آتش پاد ابوالفضل اسدی یکم آبان، در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، بیان کرد: ترویج فرهنگ ایمنی مهمترین رسالت آتشنشانی است و هرقدر بتوانیم آگاهی مردم را افزایش دهیم، مأموریت خود را بهتر انجام دادهایم.
وی با اشاره به مشکلات قانونی در حمایت از خانوادههای شهدای آتشنشان افزود: جانباختگان آتشنشانی تنها به صورت اسمی شهید نامیده میشوند و هیچ حمایتی از سوی بنیاد شهید شامل حال خانوادههای آنان نمیشود؛ حتی شهدای انفجار قطار نیشابور نیز از این موضوع مستثنی نیستند. لازم است نمایندگان مجلس این خلأ قانونی را پیگیری کنند.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی نیشابور گفت: طبق قانون، هر ۵۰ هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه آتشنشانی داشته باشند؛ اکنون در نیشابور هفت ایستگاه آتشنشانی فعال است اما از نظر استاندارد نیروی انسانی و امکانات، این ایستگاهها با شرایط استاندارد فاصله دارند. ایستگاههای ما در هر شیفت عملیاتی تنها ۴ نفر نیروی عملیاتی مشغول هستند، در حالی که هر ایستگاه باید حداقل ۷ نفر نیرو داشته باشد.
وی افزود: چارت سازمانی در سال ۹۶ با ۱۶۷ نیرو ابلاغ شد اما اکنون تنها ۱۲۱ نفر نیرو داریم که از این تعداد ۱۰۶ نفر نیروی عملیاتی و ۱۵ نفر اداریاند. از سال ۹۶ تاکنون ۱۸ نفر بازنشسته شدهاند و میانگین سنی نیروهای فعلی ۴۳ سال است که این موضوع توان عملیاتی سازمان را پایین آورده و در حال حاضر یک سازمان پیر محسوب میشویم.
آتش پاد اسدی ادامه داد: در دولت قبل هر چه سعی کردیم مجوز استخدامی بگیریم مخالفت میشد ولی با تغییر دولت این موضوع رفع شد و مجوز جذب ۵۵ نفر نیرو صادر شده اما هنوز آزمون توسط جهاد دانشگاهی برگزار نشده است.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی نیشابور گفت: شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر و زیر ۵۰ هزار نفر از تخصیص اعتبارات بهتری برخوردارند، اما شهرهایی مانند نیشابور در میانه این تقسیمبندی مغفول ماندهاند. با وجود اینکه ما تمام عملیات چاه افتادگی و غرقشدگی در نیشابور بزرگ را انجام میدهیم، اعتبارات متناسبی دریافت نمیکنیم و گاهی سه شهرداری مختلف را برای امداد و نجات در خارج از نیشابور پشت سر میگذاریم.
وی با اشاره به عبور روزانه ۲۰۰ دستگاه خودروی سنگین حامل مواد شیمیایی خطرناک از مرکز شهر نیشابور هشدار داد: تا زمانی که پروژه کمربندی جنوبی نیشابور تکمیل نشود، خطر بالقوهای شهروندان را تهدید میکند؛ یا باید امکانات و نیروی انسانی ما تقویت شود یا عبور این خودروها محدود گردد.
مدیرعامل آتشنشانی نیشابور از خرید خودروی آتشنشانی ۱۶ تُنی جدید خبر داد و گفت: این خودرو با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان خریداری شد. ۱۱ ماه طول کشید تا از کشور ژاپن این خودرو به ایران برسد اما رسیدن به ایران تا ترخیص از گمرک خرمشهر، ۳ سال طول کشید.
اسدی ادامه داد: در حوزه خریداری تجهیزات امسال ۹ میلیارد تومان تجهیزات جدید تهیه کردیم، هرچند به دلیل تورم اقتصادی، میزان واقعی تجهیزات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی ادامه داد: هر دست لباس کامل آتشنشانی حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و امسال تنها پنج دست لباس خریداری شده است.
اسدی با ارائه آمار عملیاتهای آتشنشانی نیشابور گفت: در یک سال اخیر ۳۴۳۹ بازدید ایمنی انجام دادهایم که سبب شد میزان حریقها ۱۴ درصد کاهش یابد اما عملیات نجات به دلیل قطعی برق ۷۴ درصد افزایش یافته است.
وی درباره نماهای کامپوزیت در ساختمانها اظهار کرد: گرچه از سال ۹۱ نمای کامپوزیت فاقد تأییدیه ایمنی است، اما متأسفانه ۴۱ ساختمان مهم در نیشابور که نمای کامپوزیت دارند از آتشنشانی اخطاریه گرفتهاند؛ برخی ساختمانهای اداری مانند شهرداری نیشابور، دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان ۲۲ بهمن همچنان از این نما استفاده میکنند که با موافقت شهردار، تغییر نمای ساختمان شهرداری آغاز خواهد شد تا الگویی برای سایر ادارات باشد.
مدیرعامل سازمان آتشنشانی نیشابور از هزینه بالای تجهیزات نردبان هیدرولیکی نیز خبر داد و افزود: قیمت یک نردبان آتشنشانی استاندارد در ایران به ۱۷۰ میلیارد تومان رسیده است که امیدواریم خیرین یا صنایع بزرگ مانند فولاد خراسان برای تأمین آن کمک کنند. با امکانات فعلی تنها توان امدادرسانی تا ساختمانهای چهار طبقه را داریم.
اسدی از افتتاح نخستین هنرستان آتشنشانی در نیشابور خبر داد و گفت: این اقدام گامی مهم در تربیت نیروهای بومی و ارتقای فرهنگ ایمنی در شهرستان است که امیدواریم دانش آموختهگان این هنرستان جذب سازمان خودمان شوند.
انتهای پیام
نظرات