از استان اصفهان هم به مقام دوم این دوره از مسابقات دست یافت.

رییس جهاد دانشگاهی در جهت تاکید بر ترویج فرهنگ گفت‌وگو در افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، هدف از انجام این مناظرات باید فرهنگ‌سازی علمی و منطقی گفت‌وگو باشد.

اما درباره اهداف برگزاری این رویداد، دکتر حمیدرضا طیبی متذکر شد: هدف ما این است که الگوهای علمی در جامعه ترویج یابند، دانشجویان باید علی‌رغم داشتن اعتقادات مختلف، حق‌پنداری را کنار بگذارند.

هم‌چنین دبیر هفتمین مسابقات ملی مناظره دانشجویی در نشست خبری این مسابقات گفت: این مسابقات فرصتی برای تمرین گفت‌وگو، مطالعه، کار تیمی، فن بیان، ارائه نظرات در فرصتی کوتاه و شنیدن است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هم در نشست خبری این مسابقات با بیان اینکه مهم‌ترین جز عنصر فرهنگی گفت‌وگو است گفت:اساس کار دانشجویان در این مسابقات علاوه بر کار تیمی، تمرین نهادینه شدن گفت‌وگو در جامعه است. موضوع مناظرات یکی از مطالبات قدیمی فضای دانشجویی است که بسیاری از نهادها و سازمان‌ها در برگزاری آن به ما کمک می‌کنند.

رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی هم در افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با اشاره به تاکید بر جدال احسن در سیره ائمه و معصومین علیهم السلام خاطرنشان کرد: مناظرات دانشجویی باید در عین پاسخگویی به شور و نشاط جوانی، از عقلانیت در شأن دانشگاه و دانشجو نیز برخوردار باشد.

دکتر علی منتظری در افتتاحیه این مسابقات با اشاره به ماهیت رقابتی مسابقات گفت:هدف اصلی از شرکت در مناظرات، برنده بودن نیست بلکه این موضوع تنها بستری است که برای حرکت فرهنگی اجتماعی فوق ترتیب داده شده است. ایجاد این بستر برای حرکت فرهنگی اجتماعی دقیقا نمایانگر شدن همان هدفی است که یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در این مسابقات از استان اصفهان هم به آن اشاره کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در این مسابقات بر آن هستیم تا تفکر خود را در صورت دارا بودن مشکل اصلاح کنیم. ضمن این که این مسابقات دارای هیجان نیز هست.

اما در نهایت هفتمین دوره این مسابقات در شرایطی به پایان رسید که برخی از شرکت‌کنندگان این دوره پیشنهاداتی برای دوره های بعدی مطرح کرده و به‌عنوان مثال بر لزوم تخصصی‌تر شدن گزاره‌ها یا طرح گزاره‌های منطقه‌ای و استانی تاکید کردند. همچنین عده‌ای نزدیکی زمان برگزاری رقابت‌های کشوری با ایام امتحانات دانشجویان را از دیگر مواردی دانستند که می‌تواند در دوره‌های بعدی مورد بازنگری قرار گیرد. از سوی دیگر عده‌ای نیز درباره آئین‌نامه این مسابقات که بر اساس آن امکان تجدید نظر در داوری‌ها وجود ندارد انتقاداتی کردند. حال با تمام این تفاسیر هفتمین دوره این رقابت‌ها به پایان رسیده و در قالب مراسم اختتامیه این رویداد پوستر هشتمین دوره رقابت‌ها نیز رونمایی شده است. امید است در نهایت صرف زمان چندین ماهه برای این رقابت‌ها منجر به گسترش فرهنگ نقدپذیری و گفتگو در جامعه شده و برای دوره‌های بعدی برگزاری این رقابت‌ها با شور و جدیت بیشتری دنبال شود و در کنار برگزاری این رویداد دعوت از مسئولان حوزه‌های مختلف نیز در دستور کار قرار گیرد و شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که شاهد حساسیت مسئولان در برابر نظرات دانشجویان در جامعه باشیم.

همچنین در هر مرحله از این مناظره‌ها، سه داور عضو هیئت علمی در گروه داوری حضور داشتند که پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد پشتیبان و راهبر تیم داوری استادان بود. هم‌چنین سه داور دانشجو که از برترین دانشجویان دوره‌های گذشته بودند در تیم داوری حضور داشتند.

اسامی استادان داور هفتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی عبارتند از:

دکتر سید علی منتظری، رییس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و رییس شورای علمی مسابقات

دکتر عماد افروغ، جامعه شناس و استاد دانشگاه

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری

دکتر نعمت‌الله فاضلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی

دکتر خوش‌چهره، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

دکتر سلگی، رییس پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت ارشاد 

دکتر علی اصغر خندان، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق 

دکتر سروش عبدالکریمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ

دکتر علی‌اکبر هاشمی راد، معاون فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ

دکتر حمیدرضا بابایی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی

دکتر مجید نجارزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ

دکتر رضا عسگری مقدم، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی

دکتر قدیر نصری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و رییس سابق انجمن علوم سیاسی ایران

دکتر آرش حیدری، عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ

و هم‌چنین اسامی دانشجویان داور در این دوره از مسابقات به شرح زیر است:

آقای محمدحسین مطهری، دبیر کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی شورای عالی انقلاب فرهنگی

الهه نوری، عضو تیم قهرمان اولین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی

حسین شیربند،عضو تیم نایب قهرمان ششمین دوره  مسابقات ملی مناظره دانشجویی

محمد کشفی آزاد، عضو تیم  نایب قهرمان ششمین دوره  مسابقات ملی مناظره دانشجویی

فاطمه چیت‌گری، عضو گروه سوم سومین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی

غزل فداییان، عضو تیم اخلاق پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی

منصوره حجازی، عضو تیم اخلاق پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha