• چهارشنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99032113039
  • خبرنگار : 50199

خوردنی‌هایی که در روزهای کرونایی پیشنهاد می‌شود

خوردنی‌هایی که در روزهای کرونایی پیشنهاد می‌شود

ایسنا/مازندران یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه امنیت غذایی در روزهای کرونایی، تامین کننده سلامت انسان‌ها است، گفت: در روزهای کرونایی، جایگزین‌های غذایی سالم، ارزان، مناسب و راحت در دسترس هستند و با استفاده از آنها از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌شود.

ابراهیم مهدوی پزشک تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت وگو با ایسنا در مورد اینکه مواد غذایی چگونه می تواند تامین سلامت را ایجاد کرده و چه بخوریم که بدن در مواجه با بیماری‌هایی از قبیل کرونا از ایمنی بیشتری برخوردار باشد، اظهار کرد: خرید مواد غذایی با وحشت و هراس و اختلال در سیستم تامین غذا به معنی مشکل در یافتن بعضی از اقلام غذایی، سختی‌های بیشتری را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند همچنین برای تعداد زیادی از افراد، بیکاری و از دست دادن درآمد، خرید مواد غذایی را نیز با چالش بیشتری روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه در روزهای کرونایی، جایگزین‌های غذایی سالم، ارزان، مناسب و راحت در دسترس هستند، تصریح کرد: مصرف دوزهای بالای ویتامین و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت شده ای در پیشگیری از بیماری های عفونی ندارد و این برنامه‌ها فقط باید بر اساس دستورالعمل‌های پزشکی باشد.

این پزشک تغذیه با اشاره به اینکه در برنامه غذایی روزانه دو اصل تعادل و تنوع باید رعایت شود، گفت:  تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۶ گروه اصلی غذایی مانند نان و غلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت،  تخم مرغ، حبوبات و مغز دانه ها قرار دارند.

مهدوی با بیان اینکه مواد غذایی در هر گروه غذایی، دارای ارزش غذایی مشابه هستند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد، یادآور شد: به عنوان مثال می توان از ماست به جای شیر و از حبوبات و تخم مرغ به جای گوشت استفاده کرد. برای افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله محصولات برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم، گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج، کیوی و دیگر میوه‌ ها و سبزی‌ ها استفاده شود.

وی ادامه داد: با توجه به این که پیاز خام حاوی ویتامین C است می توان روزانه همراه با غذا استفاده کرد و یا در تهیه سوپ یا آش از شلغم بهره برد، همچنین با توجه به نقش ویتامین‌های E و A در تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی ویتامین A شامل انواع سبزی ها و میوه ها ی زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E نظیر روغن های مایع مانند کانولا، گلرنگ ، آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

مهدوی تاکید کرد: از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شده و روزانه می توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین D که شامل ماهی های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ است، درجهت افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.

وی ادامه داد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی ها، حبوبات، میوه های تازه و خشک شده و غلات کامل نیز می‌توان استفاده کرد.

این متخصص تغذیه افزود: خوردن شلغم و خانواده آن مانند تربچه و انواع ترب سفید و سیاه می‌تواند موثر باشد، این مواد به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی، ضدمیکروب و ضدویروس هستند و در تقویت سیستم ایمنی موثرند؛ همچنین برخی از ادویه ها مانند زنجبیل نیز در تقویت سیستم ایمنی نقش مفیدی در بدن ایفا می‌کنند و برای بالا بردن ایمنی بدن از خوردن لبنیات و به خصوص ماست پروبیوتیک‌دار نباید غافل شد.

انتهای پیام/

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha