• سه‌شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99072921495
  • خبرنگار : 71129

درخواست قانونگذاران اروپایی برای کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه ۲۰ در ریاض

درخواست قانونگذاران اروپایی برای کاهش سطح هیات نمایندگان در نشست گروه ۲۰ در ریاض

۶۵ قانونگذار اروپایی در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا امسال سطح هیأت شرکت کننده از سوی این اتحادیه در نشست گروه ۲۰ را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نامه از سوی اعضای پارلمان اروپایی در پی قطعنامه تصویب شده اوایل ماه جاری میلادی امضا شد و در آن، قانونگذاران خواستار حضور کمرنگ اتحادیه اروپا در نشست آتی گروه ۲۰ بابت اجتناب از مصونیت مشروع برای نقض حقوق بشر در عربستان شده‌اند؛ این کشور اکنون ریاست گروه ۲۰ را برعهده دارد.

قرار است نشست گروه ۲۰ که متشکل از وزرای اقتصاد و دارائی و مسئولان بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد برتر دنیا است، ماه آینده طی روزهای ۲۱ و ۲۲ نوامبر (اول و دوم آذر) در عربستان سعودی برگزار شود.

این حضور کمرنگ شامل عدم حضور اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپایی و شارل میشل، رئیس شورای اروپایی در این نشست می‌شود.

در این نامه همچنین آمده است: ما نباید دولتی را که به جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر دست می‌زند چون میزبان مهمترین نشست جهان است، مشروع بدانیم.

در ادامه این نامه همچنین آمده است: ما از شما می‌خواهیم تا حضورتان را در این نشست مورد بازبینی قرار دهید و در آن شرکت نکنید. بجای آن، سطح حضور اتحادیه اروپا را از مقام‌های ارشد به مقام‌هایی با رتبه‌های پایین‌تر برسانید. تا زمانیکه عربستان در روند حقوق بشری خود پیشرفتی حاصل نکند، دیدگاه ما این است که نباید اتحادیه اروپا روابطش را در حوزه‌های تجارت، سرمایه گذاری یا امور خارجی با این کشور تعمیق کند.

این اظهارنظر هنوز واکنشی از سوی مقام‌های سعودی در پی نداشته و معلوم هم نیست که آیا شارل میشل و فون درلاین این درخواست مکتوب را بپذیرند یا خیر. البته اگر این دو تصمیم بگیرند در نشست شرکت کنند، نمایندگان از آنها خواسته‌اند تا حقوق بشر را در مرکز و محوریت نشست و گفتگوهای گروه ۲۰ قرار دهند.

این قطعنامه و نامه که با دومین سال قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه مخالف سعودی در استانبول به دست عربستان تلاقی زمانی دارد، قوی‌ترین پیام سیاسی پارلمان اروپاست که تا کنون خطاب به عربستان نوشته شده است.

امضای این نامه، دومین اقدام گروهیِ نمایندگان پارلمان اروپا در ماه اخیر برای متقاعد کردن بروکسل در کاهش سطح نمایندگی خود در این نشست است. پیش از این نیز روز پنج‌شنبه ۸ اکتبر به مناسبت دومین سالگرد قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد پادشاهی سعودی، پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای با همین موضوع، از مقامات ارشد این اتحادیه خواسته بود از «مشروعیت بخشیدن به نقض حقوق بشر» در عربستان جلوگیری کنند.

اگرچه ریاض پیش از این اعلام کرده بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال نشست گروه۲۰ به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد، اما تقلیل سطح هیأت نمایندگی اتحادیه اروپا به این معنا خواهد بود که دیگر اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا حتی در نشست آنلاین گروه۲۰ نیز شرکت نخواهند کرد.

در نامۀ نمایندگان پارلمان اروپا خطاب به این دو مقام سیاسی آمده است: «ما نباید به کارهای دولتی که بطور گسترده اقدام به نقض حقوق بشر می‌کند و اکنون میزبان یکی از مهمترین نشست‌های جهان شده، مشروعیت بدهیم...ما از شما می‌خواهیم تا به ارزیابی دوباره موضوع مشارکتتان در نشست امسال گروه۲۰ بپردازید و در آن شرکت نکنید، و سطح مشارکت اتحادیه اروپا در این نشست را به یک مقام رسمی ارشد تنزل دهید.»

نه رابطۀ عمیق سیاسی و نه اقتصادی

در این نامه همچنین از مقامات اتحادیه اروپا خواسته شده تا از برقراری روابط اقتصادی گسترده با عربستان نیز خودداری کنند.

امضاکنندگان این نامه نوشته‌اند: «نظر قاطع ما این است که تا زمانی که عربستان سعودی در زمینه حقوق بشر پیشرفت نکرده، اتحادیه اروپا نباید به دنبال ایجاد روابط عمیق‌تر با این کشور در موضوعات تجاری، سرمایه‌گذاری یا دیپلماتیک باشد.»

از نظر تحلیلگران، تصمیم اتحادیه اروپا در پایین آوردن سطح نمایندگی خود در این نشست جهانی، شرمساری بزرگی را برای ریاض در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha