• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403032617771
  • خبرنگار : 71604

موشک پیر ژاپن در دام شکارچی زباله‌های فضایی!

موشک پیر ژاپن در دام شکارچی زباله‌های فضایی!

ماهواره «آدراس-جی» که برای نزدیک شدن به زباله‌های مداری غیر قابل کنترل طراحی شده، با موفقیت از مرحله بالایی یک موشک بازنشسته ژاپنی عکس گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد یک زباله فضایی که دهه‌هاست در مدار زمین می‌چرخد، از فاصله ۵۰ متری دیده می‌شود.

به نقل از اسپیس، شما به مرحله بالایی یک موشک بازنشسته ژاپنی نگاه می‌کنید که در سال ۲۰۰۹ یک ماهواره رصد زمین را پرتاب کرد. ماهواره «آدراس-جی»(ADRAS-J) شرکت خصوصی ژاپنی «استرواسکیل»(Astroscale) که برای نزدیک شدن به زباله‌های مداری غیر قابل کنترل طراحی شده است، در روز ۲۳ مه از بدنه موشک عکس گرفت.

تصاویر و داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول این بررسی‌ها، وضعیت ماهواره مرده را ثبت می‌کنند. برای مثال، نشان می‌دهند که ماهواره پس از سال‌ها حرکت در محیط ناملایم فضا چقدر از نظر ساختاری سالم است. این ماهواره، سیگنال‌های GPS را به زمین نمی‌فرستد. بنابراین با نزدیک شدن، تصویربرداری و حذف احتمالی آن از مدار در آینده، فناوری‌هایی را اثبات می‌کند که از خدمات مداری آنها می‌توان برای مواردی مانند نگهداری ماهواره یا گرفتن و خارج کردن زباله‌های فضایی استفاده کرد.

شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) در روز ۱۸ فوریه ماهواره آدراس-جی را به مدار زمین پرتاب کرد.

بیشتر بخوانید:

شکارچی زباله‌های فضایی به مدار زمین رفت!

این کاوشگر ۱۵۰ کیلوگرمی تا آوریل، از دوربین‌های خود استفاده کرد و با موفقیت در فاصله چند صد متری از هدف خود که مرحله بالایی موشک ژاپنی «اچ-۲ای»(H-2A) بود، مانور داد. حاصل این دستاورد، عکس خیره‌کننده‌ای بود که در اواخر آوریل منتشر شد.

استرواسکیل در به‌روزرسانی روز جمعه ۱۴ ژوئن نوشت که آدراس-جی یک روند ایمن و کنترل‌شده را برای نزدیک شدن به موشک تکمیل کرده که ابعاد آن ۱۱ در چهار متر است. به گفته این شرکت، جدیدترین تصویر یکی از تصاویر متعدد ثبت‌شده با آدراس-جی است و در حالی گرفته شده که در یک موقعیت ثابت نسبت به مرحله بالایی موشک قرار دارد. استرواسکیل افزود که ماموریت به زودی تلاش خواهد کرد تا به کمک عملیات گوناگون نزدیک شدن، تصاویر بیشتری را از هدف بگیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha