• شنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400112317922
  • خبرنگار : 50399

/نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد/

داستان کوتاه «شب طلایی» کشش تبدیل به یک فیلم بلند را ندارد

داستان کوتاه «شب طلایی» کشش تبدیل به یک فیلم بلند را ندارد

ایسنا/خراسان رضوی منتقد سینما و روزنامه‌نگار در نقد فیلم سینمایی «شب طلایی»، گفت: داستان این فیلم کوتاه است و کشش تبدیل شدن به یک فیلم بلند سینمایی را ندارد.

حبیب قاآنی در گفت‌وگو با ایسنا در نقد فیلم سینمایی «شب طلایی» اکران شده در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، اظهار کرد: کل داستان فیلم شب طلایی اولین ساخته یوسف حاتمی‌کیا برای مخاطب جذاب است؛ چراکه داستان پیرامون گم‌شدن یک شمش طلا در خانه مادربزرگ با حضور تمام اعضاء خانواده است. مشکل فیلم‌نامه این است که این داستان کوتاه کشش و رمق پیش‌بردن فیلم تا انتها را ندارد و فیلم‌نامه پر از داستان‌های فرعی و کوتاه می‌شود تا بتواند فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای را به پایان ببرد.

وی با بیان اینکه یوسف حاتمی‌کیا متاثر از سینمای پدر نبوده است، عنوان کرد: او در اولین کارش شکل سختی از فیلم‌سازی را امتحان کرده است. یوسف حاتمی‌کیا موقعیت ثابت و شخصیت‌های متعدد را برای کار اولش انتخاب کرده است که به درستی از عهده آن بر نیامده است، اما این اقدام شجاعانه قابل تقدیر است.

قاآنی افزود: در فیلم آژانس شیشه‌ای ابراهیم حاتمی‌کیا و مهمان مامان داریوش مهرجویی شاهد همین موقعیت ثابت بوده‌ایم؛ با این حال مشکلی که در شب طلایی وجود دارد و در دو فیلم دیگر نیست، بی‌هویتی موقعیت و مکان فیلم است. این ویژگی فیلم به پیشرفت روند داستان کمکی نمی‌کند. علاوه بر اینکه این فضای بسته به فیلم کمک نکرده گاهی اثر را تبدیل به تله تئاتر تلویزیونی یا نمایش رادیویی کرده است.

وی تصریح کرد: فیلمنامه سعی دارد یک درام ملتهب را در فضای بسته جلو ببرد و تا یک سوم ابتدایی این اتفاق به درستی رخ داده است، اما چون داستان اصلی یک داستان کوتاه است و کشش ندارد فیلم رها می‌شود و مخاطب شاهد یک پایان‌بندی عجولانه و بی‌منطق نسبت به اتفاقات فیلم است.

این منتقد سینما و روزنامه‌نگار در خصوص شخصیت‌پردارزی در فیلم شب طلایی، گفت: به جز چند شخصیت پر دیالوگ تعداد شخصیت‌های زیاد در فیلم آزاردهنده است و حتی بعضی از این شخصیت‌ها در حد تیپ باقی می‌مانند.

وی تاکید کرد: به جز مسعود کرامتی که هم شخصیت‌پردازی درستی دارد و هم بازی خوبی ارائه داده است، سایر بازیگران از جمله حسن معجونی، مریم سعادت و یکتا ناصر در بازی‌شان اتفاق خاصی را شاهد نبودیم.

قاآنی با بیان اینکه فیلم‌برداری کار در فضای بسته خوب است، اما بیشتر شبیه یک تله‌فیلم تلویزیونی شده است، خاطرنشان کرد: بیشتر نماهایی که گرفته شده نماهای نخ‌نما شده در تلویزیون و سینمای ایران است. برای مثال در صحنه به‌هوش آمدن مادر بزرگ، دوربین از زاویه نگاه او فرزندانش را بالای سرش نشان می‌دهد که این نما در تلویزیون ما بسیار استفاده شده است.

وی اضافه کرد: ورود یوسف حاتمی‌کیا در اولین کارش به فضای اجتماعی خوب است و این نشانه امیدواری به آثار بعدی اوست، اما مشکلی که در فیلم اول او پررنگ است فیلم‌نامه است. حاتمی‌کیا با کنار گذاشتن داستانک‌های فیلم و یک تدوین خوب فیلم بهتری می‌تواند تحویل مخاطب دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha