یزدان یگانگی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به نقش مهم رسانهها در مدیریت بحرانها، اظهار کرد: رسانه امروز تعیینکننده قدرتها و ابزار بسیار مهمی برای پیاده کردن نقشهها و امور بوده و در شکلدهی یک جریان بسیار اثرگذار است.
وی افزود: با ظهور فضای مجازی، قدرت رسانه بیشتر نمود پیدا کرده است، در گذشته روزنامههای مکتوب، خبرگزاریها و رادیو حرف نخست را در اطلاعرسانی میزد، اما امروزه با اضافه شدن فضای مجازی، رقبای جدید رسانهای نیز وارد میدان شدهاند و کسی که بتواند در این فضا قدرت را به دست بگیرد، میتواند اتفاقات مثبت یا منفی را رقم بزند.
مسئول دفتر فضای مجازی سراج چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه قدرت رسانه باید سازماندهی شده باشد، ادامه داد: همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، رسانه باید در ایران طبق برنامهریزی به پیش حرکت کند، باتوجه به ماهیت و خاصیت اغواگری رسانه، امکان دارد جریانها و حرکتهای اجتماعی برای عنوان مطالبات خود از اصل و ماهیت آن خواسته فاصله بگیرند، برای اینکه این حرکات اجتماعی از هدف اصلی خود جدا نشود، باید سواد رسانهای مردم افزایش پیدا کند.
یگانگی با اشاره به خاصیت فریبندگی فضای رسانه، اضافه کرد: از آنجا که در بسیاری از این فضاها، حس منتقل نمیشود، طبیعتا اگر مردم سواد نداشته باشند، دچار مشکلات برداشتی میشوند، در مرحله دوم اخلاق رسانهای باید رعایت شود، بهطوری که برای بازدید بیشتر و یا افزایش دنبالکنندهها مطالب خلاف واقع عنوان نشود و برای منتشر کردن هر مطلب یا هر مطلبی، خدا و رضایت او در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بهصورت مستمر به داشتن بصیرت در رسانه تاکید کردهاند، مردم میتوانند برای بیان خواسته خود تجمع و اعتراض کنند، اما آن اعتراض نباید ملعبه دست دشمن شود، در رسانه مرز بین دوست و دشمن بهدرستی جدا شود، رسانه باید حق و باطل را بهدرستی نشان دهد و در نهایت این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند که حق و باطل در یک جریان و یا هر اتفاق دیگری چگونه است.
مسئول دفتر فضای مجازی سراج چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه رسانه باید مطالبهگر باشد، اظهار کرد: پیش از مردم خود رسانه باید خواستههای مردم را پیگیری کند، در هر کار رسانهای باید پیوست رسانهای رعایت شود و سازوکار مربوط به آن درنظر گرفته شود، ناگفته نماند رسانههای بیطرف بهتر میتوانند روشنگری کنند زیرا در قید و بند هیچ جریانی نیستند.
یگانگی در پایان تاکید کرد: درست است که مردم درگیر روزمرگیها و سختیها شدهاند، اما سواد رسانهای باید آموزش داده شود، زیرا مردم برای بسیاری از اموری که ارزش آنچنانی ندارند، هزینه کرده اما حاضر نیستند برای سواد رسانهای پول هزینه کنند، امروزه مشاهده میشود که مردم برای دریافت آموزشها تشنه شدهاند، فرصتهای فضای مجازی برای مردم باید تبیین شود و باید اهمیت آموزش دیدن رسانهای مدام برای مردم گوشزد و تذکر داده شود.
انتهای پیام
نظرات