• سه‌شنبه / ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99121914276
  • خبرنگار : 71592

ارتش لبنان: نقش ما در مذاکرات مرزی با اسرائیل فنی است

ارتش لبنان: نقش ما در مذاکرات مرزی با اسرائیل فنی است

فرمانده ارتش لبنان اعلام کرد، نقش ارتش در مذاکرات با رژیم صهیونیستی پیرامون ترسیم مرزها فنی است و هدفش حفظ حقوق لبنان و منابع ملی آن مطابق با قوانین بین المللی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از العربیه، ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان در واکنش به روند مذاکرات غیر مستقیم پیرامون ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی گفت، مطمئنا نقش ارتش کاملا فنی است.

وی افزود: ما کاملا برای دستیابی به راه حلی که حقوق و منابع ملی ما را مطابق با قوانین بین المللی حفظ کند، مصمم هستیم و از عرصه سیاسی می خواهیم هیئت مذاکرات را حمایت و خواسته اش را از این هیئت مشخص کند.

موضوع ترسیم مرزها به ویژه مرزهای دریایی از زمانی که لبنان ترسیم مرزهای دریایی خود را در سال ۲۰۰۲ شروع کرد، روی روابط میان این کشور و رژیم صهیونیستی سایه انداخته است. دولت لبنان در سال ۲۰۰۳ مرکز اقیانوس شناسی ساوت همپتون را با همکاری دفتر هیدروگرافی انگلیس به انجام مطالعات جهت ترسیم مرزهای آب های منطقه ای و منطقه اقتصادی ویژه مامور کرد تا عملیات زمین شناسی را با هدف اکتشاف نفت و گاز انجام دهد.

این عملیات به دلیل تهیه نشدن نقشه های دریایی دقیق و واضح از منطقه با دشواریهایی روبرو شد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ دولت لبنان دوباره دفتر هیدروگرافی انگلیس را برای مطالعات جدید جهت ترسیم مرزها مامور کرد و در نهایت قانون تعیین مناطق دریایی لبنان در سال ۲۰۱۱ تصویب شد.

مساحت منطقه مورد مناقشه میان لبنان و رژیم صهیونیستی حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع است. دلیل اصلی این نزاع به اختلاف بر سر تعیین نقطه ترسیم مرزهای زمینی در راس الناقوره برمی گردد که برای تعیین مرزهای آبی ضروری است. دلیل بعدی این است که لبنان نمی پذیرد نقطه مرزهای آبی اقتصادی میان این کشور و قبرس که در نقشه ها با نقطه شماره یک مشخص شده با رژیم صهیونیستی هم مشترک باشد. لبنان می گوید نقطه مرزهای صهیونیستی باید نقطه شماره ۲۳ باشد که در ۱۰ مایل دریایی به سمت جنوب نقطه شماره یک قرار دارد اما رژیم صهیونیستی اصرار دارد که براساس توافقنامه جداگانه ای که با قبرس امضا کرده، نقطه شماره یک به عنوان نقطه ترسیم مرزها با لبنان پذیرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha