• دوشنبه / ۱ دی ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 99100100115
  • خبرنگار : 50201

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس:

تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد

تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد

ایسنا/مازندران نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت و نقش پژوهش اظهار کرد: دنیا سال‌ها است که به این نتیجه رسیده است که انسان محور توسعه بوده  و انسان تکامل یافته و با بصیرت محور توسعه پایدار است .
وی با بیان اینکه اگر قرار است توسعه ای در دنیا و منطقه روی دهد باید بر مبنای دانش و دانایی صورت بگیرد، افزود:تولید دانش تنها با پژوهش صورت می گیرد و در حال حاضر علم و دانشی که ایجاد می شود برمبنای پژوهش است.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس با بیان اینکه پژوهش محور اصلی توسعه در هر کشوری است ، تصریح کرد: زیرا پژوهش محور اصلی علم بوده و انسان عالم  محور اصلی توسعه است.
محسنی بندپی تاکید کرد: پس از انقلاب اسلامی در کشور ما توجه خوبی به پژوهش شده است ، به خصوص در عرصه پزشکی مراکز تحقیقاتی بسیار زیادی در کشور داریم که پژوهشگران ما در آن مشغول پژوهش هستند.
وی به بررسی پیرامون پژوهش و تاثیر آن در استان مازندران پرداخت وگفت: اینکه پژوهش در دستور کار ما قرار گیرد چاره ای نداریم و باید پژوهش  مبنای توسعه در استان قرار گیرد.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس با بیان اینکه باید با پژوهش به گردشگری در غرب استان نگریسته شود، خاطرنشان کرد: به موفقیت ها و عدم موفقیت های صنعت در استان باید با نگاه پژوهشی نگریسته شود همچنین به وضعیت کشاورزی و اینکه آیا به وضعیت مطلوب خود رسیده است و موانع موجود توسعه در استان چه چیزهایی هست باید با نگاه پژوهشی وارسی شود.

محسنی بندپی رویکرد علمی را تنها راهکار مناسب برای توسعه برشمرد و گفت: اگر در استان مازندران و به خصوص غرب استان اقتصاد دریا محور مطرح است باید با نگاه پژوهشی دیده شود و به این جایگاه برسیم که با پژوهش های انجام شده در اقتصاد دریا محور، چگونه می توان از وضعیت موجود دریا برای اشتغالزایی و توسعه و کاهش آسیب های اجتماعی و رفاه مردم بهره برد.

وی به معضلات و تهدیدات بر سر راه پژوهش در کشور اشاره کرد و متذکر شد: عدم ارتباط پژوهشگران با ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه از جمله چالش های این حوزه است به طور مثال برخی دانشگاه ها تحقیقاتی که انجام می دهند با نیازهای جامعه ارتباط چندانی ندارند.

نماینده مردم نوشهر چالوس و کلاردشت در مجلس خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم پژوهش را در توسعه دخالت دهیم باید پژوهش های ما کاربردی تر شوند یعنی بتوانیم نیازها و تنگناهای جامعه را احصا کنیم و تحقیقات برمبنای نیازهای جامعه صورت گیرد.

محسنی در خصوص چگونگی اعتبارات در بخش پژوهش گفت: پس از انقلاب اسلامی توجهات خوبی به مقوله پژوهش صورت گرفته اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته میزان اعتبارات تخصیص یافته بسیار اندک است .

وی گفت:امید است مسئولان ما با تغییر رویکرد خود و بها دادن به پژوهش های کاربردی بتوانند راهکارهای بهتری در در توسعه کشورپیدا کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس چندی پیش نیز با اشاره به اهمیت پژوهش به ضرورت نهادی مانند جهاد دانشگاهی اشاره کرد و معتقد بود جهاد دانشگاهی مازندران با توجه به ظرفیت اقلیمی استان و با تکیه بر تخصص کارشناسان خود، باید جایگاهی برتر و بالاتر از جایگاه فعلی داشته باشد، برای اینکه جهاد دانشگاهی استان به جایگاه واقعی خود برسد، باید همه دست به دست هم بدهیم و در این راستا، مجمع نمایندگان استان مازندران نیز حتمأ هر اقدامی که مناسب و لازم باشد انجام خواهد داد و تمام تلاش خود را صرف ارتقای جایگاه این نهاد خواهد کرد.

وی که در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی با ایسنا گفت‌وگو کرده بود با تاکید بر اینکه ما بر این باوریم که نقش اساسی‌تر و مهم ترین که جهاد دانشگاهی می‌تواند در عرصه شناسایی و رفع نیازهای کشور داشته باشد، نقش مشورتی و مستشاری است، خاطرنشان کرد: بر این اساس جهاد دانشگاهی می تواند به سایر نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور از جمله قوه قانونگذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی مشاوره ارائه کرده و اگر نمایندگان به این باور برسیم که در تخصیص بودجه‌های سرفصل‌های مختلف، نگاه و نظر جهاد دانشگاهی را نیز لحاظ کنیم، حتمأ بودجه هدفمندتری تدوین خواهد شد.

محسنی بندپی ادامه داده بود که شاخص دوم متمایزکننده، این حقیقت است که جهاد دانشگاهی فقط وظیفه شناسایی نیازهای کشور را بر عهده ندارد بلکه به فراخور موضوع و وجود ظرفیت‌ها، امکان اجرای نتایج حاصل از پژوهش‌ها و مطالعات نیازسنجی را نیز بر عهده دارد؛ به صورت نمونه جهاد دانشگاهی هم می‌تواند در خصوص روش‌های پرورش ماهی از جمله پرورش ماهی در قفس دست به مطالعه و پژوهش بزند و هم خود می‌تواند راسأ دست به ایجاد مزرعه پرورش ماهی در قفس بزند و در این صورت هم در زمینه پرورش ماهیان خاویاری، به پرورش دهندگان مشورت می دهد و هم خود جهاد دانشگاهی مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد که از ویژگی‌های بارز جهاد دانشگاهی است که خود منجر به پیدایش شاخص سوم می‌شود.

وی ادامه داد که ماموریت های جدید جهاد دانشگاهی باید برخاسته از اوضاع جدید جامعه ما بوده و جامعه ما امروزه در وضعیت بسیار شکننده و ناپایداری قرار دارد؛ تصمیمات نادرست و روش‌های نادرست اجرایی کشور به اضافه تحریم‌های غرب به همراه همه‌گیری ویروس کرونا، کشور را در وضعیت بسیار متزلزلی قرار داده است؛مطالعه و بررسی وضعیت فعلی کشور در ابعاد مختلف و راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات با توجه به ظرفیت‌های ملی درسطح کلان و استان در سطح استان‌ها،‌ می‌تواند یکی از وظایف و مأموریت‌های اساسی و مؤثر جهاد دانشگاهی باشد.

محسنی بندپی به این نکته اشاره کرده بود که گذشته از نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و رفع نیازهای ملی کشور، در سطوح استانی به ویژه استان مازندران بسیار اثرگذار است.

وی گفته بود استان مازندران با توجه به اقلیم و جغرافیایی بی‌نظیری که در بین سایر استان‌های کشور دارد، ظرفیت تبدیل‌شدن به استان برتر در حوزه‌ موضوعات مختلف را دارد. عرصه هایی مانند کشاورزی به ویژه برنج در شرق مازندران، باغداری به ویژه مرکبات در غرب مازندران، حوزه جنگل و مرتع، شیلات به ویژه ماهیان خاویاری، صنعت توریسم و گردشگری، پرورش دام و طیور و غیره از ظرفیت‌های ویژه و منحصر به فرد استان مازندران است.

وی ادامه داد که داشتن مرزهای مشترک با کشورهای حوزه اوراسیا و معاف شدن بسیاری از اقلام صادراتی ایران از عوارض گمرکی به کشورهای این حوزه، از دیگر ظرفیت‌های استان مازندران بوده که از دید مدیران و تصمیم‌گیران استانی و ملی مغفول مانده است؛ همچنین شناسایی نیازهای کشورهای حوزه اوراسیا و هدف‌مند کردن تولیدات کشور و استان در راستای رفع نیازهای کشورهای فوق و تولید صادرات‌محور محصولات استان مازندران، موقعیت بی‌نظیری را برای استان ما فراهم می‌آورد و می‌تواند به عنوان مأموریت جدید دانشگاهی استان مازندران مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.