به گزارش ایسنا، نیروهای اورژانس با قلبی سرشار از تعهد و دستانی آماده، در هر ساعت از شبانهروز به یاری حادثهدیدگان میشتابند. سختی کارشان تنها در حضور مداوم در صحنههای پراضطراب و پرخطر خلاصه نمیشود؛ بلکه در تحمل فشار روحی ناشی از دیدن لحظههای بحرانی بیماران، کار طاقتفرسای شبانهروزی، و قرار گرفتن در شرایطی است که دیگران از آن میگریزند، معنا پیدا میکند. این حرفه ترکیبی است از سرعت عمل، تخصص، صبوری و فداکاری که بدون آن چرخه سلامت جامعه کامل نمیشود.
چهارمحال و بختیاری نیازمند آمبولانس ارتقا یافته است
محمدطاها خلیلمقدم، کارشناس فوریتهای پزشکی با ۱۹ سال سابقه کاری، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به مشکلات اورژانس پیشبیمارستانی چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: فرسودگی آمبولانسها یکی از بزرگترین مشکلات این مجموعه است. هزینه نوسازی ناوگان بسیار بالا بوده و متأسفانه بودجه کافی برای این کار وجود ندارد.
وی افزود: کمبود نیروی انسانی در پایگاهها نیز معضل دیگری است که فشار کاری مضاعفی بر دوش پرسنل اورژانس میگذارد.
خلیلمقدم با بیان اینکه اکثر ساختمانهای اورژانس در استان بافت قدیمی دارند و نیازمند بازسازی هستند تصریح کرد: البته با کمک خیرین تعدادی ساختمان جدید ساخته شده است، اما همچنان از مسئولان انتظار میرود توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.
وی ادامه داد: اورژانس پیشبیمارستانی یکی از مهمترین ارگانها برای خدمترسانی به مردم است، بنابراین حمایت و تقویت آن ضروری است تا کارکنان با انگیزه و امید بیشتری به فعالیت ادامه دهند.
خلیلمقدم با تأکید بر لزوم تأمین تجهیزات ویژه برای مناطق صعبالعبور استان، بیان کرد: اورژانس به آمبولانسهای کمکدار و بالگردهای ارتقایافته نیاز دارد، همچنین این ناوگان سالهاست نوسازی نشده و نیازمند توجه فوری مسئولان است.
سرعت و عملکرد دو رکناساسی اورژانس پیشبیمارستانی
سلمان شیوندی، تکنسین فوریتهای پزشکی با ۱۸ سال سابقه کار در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر فرسودگی ناوگان، مهمترین مشکل اورژانس پیشبیمارستانی چهارمحال و بختیاری است. بسیاری از آمبولانسهای استان بیش از ۲۰ سال عمر دارند، در حالی که حداکثر کارکرد استاندارد یک آمبولانس ۶ سال است.
وی افزود: کمبود نیرو نیز یکی دیگر از معضلات جدی است و بر اساس چارت سازمانی، در هر پایگاه باید بهطور میانگین ۱۰ تکنسین حضور داشته باشد، اما در بسیاری از پایگاهها تعداد پرسنل به زحمت به ۶ نفر میرسد.
شیوندی با بیان اینکه شغل فوریتهای پزشکی تنها یک شغل نیست بلکه ترکیبی از مسئولیتهای مختلف است، گفت: با وجود حجم بالای کار، حقوق دریافتی تکنسینها چندان چشمگیر نیست و همین موضوع باعث شده برخی همکاران به شغل دوم، حتی کار در تاکسیهای اینترنتی، روی بیاورند.
وی با تأکید بر اینکه سرعت و عملکرد دو رکن اصلی این شغل است، ادامه داد: اگر نیروی انسانی و آمبولانس به اندازه کافی وجود نداشته باشد، کیفیت خدمات افت میکند، این در حالی است که در اورژانس حتی یک ثانیه میتواند زندگی انسانی را تغییر دهد. بنابراین لازم است مسئولان به اهمیت این ارگان حیاتی باور داشته باشند و برای ارتقای امکانات تلاش کنند.
شیوندی خاطرنشان کرد: با وجود سختیهای فراوان، شغل ما جزو مشاغل سخت در کشور محسوب نمیشود، در حالی که از دهه ۶۰ طبق قانون در زمره مشاغل سخت شناخته شده بود.
وی همچنین با اشاره به کوتاهی برخی مراکز درمانی خصوصی، توضیح داد: طبق قانون، کلینیکها و بیمارستانهای بخش خصوصی و سازمان تأمین اجتماعی موظف به داشتن آمبولانس اختصاصی هستند تا بیماران خود را منتقل کنند، اما بسیاری از این مراکز آمبولانس تهیه نکردهاند و بار انتقال بیمارانشان بر دوش اورژانس ۱۱۵ قرار میگیرد که این موضوع موجب میشود گاهی آمبولانسهای اورژانس به جای رسیدگی به بیماران بدحال، صرف انتقال بیماران بخش خصوصی شوند.
وی گفت: اگرچه بارها در این زمینه نامهنگاری شده است اما تاکنون اقدامی جدی برای رفع این مشکل صورت نگرفته است.
نرگس عسگری، سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: پرسنل اورژانس پیشبیمارستانی ۱۱۵ استان یک جای مشخص برای فعالیت ندارند و نیروهای اورژانس در همهجای استان حضور دارند و به بیماران خدمترسانی میکنند، درحالی که ممکن است جان خودشان در خطر باشد، اما با این وجود دریافتی حقوق آنان با توجه به سختی کار تطابق لازم را ندارند.
سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در حال حاضر تعداد پایگاههای اورژانس شهری ۲۰ پایگاه و تعداد پایگاههای اورژانس جادهای ۳۹ پایگاه است، همچنین یک پایگاه اورژانس هوایی در استان وجود دارد و تعداد ۵۹ ماشین آمبولانس، دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتور آمبولانس در این استان نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: مرکز اورژانس پیشبیمارستانی استان با بیش از ۴۰۰ نیروی ستادی و عملیاتی بهصورت شبانهروزی خدمات را به مردم ارائه میدهد.
عسگری بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵ هزار ۳۲۲ ماموریت توسط اورژانس صورت گرفته که به ۲۳ هزار ۶۶۵ مددجو امدادرسانی شده است و از این تعداد ۱۷ هزار و ۷۳۱ نفر به بیمارستان برای ادامه درمان متنقل شدند.
به گفته وی، تعداد فوتیها در این ایام ۵۳۹ نفر بوده است.
عسگری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۷ هزار و ۸۹۰ مورد تماس با اورژانس پیشبیمارستانی استان صورت گرفته که از این تعداد ۲۲ هزار و ۱۹۲ مورد از آن منجر به اعزام و انتقال مصدومان به مراکز درمانی شده است.
وی افزود: به بیش از ۸ هزار تماس، به صورت تلفنی مشاورههای لازم داده شد، متاسفانه در این مدت شاهد ۱۵ هزار و ۲۴۱ مورد مزاحمت تلفنی برای مرکز ارتباطات اورژانس بودیم.
عسگری در رابطه با تعداد ماموریتهای هوایی چهارمحال و بختیاری طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری بیان کرد: ۶۱ مورد ماموریت اورژانس هوایی داشتهایم که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین حوادث مرتبط با حمل و نقل طی این مدت به بیش از ۶ هزار مورد رسیده است و متاسفانه ۸۱ نفر آنان قبل از رسیدن نیروهای امدادی فوت کردند.
عسگری تعداد پرسنل خانم در مرکز اورژانس را ۲۵ نفر دانست و از پزشک ۱۰۵۰ یاد کرد و کار آن را مشاوره و دادن راهکار به مردم در صحنه حوادث دانست.
انتهایپیام
نظرات