• دوشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99121813410
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

فروش کتاب با چاشنی تجربه

فروش کتاب با چاشنی تجربه

ایسنا/اصفهان پردیس کتاب اصفهان در هفتمین جشنواره‌ تقدیر از مروّجان کتاب‌خوانی کشور، به‌عنوان مروّج برگزیده کتاب‌خوانی معرفی شد و ثابت کرد که در یک کتاب‌فروشی، به‌جز فروش کتاب، کارهای مهم دیگری هم می‌شود انجام داد.

جشنواره‌ مروجان کتاب‌خوانی، با هدف حمایت و تقدیر از فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی شکل‌گرفته و تلاش می‌کند با شناسایی فعالان این حوزه و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه و اثربخش در این زمینه، قدمی در راستای بهبود فضای کلی کتاب‌خوانی در کشور بردارد. در هفتمین دوره این جشنواره که بیش از ۹۰۰ شرکت‌کننده از سراسر کشور در بخش‌های مختلف آن ثبت‌نام کرده بودند، «پردیس کتاب اصفهان» توانست به دلیل فعالیت‌های متعدد و خلاقانه‌اش در ترویج کتاب‌خوانی برای همه‌ اقشار جامعه، در بخش نهادها و گروه‌ها به‌عنوان مروج برگزیده کتاب‌خوانی کشور انتخاب شود.

بهمن فروزنده، مؤسس و صاحب‌امتیاز «پردیس کتاب اصفهان» به ایسنا می‌گوید: این کتاب‌فروشی با شعار «کتاب و بیشتر از کتاب» فعالیت‌های خود را ساماندهی می‌کند و در تلاش است با ایجاد تجربه‌ای مطلوب و ماندگار در مخاطبان کتاب، از تمام ظرفیت و بسترهای در دسترس، برای ترویج کتاب‌خوانی استفاده کند.

او معتقد است که برگزیده‌ شدن این کتاب‌فروشی به‌عنوان برترین نهاد و گروه مروج کتاب‌خوانی در سطح کشور، مرهون انجام فعالیت‌های گسترده خلاقانه آن، در سطوح و حوزه‌های مختلف است.

فروزنده تصریح می‌کند: پردیس کتاب اصفهان تنها کتاب‌فروشی این دوره است که توانست در میان مروجان کتاب‌خوانی جایی برای خود باز کند. همه دست‌اندرکاران این کتاب‌فروشی تلاش می‌کنند که مجموعه تحت نظرشان، چیزی بیش از یک محل فروش کتاب باشد و به همین دلیل با تمرکز بر روی تجربه‌ مخاطب، تلاش می‌کنند تجربه‌ فرهنگی متفاوت و ماندگاری برای این مخاطبان رقم بزنند.

نوید تیموری، مدیر پردیس کتاب اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: ما در تلاشیم که ارزش‌افزوده‌ ارزشمندتری به مخاطب عرضه کرده و به‌جای تمرکز روی فروش کتاب، تجربه‌ای متفاوت به او عرضه کنیم؛ از همین روست که بیشتر خودمان را فروشنده‌ تجربه می‌دانیم تا فروشنده‌ کتاب.

او می‌افزاید: در بیشتر فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی، هدف ما خروجی و منفعت مالی نیست و بر این باوریم اگر آنچه در توان داریم برای ترویج کتاب‌خوانی و فرهنگ‌سازی به میان بیاوریم و کار باکیفیت و قابل دفاع ارائه کنیم، به‌مرور و با کسب اعتبار از سوی مخاطبان، هم آورده‌ فرهنگی به‌عنوان اصلی‌ترین هدف از تأسیس پردیس کتاب نصیب‌مان می‌شود و هم آورده‌ مالی برای استمرار این حرکت فرهنگی.

مدیر پردیس کتاب اصفهان درباره تلاش‌های این مجموعه به‌منظور ترویج کتاب برای تمام اقشار جامعه می‌گوید: این کتاب‌فروشی با بخش‌بندی دقیق مشتریان، برنامه‌ریزی برای پاسخ متمایز به نیازهای آن‌ها و در نهایت تلاش برای اجرای رویدادهای فرهنگی مختلف متناسب با نیازها و علایق هر گروه تلاش می‌کند با هر مخاطب کتاب، با توجه به نیازها و سلایق خودش رفتار کند و اگر قرار است تغییری در او ایجاد شود، این با کمک پیام‌های تبلیغاتی و ترویجی انبوه، بی‌هدف و ‌کم ‌تأثیر صورت نگیرد.

تیموری تصریح می‌کند: ایده‌های متفاوت و جذابی مثل «تشکیل باشگاه اختصاصی کتاب‌خوانی کودک و نوجوان»، «معرفی ویدیویی کتاب‌ها توسط کارکنان مجموعه»، «بخش‌های موضوعی خلاقانه»، «تجربه‌ کار در کتاب‌فروشی توسط نوجوانان»، «به‌روز بودن و ارتباط نزدیک با مروجان کتاب‌خوانی مثل پادکست‌ها»، «معرفی اختصاصی کتاب به مخاطبان پردیس کتاب توسط فرهیختگان اصفهان»، «پوسترهای آگاهی‌بخش مناسبتی»، «طرح نامه به نویسنده‌ محبوب» و ... بخشی از اقداماتی است که باعث شده طی همین مدت کوتاه فعالیت، پردیس کتاب اصفهان از سایر هم‌صنفان خود متمایزتر شود.

او درباره تعهد این مجموعه به رشد فرهنگی و ترویج عملی کتاب‌خوانی توضیح می‌دهد: نمی‌توانیم انتظار رشد و تغییر مثبت در مخاطبان را داشته باشیم، اما از رشد و توسعه‌ کارکنان خود غافل شویم. نمی‌توانیم بخش کتاب‌های محیط‌زیست برای کودکان و نوجوان و بزرگسالان داشته باشیم، اما خودمان از کیسه‌های پلاستیکی استفاده کنیم. نمی‌توانیم بخش کتاب‌های مطالعات زنان داشته باشیم، اما نسبت به حقوق آن‌ها بی‌تفاوت باشیم.

به گفته مدیر پردیس کتاب اصفهان، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این کتاب‌فروشی این است که تاکنون هرگز کتاب‌های کمک‌آموزشی را توزیع نکرده است و به دلیل نقش مخرب این‌گونه از کتاب‌ها هیچ برنامه‌ای برای عرضه‌ چنین کتاب‌هایی در آینده ولو به‌ بهای از دست رفتن منفعت مالی ندارد. افزون بر این، تلاش می‌کند با برگزاری نشست‌ها، رویدادها، و فعالیت‌های ترویجی خلاقانه و مختلف برای گروه سنی کودک و نوجوان به‌عنوان مهم‌ترین مخاطبان پردیس کتاب، به شکل‌گیری بهتر و درست‌تر شخصیت‌ آن‌ها کمک کند.

تیموری معتقد است اگر کتاب‌فروشان سراسر کشور که تعدادشان چندان هم اندک نیست، در کنار هم و در کنار فروش کتاب، خود را متعهد و مقید به ترویج کتاب‌خوانی نیز بدانند و در یک فضای رقابتی سالم به ارائه‌ی ایده‌های نوآورانه در این زمینه مبادرت کنند، می‌توانیم شاهد ترویج کتاب‌خوانی، رشد فرهنگی مردم و جامعه، توسعه‌ بازار کتاب و کتاب‌خوانی و در نهایت منفعت‌های متعدد و پیامدهای مثبت فرهنگی برای خود کتاب‌فروشان و جامعه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha