• سه‌شنبه / ۱۳ آبان ۱۴۰۴ / ۲۳:۳۹
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1404081308374
  • منبع : پاد

معاون اجرایی رئیس‌جمهور مطرح کرد؛

راه‌آهن رشت ـ آستارا؛ مسیر جدید اتصال چین به روسیه و غرب

راه‌آهن رشت ـ آستارا؛ مسیر جدید اتصال چین به روسیه و غرب

جعفر قائم‌پناه گفت: بر پایه آمارهای رسمی، حجم فعلی تبادلات تجاری روسیه با هند و چین به ترتیب ۲۵ و ۱۷۳ میلیون تن در سال است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ و ۳۱۸ میلیون تن افزایش یابد. به همین دلیل، مسیر ایران و پروژه رشت ـ آستارا می‌تواند نقش مهمی در انتقال بخش قابل توجهی از این مبادلات ایفا کند.

به گزارش ایسنا، نخستین نشست بررسی راهکارهای تسریع در تکمیل پروژه ملی راه‌آهن رشت–آستارا با هدف هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول و بررسی ابعاد فنی، حقوقی و اجرایی این طرح زیرساختی برگزار شد.

این نشست به ریاست محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، و با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و استانداری گیلان برگزار شد.

در این جلسه، ضمن مرور آخرین وضعیت عملیات اجرایی پروژه، بر تسریع در روند احداث و تقویت هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط تأکید شد.

دکتر قائم‌پناه با اشاره به اهمیت راهبردی این طرح در تکمیل کریدور بین‌المللی شمال–جنوب گفت: «پروژه راه‌آهن رشت–آستارا یکی از حلقه‌های کلیدی اتصال شبکه ریلی ایران به اروپا، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است و می‌تواند جایگاه کشور را در نقشه حمل‌ونقل جهانی به‌طور چشمگیری ارتقا دهد.»

به گفته وی، با بهره‌برداری از این مسیر، افزون بر توسعه تجارت بین‌المللی و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از کشور، ظرفیت گردشگری و حمل‌ونقل مسافری شمال کشور نیز افزایش می‌یابد.

قائم پناه افزود: بر اساس مطالعات انجام‌شده، مسیر ریلی شمال–جنوب زمان حمل کالا از هند تا فنلاند را از ۴۵ روز (در مسیر دریایی) به حدود ۲۱ روز کاهش می‌دهد و موجب صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در زمان و ۳۰ درصدی در هزینه حمل‌ونقل خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین بر پایه آمارهای رسمی، حجم فعلی تبادلات تجاری روسیه با هند و چین به ترتیب ۲۵ و ۱۷۳ میلیون تن در سال است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۰ و ۳۱۸ میلیون تن افزایش یابد. به همین دلیل، مسیر ایران و پروژه رشت–آستارا می‌تواند نقش مهمی در انتقال بخش قابل توجهی از این مبادلات ایفا کند.

قائم‌پناه در جمع‌بندی نشست، بر لزوم تدوین برنامه زمان‌بندی دقیق، رفع موانع اجرایی و هماهنگی بین‌المللی برای تأمین مالی پروژه تأکید کرد و گفت: «راه‌آهن رشت–آستارا نه‌فقط یک پروژه عمرانی، بلکه طرحی ژئوپلیتیکی و اقتصادی در تراز ملی و منطقه‌ای است که باید با دقت، سرعت و انسجام کامل پیش برود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha