• یکشنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99011004952
  • خبرنگار : 50059

«جهش تولید فرهنگی» چگونه اتفاق می‌افتد؟

«جهش تولید فرهنگی» چگونه اتفاق می‌افتد؟

ایسنا/قزوین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: آنچه در حوزه فرهنگ و هنر برای جهش تولید دارای اهمیت است تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر است، لذا باید حمایت‌های مادی و معنوی از تولیدات فرهنگی و هنری در کشور و به تبع آن در استان قزوین صورت بگیرد.

محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام «جهش تولید» و ارتباط آن با حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: به طور حتم باید تمامی متولیان فرهنگی هم در حوزه فرهنگ و هنر برای تحقق و عملیاتی شدن این شعار اقدامات جدی را انجام دهند.

وی افزود: در این راستا آنچه در حوزه فرهنگ و هنر برای جهش تولید دارای اهمیت است تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر است، لذا باید حمایت‌های مادی و معنوی از تولیدات فرهنگی و هنری در کشور و به تبع آن در استان قزوین صورت بگیرد.

اسماعیلی تصریح کرد: برای تحقق این موضوع برنامه‌هایی چون ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و هنری، ایجاد گذر فرهنگ و هنر، حمایت از کسب‌وکارهای فرهنگی به‌ویژه در فضای مجازی از طریق اعطای تسهیلات مختلف چون تسهیلات بانکی، معافیت‌های مالیاتی، ایجاد اکسپوهای هنری جهت خرید آثار هنری در راستای حمایت از این تولیدات از جمله پیشنهاداتی است که می‌توان در این راستا به کار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از ظرفیت تولیدات هنری در مبلمان و مناظر شهری، حمایت از تولیدات انبوه در حوزه صنایع فرهنگی از طریق حمایت از ایجاد کارگاه‌های مختلف هنری، حمایت از صادرات تولیدات هنری به کشورهای دیگر، حمایت از توسعه استارتاپ‌های فرهنگی و هنری، تقویت قانون حمایت از مؤلفین و مصنفین و قانون کپی رایت از دیگر اقداماتی است که می‌شود در جهت جهش تولید در حوزه فرهنگ و هنر به کار گرفت.

دغدغه متولیان فرهنگ، تولید محتوا است

این مسئول در پاسخ به این سؤال که متولیان فرهنگ و هنر کشور چه سیاست‌هایی را برای افزایش کمی و کیفی محتوای فرهنگی می‌توانند داشته باشند، گفت: از جمله سیاست‌هایی که در جهت حمایت از افزایش تولید کیفی و کمی در حوزه فرهنگ و هنر می‌توان انجام داد توجه به تولید محتوا است زیرا مهمترین دغدغه و چالش به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: باید تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی در اولویت توجه متولیان فرهنگی قرار بگیرد، لذا مهمترین سیاست در این راستا حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: همچنین حمایت از فرهنگ بومی و محلی، سیاست توسعه‌ای در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری در تمامی ابعاد، استفاده بهینه از فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت عمده در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری و سیاست هم‌افزایی فرهنگی بین دستگاه‌های متولی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین سیاست‌هایی است که در این حوزه باید موردتوجه و عنایت جدی قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سال ۹۸ از کلیدواژه قوی شدن بارها استفاده و بر آن تأکید داشتند، بسترهای قوی شدن فرهنگی را چنین برشمرد: خوشبختانه بستر این مهم در کشور وجود دارد و آن فرهنگ غنی و پشتوانه عمیقی است که در جای جای میهن اسلامی ما وجود دارد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید برنامه‌ریزی‌های دقیق و جامعی در این زمینه صورت بگیرد که از جمله آن می‌توان به توسعه و ارتقاء فرهنگ عمومی، ارتقاء شاخص‌های فرهنگی، ارتقاء سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی که مهمترین راه برای قوی شدن فرهنگی است.

وی افزود: همچنین توجه جدی به فرهنگ خودی یعنی فرهنگ ایرانی و اسلامی نه در شعار بلکه در عمل و مواجهه قدرتمند با سایر فرهنگ‌ها به صورت فعال و پویا نه به صورت منفعل و خمود در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

این مسئول با تأکید بر اینکه توجه به خرده فرهنگ‌ها و نگاه جامع و تخصصی به حوزه فرهنگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: مطمئناً تناسب بین حوزه فرهنگ و جهش تولید فرهنگی یک نسبت مستقیم است چراکه اگر تولیدات فرهنگی از نظر کمی و کیفی افزایش پیدا کند به طور حتم باعث یک انسجام درونی و ارتقاء سرمایه اجتماعی و فرهنگی و در نهایت قوی شدن در این حوزه خواهد بود.

جهش تولید می‌تواند جهش در همه حوزه‌ها باشد

وی تأکید کرد: انتخاب شعار امسال به‌عنوان سال جهش تولید می‌تواند به قوی شدن در همه حوزه‌ها منجر شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در پاسخ به این سؤال که با تحقق شعار سال ۹۹ چه چشم‌اندازی در حوزه فرهنگ اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرد: این چشم‌انداز در صورت تحقق شعار سال به‌طور حتم بسیار مثبت خواهد بود زیرا با جهش و رونق تولیدات فرهنگی شاهد ارتقاء حوزه فرهنگ در کشور خواهیم بود.

وی بیان کرد: در این راستا سبک زندگی ما و به‌ویژه جوانان و نوجوانان کشور نیز به‌جای جذب فرهنگ بیگانه به سمت فرهنگ خودی که همان فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است سوق پیدا می‌کنند.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع باعث می‌شود که ما از تولیدات فرهنگی در همه زمینه‌ها ازجمله سبک زندگی، معماری و مبلمان شهری استفاده کنیم و با این نگاه عمیق و آینده‌نگر آینده کشور را نیز تضمین کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha