به گزارش ایسنا، نخستین نشست بررسی راهکارهای تسریع در تکمیل پروژه ملی راهآهن رشت–آستارا با هدف هماهنگی میان دستگاههای مسئول و بررسی ابعاد فنی، حقوقی و اجرایی این طرح زیرساختی برگزار شد.
این نشست به ریاست محمدجعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیسجمهور و سرپرست نهاد ریاستجمهوری، و با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و استانداری گیلان برگزار شد.
در این جلسه، ضمن مرور آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه، بر تسریع در روند احداث و تقویت هماهنگی میان دستگاههای ذیربط تأکید شد.
دکتر قائمپناه با اشاره به اهمیت راهبردی این طرح در تکمیل کریدور بینالمللی شمال–جنوب گفت: «پروژه راهآهن رشت–آستارا یکی از حلقههای کلیدی اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است و میتواند جایگاه کشور را در نقشه حملونقل جهانی بهطور چشمگیری ارتقا دهد.»
به گفته وی، با بهرهبرداری از این مسیر، افزون بر توسعه تجارت بینالمللی و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از کشور، ظرفیت گردشگری و حملونقل مسافری شمال کشور نیز افزایش مییابد.
قائم پناه افزود: بر اساس مطالعات انجامشده، مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز کاهش میدهد و موجب صرفهجویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حملونقل خواهد شد.
وی اضافه کرد: همچنین بر پایه آمارهای رسمی، حجم فعلی تبادلات تجاری روسیه با هند و چین به ترتیب ۲۵ و ۱۷۳ میلیون تن در سال است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ و ۳۱۸ میلیون تن افزایش یابد. به همین دلیل، مسیر ایران و پروژه رشت–آستارا میتواند نقش مهمی در انتقال بخش قابل توجهی از این مبادلات ایفا کند.
قائمپناه در جمعبندی نشست، بر لزوم تدوین برنامه زمانبندی دقیق، رفع موانع اجرایی و هماهنگی بینالمللی برای تأمین مالی پروژه تأکید کرد و گفت: «راهآهن رشت–آستارا نهفقط یک پروژه عمرانی، بلکه طرحی ژئوپلیتیکی و اقتصادی در تراز ملی و منطقهای است که باید با دقت، سرعت و انسجام کامل پیش برود.»
انتهای پیام


نظرات