• یکشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98070704780
  • خبرنگار : 71588

بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه: رابطه با اسد را بازسازی کنید

بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه: رابطه با اسد را بازسازی کنید

حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه از دولت این کشور خواسته است، برای کمک به استقرار صلح در سوریه، اجتناب از مواجهه با آوارگان جنگی جدید سوری و مبارزه‌ای مؤثرتر با تروریسم به سرعت روابط خود با دولت سوریه را بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا، کمال قلیچداراوغلو، رهبر بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه، خواستار بهبود هر چه سریع‌تر رابطه آنکارا با دولت سوریه به منظور برقراری صلح در این کشور درگیر جنگ داخلی شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه (CHP)، روز شنبه در کنفرانس بین‌المللی سوریه که این حزب در استانبول بر پا کرد، گفت: «راه میان آنکارا و دمشق کوتاه‌ترین راهی است که به صلح ختم می‌شود.»

نمایندگان دولت سوریه به ریاست بشار اسد در این کنفرانس شرکت نکردند. یکی از کارگزاران این حزب به خبرگزاری آلمان گفته است، وزارت خارجه ترکیه از اعطای ویزا به این افراد خودداری کرده است.

ترکیه در زمان ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان مناسبات خود با دمشق را قطع کرد. در جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ تا کنون بی‌وقفه ادامه دارد ترکیه از شورشیان حمایت می‌کند.

ترکیه، روسیه و ایران در نشست عالی سوریه که اواسط سپتامبر در آنکارا برپا شد از مذاکراتی سخن گفتند که به‌زودی در مورد قانون اساسی جدید در سوریه برگزار می‌شود. با این همه این سه کشور بر سر اقدامی مشترک جهت اجتناب از وخامت اوضاع در ادلب که تحت کنترل شورشیان سوری است به تفاهم نرسیدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، دوشنبه اعلام کرد، طرف‌های درگیر در سوریه بر سر یک کمیسیون قانون اساسی به توافق رسیده‌اند. اولین نشست این کمیسیون قرار است در چند هفته آینده تحت سرپرستی سازمان ملل برپا شود.

تصمیم بر سر تشکیل کمیسیون قانون اساسی سوریه پیش از این در پاییز سال ۲۰۱۸ گرفته شد. سازمان ملل امید دارد که با تشکیل این کمیسیون بعد از بیش از هشت سال جنگ داخلی در سوریه یک روند سیاسی جدید در این کشور آغاز شود.

ترکیه سه‌ میلیون و ۶۰۰ هزار آواره جنگی سوریه را پذیرفته است. این کشور از گروه‌های شورشی سنی سوریه حمایت می‌کند و با این استدلال که مرزهایش در خطر است با شبه‌نظامیان کرد این کشور می‌جنگد.

قلیچداراوغلو می‌گوید، بهبود رابطه ترکیه با اسد می‌تواند باعث شود که ترکیه در آینده با مشکلی به نام ورود آوارگان جنگی بیش‌تر از سوی سوریه مواجه نشود و مبارزه این کشور علیه تروریسم نیز مؤثرتر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha